‘Transitie elektrische auto niet te stoppen, alternatieven moeten eerlijke kans krijgen’
Gaat het Duitse verzet tegen het verbod op brandstofauto’s de transitie naar elektrisch rijden afstoppen? Ik denk het niet. Daarvoor heeft de auto-industrie al te veel in elektrisch moeten investeren. Moeten ja, want de Europese politiek stuurt dwingend aan op een volledig elektrische toekomst.
Van een vrije keuze was allang geen sprake meer. En omdat de zakken van de automerken niet oneindig diep zijn, betekende dat ook snoeien.
Transitie elektrische auto niet te stoppen door Duitsland
Om die enorme investeringen te kunnen doen, heeft er kaalslag in het modellenportfolio plaatsgevonden. Kleine auto’s verdwenen, winstgevende grotere en zoveel mogelijk elektrische modellen namen hun plaats in. Maar die zware en minder gestroomlijnde elektrische SUV’s gaan de planeet niet redden, want ook die springen niet zuinig om met energie en grondstoffen.
Geen elektrische auto, maar rijden op synthetische brandstoffen
Dan lijken de e-fuels of synthetische brandstoffen die de Duitsers en Italianen nu propageren toch de oplossing? Zo zou de brandstofmotor langer kunnen doorleven. Meerdere merken zijn al bezig met de ontwikkeling van die synthetische brandstoffen die dus CO2-neutraal kunnen zijn. Porsche heeft recent vele miljoenen geïnvesteerd in een fabriek in Chili. Waarom discussiëren we er dan nog over?
Helaas is het niet zo eenvoudig. Synthetische brandstoffen zijn veel duurder door een complex productieproces waarvoor ook elektriciteit nodig is. Omdat het proces echt CO2-neutraal moet plaatsvinden, moet die stroom ‘groen’ of hernieuwbaar zijn. Door de veel hogere prijs en zeer beperkte productiecapaciteit zijn synthetische brandstoffen daarom nog lang geen alternatief voor de normale brandstoffen of elektrische auto’s.
In tegenstelling tot waterstof kun je bij synthetische brandstoffen wel gebruikmaken van de bestaande infrastructuur die we voor benzine en diesel gebruiken. Maar zolang het brouwsel zo’n vijf tot tien keer duurder blijft dan wat we nu betalen aan de pomp, zijn de synthetische brandstoffen geen echte oplossing.
Later kunnen ze mogelijk wel een rol spelen om de uitstoot verder terug te brengen. Net zoals elektrische auto’s een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan CO2-reductie. Maar alle ballen op elektrische auto’s is niet slim en zo snel ook niet haalbaar.
EV’s zijn niet de enige oplossing
De ‘alles elektrisch-boodschap’ die de politiek ons door de strot duwt, is niet meer dan fastfood voor het grote publiek: een snelle, ongezonde hap. Ik ben niet voor of tegen elektrisch, ik ben EV-neutraal.
Elektrisch rijden is slechts één van de mogelijkheden, net als waterstof. Vooral blijven doorontwikkelen dus, die synthetische brandstoffen, al was het maar om die prachtige klassiekers te kunnen blijven rijden. Ook dat is duurzaam. Alternatieven die kunnen bijdragen aan CO2-reductie moeten een eerlijke kans krijgen. Het gesloten compromis is daarom een goede zaak.