Column – Zouden jongeren later hun favoriete GranTurismo-auto willen hebben?
Het mooie aan vakanties is toch wel dat je verplicht moet ontspannen en dat is weer een mooi excuus voor wat spielerei. Zo kwam tijdens een dagje toeren in een Tesla het kind in me weer naar boven.
Vermoeiend, volgens mijn vriendin, die mijn eindeloze gespeel met dat grote scherm niet ontging, omdat bij veel handelingen een bijbehorend geluid te horen was. Bijna alle functies bedien je namelijk via dat grote scherm dat als een breedbeeld-tv je huiskamer, pardon: cabine, domineert.
Er zitten zelfs volledige spelletjes in een Tesla
En er zitten nogal wat voorzieningen in zo’n Tesla. Zeker als je weer een tijdje niet meer in zo’n Musk-machine hebt gereden, moet je weer even wennen en herontdekken hoe alles werkt. Er zit zelfs een hele spelletjesafdeling in verstopt.
Column: Plezier beleven aan een betaalbare auto kan nog steeds!
Die games werken uit veiligheidsoverwegingen niet tijdens het rijden, maar als je geparkeerd wacht op je passagiers die aan het shoppen zijn, kun je je lol op. Ik hoorde laatst zelfs een collega vertellen dat zijn kinderen telkens dolblij zijn wanneer hij een Tesla-testauto mee naar huis neemt.
Als kind stilstaand eerste ‘rijervaring’ opdoen
Dat snap ik wel. Als kind hebben de meesten van ons stilstaand de eerste ‘rijervaringen’ opgedaan. “Kijk pappa”, riep je dan, terwijl je stuurde alsof je echt aan het rijden was.
De generatie van nu kan sinds een paar jaar het echte Tesla-stuur en dat grote scherm gebruiken om een race-spelletje te spelen. Daarna hoeven ze niet meer te wachten op hun rijlessen om rijervaring op te doen.
Herontdekte GranTurismo voor de Playstation
Want tijdens mijn vakantie herontdekte ik de spelcomputer en verbaasde ik me over het realisme van de racegames die ik daarop kon spelen. Ooit had ik een Playstation met GranTurismo, maar dat was niets in vergelijking met de 7e generatie van datzelfde spel dat ik nu kon spelen op de Playstation 5.
Het leek wel alsof ik in mijn eigen film rondreed, zo realistisch waren de beelden. En ook de reacties op mijn stuuracties waren zoals je mag verwachten. De controller gaf behoorlijk overtuigend feedback, maar wel miste ik een goed stuur en pedalen.
Ik weet dat die er zijn en dat de rijervaring dan helemaal levensecht wordt. Niet voor niets bestaan er inmiddels hele kampioenschappen in virtual racen, en daar komen je rijlessen uit GranTurismo dan weer goed van pas.
Educatieve kant van racegames als GranTurismo
Overigens verbaasde ik me over de hele virtuele wereld die er in zo’n spel schuilgaat. De video waarin Sony de nieuwste features van het wereldberoemde racegame toelicht, duurt maar liefst een halfuur, omdat er zoveel tijd nodig is om alles aan bod te laten komen.
Zo zijn er oneindig veel automodellen beschikbaar, waaronder ook realistisch weergegeven klassiekers. Sony prijst daarom ook de educatieve kant van het spel aan en niet onterecht. Jonge generaties hoeven niet meer naar buiten, maar leren over de historie van veel merken in virtuele merkmusea.
Zou het ook zo werken dat zij straks die virtuele auto de auto uit hun jeugd noemen en later de echte als klassieker aanschaffen? Of durven ze de echte weg straks niet meer op?