Column Wim Oude Weernink: welkom Mohammed Bin Sulayem
Wim Oude Weernink is al 50 jaar autojournalist, bezocht alle autosteden ter wereld en sprak talloze autobazen. Vanuit die ervaring put hij de inspiratie voor zijn schrijfsels voor Autovisie Magazine. Dit keer gaat het over de nieuwe FIA-baas Mohammed Bin Sulayem, die hij overigens in 2021 al schreef.
Ik moest deze column ruimschoots voor de kerst schrijven en dan verval je gauw in terugblikken. Zoals de dramatische Europese autoverkopen, met dank aan chipfabrikanten die van gekkigheid niet wisten welke klant als eerste te bedienen. Of had de auto-industrie zitten slapen en vergat zij dat er nog andere branches bestonden, elders in de wereld? Dan de uitrol van het nieuwe Stellantis-concern, waarvan de afloop nauwelijks te overzien is, omdat tussen Parijs, Turijn en Auburn Hills de boel dagelijks op zijn kop wordt gezet. Maar Tesla mag zich wereldwijd een kampioen noemen, ondanks (soms) op hol slaande autopilots.
Michael Masi
Over Max Verstappens legendarisch gewonnen titelstrijd heeft iedere Nederlander inmiddels wel zijn of haar zegje gedaan, dus laat ik dat achterwege. Maar wacht even: wat zich achter de schermen op het Arabisch schiereiland allemaal afspeelde, is wel aanleiding voor een bespiegeling. Toekomstgericht welteverstaan. Tijdens de laatste twee Grands Prix in Saoedi-Arabië en Abu Dhabi klonk de stem van ene Michael Masi wel erg frequent door de Grand Prix-ether. Met name zijn interacties met Mercedes-teambaas Toto Wolff verbaasden het tv-publiek. Want wat betekende die stem van FIA-sportcommissaris Masi? Waar bemoeide hij zich mee?
Regels van de FIA
Het heeft alles te maken met een climax over wie de scheidsrechter is op het F1-speelveld, met in de hand een honderden pagina’s dik boek vol reglementen voor de sport en diens deelnemers. Ik neem geen stelling tegen de rechtmatigheid van de beschamende conversatie tussen Masi’s beslissingen en Wolffs oordeel tijdens de laatste raceronden in Abu Dhabi. Wel dat daardoor de FIA de regie over ’s werelds snelste sport dreigt kwijt te raken.
Jean Todt
Jean Todt, sinds 2010 alleenheerser over alle activiteiten en verantwoordelijkheden van de internationale automobielfederatie, heeft dit laten gebeuren, ondanks zijn enorme ervaring als architect van Peugeots tweevoudige overwinning in de 24-uursrace van Le Mans in 1992 en 1993 en de vijf jaar dat hij zo succesvol Michael Schumacher met Ferrari naar vijf wereldtitels leidde. Maar de 75-jarige Todt is nu met pensioen en sinds 17 december, een week na Max’ zegetocht op Yas Marina, heet zijn opvolger Mohammed bin Sulayem.
Mohammed Bin Sulayem
Als staatsburger van de Verenigde Arabische Emiraten was hij tussen 1985 en 2000 actief in de internationale rallysport. Hij is overigens de derde FIA-president op rij met een autosportachtergrond, na Max Mosley en Jean Todt. Of dat zo’n goed signaal is naar de internationale autowereld, is maar de vraag. De FIA doet namelijk veel meer – op het gebied van milieu, verkeersveiligheid, belangenbehartiging van autohistorisch erfgoed en het coördineren van de onafhankelijk uitgevoerde Euro NCAP botsproeven. Mohammed zal zichzelf echter vooralsnog als prioriteit moeten stellen niet alleen de verhoudingen tussen F1-teams, de coureurs en de FIA te herstellen, maar door duidelijker en eenvoudiger reglementen de autoriteit op de circuits terug te winnen.