Werd de Audi Quattro Spyder weggecijferd door de boekhouding?
In elk nummer van Autovisie blikken we terug op onze historie, en kijken we naar modellen die in het verleden op onze cover stonden. Ditmaal gaat het om de Audi Quattro Spyder.
De Audi R8 loopt op zijn laatste benen. Een opvolger is niet waarschijnlijk: er is in onze huidige elektrische autowereld geen plaats meer voor een dikke V10 en daarmee komt een einde aan een 30-jarig tijdperk. Het eerste R8-prototype verschijnt weliswaar pas in 2003, maar de eerste indicatie dat Audi werkt aan een sportwagen met midscheeps geplaatste motor stamt al uit 1991.
Misplaatst
In dat jaar schittert de knaloranje, ogenschijnlijk productierijpe en volledig uit aluminium opgetrokken concept-car Quattro Spyder op de IAA. Een fraaie sportcoupé met uitneembaar dakpaneel, enigszins misplaatst Spyder gedoopt. Strak gelijnd zoals alle Audi’s in dit opsmukloze tijdperk en met een onmiskenbare midden-motorlay-out.
Kijk door je wimpers en je ziet de contouren van de R8 al doorschemeren. Maar waar deze in eerste instantie door een V8 en later ook door een V10 voortbewogen wordt, moet de Spyder het doen met de nederige, 174 pk sterke 2.8 V6 uit de Audi 100. En dat terwijl nota bene de 4.2 V8 al in de schappen ligt! De purist zal roepen dat je met 1100 kilo gewicht niet meer vermogen nodig hebt, maar wil je succes hebben in het pk-hongerige Duitsland, dan zul je met meer slagkracht voor de dag moeten komen. Een 0-100-sprinttijd binnen zes seconden en een top van 250 km/h is overigens niets om je voor te schamen.
Geen zelfvertrouwen
Audi heeft in die tijd nog niet het zelfvertrouwen van tegenwoordig en een auto bouwen die de machtige Porsche 911 bestrijdt, gaat een brug te ver. Porsche staat er in die jaren financieel niet best voor en een concurrent uit eigen gelederen is wel het laatste wat ze daar kunnen gebruiken. Audi zelf geeft als reden voor de annulering van het Quattro Spyder-project op dat het niet lukt de auto voor minder dan 100.000 mark aan te bieden.
Maar die beslissing volgt wel erg laat in het proces. Audi-dealers hebben al duizenden pre-orders aangenomen, met vele teleurgestelde klanten als gevolg. Nog in hetzelfde jaar staat de supercar Avus Quattro met zijn gepolijste aluminium carrosserie en (een houten mock-up) W12-middenmotor te glimmen op de Tokyo Motor Show, maar ook deze haalt het productiestadium niet. Uiteindelijk wordt het geduld van de klanten die een Audi met middenmotor willen beloond, 16 jaar later…
Aanbod en prijzen
Simpel, van aanbod is uiteraard geen sprake bij een concept-car. Maar weet dat als je in de markt bent voor een sportwagen van Audi met middenmotor, je vanaf een mille of vijftig een R8 Coupé kunt bezitten, of vanaf zo’n 80.000 euro een R8 Spyder. En ondanks de wat opzichtiger looks is dat bepaald geen straf.
Specificaties
- bouwjaar: 1991
- nieuwprijs (1991) n.b.
- gemaakt van/tot: 1991
- topsnelheid: ca. 250 km/h
- acceler. 0-100: >6 s
- gem. verbruik: ca. 1 op 9
- motor: V6, 2771 cm3
- max. vermogen: 174 pk/5500 min-1
- max. koppel: 245 Nm/3000 min-1
- transmissie: 5-traps handgesch., vierwielaandr.
- massa leeg: 11
Lees ook:
Ook interessant
-
Mag je tijdens inhaalactie harder rijden dan maximumsnelheid?
-
Waarom Jos zijn Matra Jet 6 na 44 jaar nog steeds heeft
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Deze gerestaureerde Aston Martin zie je niet snel over het hoofd
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden