Column: ‘Het tempo in de milieurace ligt veel te hoog’
Het protest tegen de grote milieurace neemt steeds verder toe. Dat blijkt uit het nieuws dat acht landen verzet aangetekend hebben tegen de invoering van de strenge Euro 7-uitstootnorm voor brandstofauto’s.
De Europese Commissie wil deze milieunorm, die ingrijpende technische aanpassingen aan auto’s noodzakelijk maakt, al per 2025 invoeren, maar Italië, Frankrijk, Tsjechië, Bulgarije, Polen, Roemenië, Hongarije en Slowakije willen deze Euro 7-uitstootnorm nu blokkeren en zeggen ook tegen alle andere extra milieuregels voor auto’s en bestelauto’s te zijn. Ook de belangenvereniging van autofabrikanten ACEA laat van zich horen, omdat de kosten voor de auto-industrie door deze maatregel de pan uit rijzen.
Kosten aanpassen auto’s aan Euro 7-norm tien keer duurder dan verwacht
Na onderzoek is vastgesteld dat de kosten om auto’s aan te passen aan de Euro 7-norm ongeveer tien keer zo hoog zijn als de Europese Commissie voorspelde, zo blijkt uit berichtgeving van Automotive News Europe. Een auto wordt niet enkele honderden euro’s duurder, maar wel zo’n 2.000 euro. Dat die hogere productiekosten terugverdiend moeten worden, mag duidelijk zijn. Of ze ook helemaal aan u doorberekend worden, is de vraag. Maar dat ze duurder worden, is onvermijdelijk.
Column: Plezier beleven aan een betaalbare auto kan nog steeds!
De kleine betaalbare auto’s zijn inmiddels zo goed als uitgestorven, omdat ze door alle milieueisen te duur zijn geworden om te produceren. De kosten van Euro 7-techniek die niet alleen de CO2-uitstoot moet tegengaan, maar ook fijnstof van remmen en banden moet reduceren, zijn te hoog om de auto betaalbaar te houden.
Het tempo in de milieurace ligt veel te hoog
Het tempo ligt veel te hoog in deze milieurace, is opnieuw mijn conclusie. We rijden zo een destructieve koers voor de totale auto-industrie. In een tijd waarin menig autofabrikant door de torenhoge investeringen al moeite heeft om te overleven, wil de Europese Commissie door de invoering van de kostbare Euro-7 norm de lasten nóg verder opschroeven.
Dat daar nu verzet tegen ontstaat, is logisch en wat mij betreft ook noodzakelijk. Gelukkig was eerder verzet al succesvol en is de totale ban van brandstofmotoren per 2035 al van de baan en is er een uitzondering gemaakt voor synthetische brandstoffen. Schrap daarom nu ook de veel te dure Euro 7-norm en investeer dat geld in de elektrische auto, want die heeft de toekomst. De Europese auto-industrie heeft alle geld en tijd nodig om te focussen en zo de elektrische transitie te overleven.
Alleen het modellenaanbod terugbrengen tot een portfolio waar het meeste aan verdiend kan worden, is ook geen garantie voor de toekomst. Kijk maar naar de koers van Tesla de laatste tijd. Musks succesvolle merk reageerde met prijsverlagingen duidelijk op de Chinese opmars.
Dat je met de markt moet meebewegen, laat Tesla heel goed zien. Het toonde eerst al aan dat je, als je op kop ligt, modellen veel langer kunt laten meegaan dan tot dan toe gebruikelijk was. Kijk maar naar de Model S, die nu in nauwelijks gewijzigde vorm al meer dan tien jaar meegaat; ook de andere modellen doen alweer een tijdje mee.
Geen tijd te verliezen
Pas nu het er weer echt om gaat spannen, kondigt het uitbreiding van het modellenaanbod aan, met onder andere een kleiner model en de Truck. Of die modellen op tijd arriveren om het tij te keren en hun toppositie op de markt te behouden, is nog maar zeer de vraag. Tesla is inmiddels niet meer de pionier van toen, met een enorme voorsprong. Zo’n beetje elke week kan het weer een nieuw Chinees model aan hun concurrentielijstje toevoegen. Datzelfde geldt voor de Europese auto-industrie. Laat die daarom geen tijd verliezen aan Euro 7-eisen, want dat zou hun achterstand opnieuw vergroten.