Deze krankzinnige concept cars zijn uit ons geheugen gewist
Concept cars kennen we als probeersels van fabrikanten om te laten zien wat ze kunnen. Door de jaren heen zijn er talloze van deze experimentele showcars de revue gepasseerd. Je hebt ze in alle soorten en maten. Maar niet al die futuristische modellen maken indruk. Dit zijn vijf bizarre concept cars, waarvan wij denken dat het gros van de mensheid ze zijn vergeten.
Plymouth Voyager III
Plymouth weet hoe het is om een bijzondere auto te maken. Kennen we de Prowler nog? Dat wil echter niet zeggen dat ze overal mee weg komen. Kijk namelijk naar de Voyager III. Deze verschrikking werd in 1989 geïntroduceerd als een combinatie tussen een Supermini en een MPV.
Het voorste gedeelte kon losgekoppeld worden van het achterdeel en zo toverde je deze hatchback om in een caravan, stadsbus of een bestelwagen. Bij Plymouth was er blijkbaar niemand die zich afvroeg of het een goed idee was. Het antwoord is nee.
Aurora Safety Car
De Aurora Safety Car is een concept car die geïntroduceerd werd door een bedrijf dat failliet ging na het produceren van slechts één exemplaar. Zodra je een blik op de auto werpt hoef je niet meer te vragen waarom.
Hij ziet er uit als een gesmolten batmobile met het hoofd van een witte dolfijn als voorruit. Het idee achter dit wangedrocht was echter nobel. Het was namelijk zo goed als de eerste experimentele veiligheidsauto. De Aurora kwam standaard met gordels, een rolkooi en een opvouwbare stuurkolom. Bovendien bood de auto de revolutionaire mogelijkheid om de stoelen om te draaien als er een ongeluk in aantocht was. Je kan je afvragen of dat wel zo veilig is.
Citroën Karin
De Fransozen van Citroën hebben regelmatig bijzondere keuzes gemaakt tijdens het ontwerpen van hun auto’s. Dat is een belangrijk deel van de charme van het merk. Een perfect voorbeeld is de Karin. Een conceptversie die lijkt op een asymmetrische piramide met koplampen.
Wat in ieder geval revolutionair was aan het model dat in 1980 tentoon werd gesteld tijdens de ‘Paris Salon’, was zijn interieur. De chauffeur zit centraal met plek voor een passagier aan beide zijden. Waar hebben we dat nog meer gezien? Juist. De Mclaren F1! Twaalf jaar later. Let ook even op de designtaal. Doet die je niet denken aan de Tesla Cybertruck?
Dodge Super8 Hemi
Ehm…? De Dodge Super8 Hemi is bepaald geen lust voor het oog. De auto werd voor het eerst geïntroduceerd tijdens de ‘North American International Auto Show’ in 2001. Het idee was om een combinatie te maken tussen verschillende SUV’s en trucks in het modellengamma van Dodge. Gelukkig voor ons, bleef het bij een idee.
Zijn er dan nog aspecten die het uiterlijk van de auto enigszins kunnen compenseren? Van een echte Amerikaanse muscle car verwacht je een gigantische motor met veel pk en een snelle 0 tot 100 tijd. Dat heeft deze concept car gelukkig wel. Onder de kap ligt een 5,7-liter v8 die 353 pk levert met een maximum koppel van 536 Nm. De topsnelheid bedraagt 248 km/h en hij schiet van o naar 100 in 5,7 seconden. Dat zullen we echter nooit zien gebeuren. Misschien maar beter ook.
Scion Hako Coupe
Een combinatie tussen een hotrod en een Kei car? Waarom niet, dacht Scion. Het niche-automerk dat tot 2016 onderdeel was van Toyota, liet ons in 2008 kennismaken met de Hako tijdens de ‘New York International Motor Show’.
De auto is gebaseerd op invloeden van Japanse en Amerikaanse jeugd, en zoals je misschien al gezien had, ook deels op de Scion xB. Het interieur is in ieder geval jeugdig en modern te noemen. Die wordt namelijk gedomineerd door schermen, zowel voor- als achterin. Eigenlijk is deze zo gek nog niet…