Autovisie
Autovisie Nieuws 21 mrt 2018
Leestijd: 3 minuten

Duik in de prijslijst: BMW M5 versus concurrenten

De nieuwe BMW M5 heeft twee directe concurrenten. Eentje komt uit Duitsland. De andere tegenhanger is op en top Amerikaans. Welke auto heeft de beste cijfers? Tijd voor een cijferbattle. Tijd voor een duik in de prijslijst.

Het beste rapport

Als we het over BMW M5-concurrenten hebben, dan praten we natuurlijk over de Mercedes-Benz E 63 S 4Matic+ en de Cadillac CTS-V Sedan. Allemaal hebben ze een dikke V8 en een prijs van ongeveer 160.000 euro. Maar welke auto heeft nu eigenlijk de beste rapportcijfers? We zetten per onderdeel de cijfers onder elkaar voor het beste vergelijk.

Prijzen (van laag naar hoog):
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: € 153.088
BMW M5: € 161.498
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: € 163.736
Cadillac CTS-V: € 176.440

Prijsopbouw:
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: nettoprijs: € 98.000 – BTW: € 20.580 – BPM: € 33.203
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: nettoprijs: € 106.800 – BTW: € 22.428 – BPM: € 33.203
BMW M5: nettoprijs: € 92.082 – BTW: € 19.337 – BPM: € 48.775
Cadillac CTS-V: nettoprijs: € 83.108 – BTW 21%: € 17.626 – BPM: € 74.881

Motor (van klein naar groot):
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 4,0-liter V8 biturbo
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 4,0-liter V8 biturbo
BMW M5: 4,4-liter V8 biturbo
Cadillac CTS-V: 6,2-liter V8 met supercharger

Motorvermogen (van hoog naar laag):
Cadillac CTS-V: 649 pk/855 Nm
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 612 pk/850 Nm
BMW M5: 600 pk/750 Nm
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 571 pk/750 Nm

0-100-sprint:
BMW M5: 3,4 seconden
Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+: 3,4 seconden
Mercedes-AMG E 63 4MATIC+: 3,4 seconden
Cadillac CTS-V: 3,7 seconden

Topsnelheid (van hoog naar laag):
Cadillac CTS-V: 320 km/h
BMW M5: 250 km/h (305 km/h met M Driver’s Package, optioneel)
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 250 km/h (300 km/h met AMG Driver’s Pakket, optioneel)
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 250 km/h (300 km/h met AMG Driver’s Pakket, optioneel)

Aandrijving:
Cadillac CTS-V: Achterwielaandrijving
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: Permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4Matic+ met variabele koppelverdeling én drift mode
BMW M5: M xDrive vierwielaandrijving met 2WD-modus
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: Permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4Matic+ met variabele koppelverdeling

Ledig gewicht:
BMW M5: 1.930 kilogram
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 1.850 kilogram
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 1.850 kilogram
Cadillac CTS-V: 1.850 kilogram

Afmetingen
BMW M5
Lengte: 4.966 mm
Breedte: 1.903 mm
Hoogte: 1.473 mm
Wielbasis: 2.982 mm

Mercedes-AMG E 63 (S) 4Matic+
Lengte: 5.025 mm
Breedte: 1.852 mm
Hoogte: 1.468 mm
Wielbasis: 2.939 mm

Cadillac CTS-V
Lengte: 5.050 mm
Breedte: 1.863 mm
Hoogte: 1.447 mm
Wielbasis: 2.910 mm

Transmissie:
BMW M5: 8-traps M Steptronic
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: AMG Speedshift MCT 9
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: AMG Speedshift MCT 9
Cadillac CTS-V: 8-traps automaat

Gemiddeld verbruik:
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 9,2 l/100 km
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 9,2 l/100 km
BMW M5: 10,5 l/100 km
Cadillac CTS-V: 13,0 l/100 km

CO2-emissie:
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 207 g/km
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 207 g/km
BMW M5: 241 g/km
Cadillac CTS-V: 298 g/km

Conclusie:

Wat betreft vermogen, koppel én topsnelheid staat de Cadillac CTS-V met stip bovenaan, maar het is direct ook de duurste auto door de hogere CO2-uitstoot. De netto catalogusprijs is beduidend lager dan de Duitsers, maar het BPM-bedrag weer fors hoger. Daarnaast lust de CTS-V het meeste brandstof en is het een permanente achterwielaandrijver. Bij de M5 en E 63 S AMG is er keuze tussen vier- of achterwielaandrijving.

Als het gaat om sprinttijden, dan zijn de BMW en AMG aan elkaar gewaagd. De CTS-V delft hier het onderspit, ook al is het verschil met 0,3 seconde bijzonder klein. Allemaal hebben ze een V8. De M5 en AMG hebben turbo’s. Cadillac installeert een supercharger. Dat geeft zo’n motor een totaal ander karakter. Het is sowieso kiezen tussen verschillende karakters, want allemaal hebben ze hun eigen kwaliteiten. Toch zal de CTS-V in dit verhaal altijd de onbekende lekkernij blijven.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.