Covermodel: BMW 700, zonder deze auto geen BMW
De modelreeks Neue klasse wordt na de financieel loodzware jaren 50 door velen gezien als de reddende engel van BMW. Maar onderschat zeker de bijdrage van de kleine BMW 700 niet.
Of die van Wolfgang Denzel. De Oostenrijkse BMW-vertegenwoordiger, bekend om zijn Porsche-achtige sportwagentjes, ziet wel ruimte voor een extra model in het programma, dat slechts uit de minuscule Isetta en 600, een paar barokke limousines en dure sportwagens bestaat. Hij geeft Giovanni Michelotti de opdracht om rond de techniek van de impopulaire BMW 600 een elegant coupeetje te ontwerpen.
De BMW 700
Het voorstel valt in goede aarde bij de BMW-directie en krijgt groen licht, maar uit vrees voor de beschikbare hoofdruimte onder de aflopende daklijn wordt besloten ook meteen een sedanversie te ontwikkelen. De industrieel en grootaandeelhouder van BMW Herbert Quandt ziet het potentieel van de 700 en riskeert een deel van zijn fortuin door zijn aandeel in het noodlijdende BMW te vergroten. Hiermee voorkomt hij tevens dat de boedel aan DaimlerBenz wordt verkocht. Het blijkt een goede zet, want vlak na de presentatie op de IAA in Frankfurt van 1959 heeft BMW al 25.000 bestellingen voor de 700 op zak.
Autovisie is na een roadtest lyrisch over de kwieke 700, de eerste BMW met zelfdragende carrosserie. Met name het vederlichte, sportieve weggedrag en de uitstekende prestaties maken indruk, evenals het bescheiden verbruik. De zitpositie voorin is prima en achterin inderdaad vrij krap, ook in de sedan, maar dat wordt net als de beperkte geluidsisolatie met de mantel der liefde bedekt. De coupé krijgt in 1960 wat extra vermogen toebedeeld en wordt eerst Sport en later CS gedoopt. O
p deze basis verschijnt ook de fraaie cabriolet, die onze cover siert en bij carrosseriebedrijf Baur gebouwd wordt. In 1962 verschijnt de langere LS, later ook als coupé. In 1965 mag de 700 na 188.211 stuks met pensioen. Er verschijnt geen opvolger. BMW schrijft weer zwarte cijfers en zoekt het voortaan hogerop in de markt. Pas 35 jaar later zal BMW met de Mini terugkeren in de compacte klasse.
Aanbod en prijzen
In ons land is het aanbod erg beperkt, voor een goede 700 zul je de grens over moeten. De prijzen zijn niet mals: onder de 10.000 euro heb je niet veel meer dan een restauratieobject. Solide auto’s met wat werk vind je rond de 15 mille, originele of gerestaureerde exemplaren gaan weg voor 20 mille of zelfs meer. Bij de oosterburen vinden we een raceklare Sportcoupé voor bijna 40.000 euro. Cabriolets zijn zéér zeldzaam. Zorg dat je een zo goed en origineel mogelijk exemplaar bemachtigt als je budget toestaat. Roesten kunnen ze als de beste en de onderdelenvoorziening is ronduit slecht.