Deze 5 super-SUV’s zag je als liefhebber niet aankomen
Deze week presenteerde uitgerekend Lotus een enorme en elektrische vijfdeurs SUV. Het is een auto waarvan de liefhebber van het merk waarschijnlijk van gruwelt. Reden voor ons om naar vijf super-SUV’s te kijken die de liefhebbers niet zagen aankomen.
Vaak wordt een SUV gezien als ‘redding voor een merk’. De populaire carrosserievorm kan namelijk voor een financiële boost zorgen bij een fabrikant en een merk redden van de ondergang, of juist als melkkoe worden ingezet om nóg meer winst te genereren.
Deze vijf SUV’s van sportwagenfabrikanten zag je niet aankomen:
1. Porsche Cayenne
De jongere generatie kent Porsche niet anders dan fabrikant van de Cayenne. Toch konden liefhebbers bijna 20 jaar geleden niet geloven dat de sportwagenfabrikant uit Stuttgart een grote zware SUV op de markt zou brengen.
Porsche geeft laten zien dat het een Super SUV op de markt kan brengen die zowaar sportief aanvoelt en scherp stuurt, al zal de conservatieve liefhebber het heiligschennis vinden. Porsche verkoopt meer dan 80.000 stuks van de Cayenne op jaarbasis, wat een belangrijk deel van het verkoopvolume van de fabrikant is. Dat betrof altijd zo’n 50% van de afzet, inmiddels is dat door een verdere groei van het modellengamma gereduceerd tot onder de 30%. Tezamen met de Macan vormt de Cayenne de kurk waarop Porsche drijft.
2. Lamborghini Urus
Dat Lamborghini als fabrikant van supercars een SUV genaamd de Urus op de markt bracht, lijkt in eerste instantie wellicht opmerkelijker dan de Cayenne. Toch kwam de bolide van de Italianen minder als een verrassing dan die van de Duitsers.
Het bedrijf bracht in 1986 al een terreinauto op de markt genaamd de LM002. Er werden exact 300 exemplaren gebouwd, de meeste verdwenen richting het Midden-Oosten.
In de LM002 lag de V12 uit de Countach, die goed is voor 450 pk. Veel vermogen in een zware auto, daar had Lamborghini dus voor de Urus al ervaring mee.
De Urus, die in 2018 voor het eerst van de productieband rolde, heeft zich bewezen als goed uitziende, scherp sturende en vooral bloedsnelle SUV. Daarbij heeft de auto Lamborghini een financiële boost gegeven. De fabrikant ging ervan uit dat de jaarafzet dankzij de Urus zou verdubbelen, maar de Urus eist inmiddels veel meer dan 50% van het verkoopvolume op. Het is een kwestie van tijd dat de Urus de meest geproduceerde Lamborghini ooit is, een titel die nu in handen is van de Huracan. Dit jaar kunnen we een nieuwe variant van het model verwachten die meer vermogen heeft dan de 650 pk die de V8 momenteel al produceert.
3. Aston Martin DBX
Ook Aston Martin wil een financieel graantje meepikken van de populaire SUV-markt. De Engelsen doen dit met de Aston Martin DBX.
De Brit is fors duurder dan veel concurrenten: Bentley Bentayga, Audi RS Q8 en Porsche Cayenne, maar niet (zoveel) beter. Zo blijkt uit onze eerste testnotitie. Het voordeel van de DBX is wel, je ziet hem niet op iedere straathoek als de Urus, de Cayenne en de Mercedes-AMG G-klasse. De verkoopvolumes overstijgen inmiddels die van de sportwagens en Aston Martin heeft de SUV-smaak te pakken. Naast de vijfzits DBX plant het merk een coupé-variant en een zevenzitter.
4. Lotus Eletre
Lotus heeft deze week zijn eerste SUV laten zien, de Eletre. Licht geschokt dat Lotus, het merk van rijplezier en lichtgewicht auto’s, met een Sport Utility Vehicle komt, laat Sjoerd van Bilsen de 5,10 meter lange mastodont zien.
Ook bij de introductie van deze auto, spelen de financiën een grote rol. Een sportwagenfabrikant zonder SUV lijkt in 2022 nauwelijks levensvatbaar te zijn.
5. Ferrari Purosangue
Zelfs Ferrari maakt zich klaar voor een SUV, de Purosangue. De bolide is al gefotografeerd in de fabriek van Maranello, maar veel details weten we nog niet. Wat we wel weten, is dat de productie van Ferrari zal worden opgeschroefd. Ook deze SUV is er eentje die flink verkocht gaat worden, al gaat het natuurlijk niet om cijfers die Porsche met de Cayenne realiseert.
Het model is al massaal besteld bij dealers. Wil je er nu nog een reserveren, dan wordt hij naar verluidt pas 2024 uitgeleverd. Je hebt in ieder geval wat om naar uit te kijken!
Liefhebbers schreeuwen moord en brand over de introductie van SUV’s door sportwagenbouwers als Lamborghini, Aston Martin en Ferrari, maar de daadwerkelijke kopersgroep schaft de mastodonten wel degelijk aan. Het zijn de kurken waar de merken inmiddels op drijven. Bovendien, modellen en smaak veranderen in de loop der jaren. Ferrari startte ooit met een vierzitter, zoals Lamborghini die ooit ook vervaardigde in de vorm van de Espada. Het verschil met die types is echter dat dat nog altijd sportwagens waren. Een SUV is een ander, zwaar voertuigconcept. Overigens van de sportwegenbouwers blijft McLaren volhouden nooit een SUV uit te brengen. Zwicht het merk onder druk van de markt of kan het voet bij stuk houden? Zeker nu er een nieuw management is.