De Toyota GR Yaris gaf op het TT Circuit van Assen een reality check
Je zult het inmiddels wel gelezen hebben dat de Toyota GR Yaris de Autovisie Supertest heeft gewonnen. Een verrassing? Misschien, maar eigenlijk ook niet. We vertellen je waarom
De wereld van de autoliefhebberij is verdeeld in twee koninkrijken. De droomwereld, en de echte wereld. In de droomwereld hebben wij af en toe het geluk om supercars op een mooi circuit in een zonnig land te mogen rijden. Eenmaal in vervoering gebracht, is het maar al te makkelijk om je denkbeeldige euro’s ter plekke aan zo’n apparaat uit te geven. Maar als het ding een paar maanden later daadwerkelijk in de echte wereld voor je eigen deur staat (in het kader van een reportage, welteverstaan), komt de reality check.
Drempels
Want wat moet je er dan eigenlijk mee? De eerste obstakels die je ervan weerhouden om tussendoor even lekker een stukje te gaan rijden, zijn de vele drempels die je over moet kruipen om de wijk uit te komen. En daarna blijkt het Nederlandse wegennet (zoals je al wist) eigenlijk te recht en te saai om echt lol te maken met een snelle auto. E wanneer het regent laat je ‘m sowieso al staan. Zo valt de droom(auto) voor je ogen in duigen.
En daarom is de Toyota GR Yaris dit jaar de winnaar van de supertest geworden. Natuurlijk is het geen partij voor een Porsche 911 GT3 of een Lamborghini Huracán STO als alle omstandigheden kloppen. Een lege Dolomietenpas, een stuk Autobahn of een droog circuit, bijvoorbeeld. Maar daarbuiten is de inzetbaarheid en ook het rijplezier van dat soort auto’s beperkt.
Porsche 911 GT3 en Toyota GR Yaris: de ideale garage? – Video
Regen en sneeuw
Zo niet in het geval van de Toyota. Juist wanneer de weersomstandigheden alle andere performance auto’s naar binnen jagen, komt de Yaris het beste tot z’n recht. Regen is al leuk, maar als het een keertje sneeuwt blijf je buitenspelen totdat je van thuis uit binnen wordt geroepen omdat het avondeten klaar staat. En met z’n kleine voetafdruk, eindeloze grip en tractie en handbak, kun je er zelf op de binnendoorwegen van ons eigen land serieus lol mee trappen binnen een acceptabel snelheidsbereik. Maar even een boodschapje doen of naar een afspraak naar de andere kant van het land snorren is net zomin een probleem.
Voor het derde jaar op rij wint een auto de Supertest die je kunt scharen in de categorie ‘lichtgewichten’, na de Alpine A110 en de Dallara Stradale. Droomauto’s die het niet moeten hebben van veel vermogen, veel kabaal en veel spektakel, maar van veel wendbaarheid en controleerbaarheid. Dat is wat in de echte wereld het verschil maakt.
Tandje bij
Terwijl zo goed als alle andere autofabrikanten zich stilletjes uit de categorie van de ‘betaalbare’ fun-auto’s terugtrekken, zet Toyota juist een tandje bij. Ik heb al zo’n donkerbruin vermoeden welke auto volgend jaar op één van de drie podiumplekken gaat eindigen. Ik heb ‘m een paar maanden geleden al gereden als prototype. Met handbak, achterwielaandrijving, niet teveel vermogen en vooral: een laag gewicht. Zowel de Toyota GR Yaris als de GR86, zijn een droom om in de echte wereld te rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend
-
Lichtsymbolen: zo herken je dimlicht, stadslicht en grootlicht