De daadwerkelijk actieradius van de BMW i5
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de BMW i5.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoever je echt met een EV komt.
De BMW i5
Autovisie rijdt de BMW i5 in de eDrive40-uitvoering. Deze uitvoering kost 77.575 euro. Voor dat geld levert BMW een 340 pk en 430 Nm sterke achterwielaandrijver met een accupakket van 81,2 kWh. Op papier is een range van 577 kilometer mogelijk en snelladen kan met 205 kW. Maar wat blijft hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
De normronde wist hij op een frisse herfstdag met nat wegdek te volbrengen met 18,8 kWh per 100 kilometer. Dat correspondeert met een range van 432 kilometer, waarmee hij flink afwijkt van de opgegeven 16,1 kWh per 100 kilometer. Dat is (grotendeels) te verklaren door de herfstcondities en het optionele, bredere rubber van de test-BMW i5.
Aan de snellader wisten de auto met voorverwarmde batterijen bijna de opgegeven laadtijden van 10-80% state of charge te halen. De BMW met zijn 81,2 kWh-batterij had daar 31 minuten voor nodig. Ondanks dat het staatstation drukbezet was.
Verbruik en Laadsnelheid | BMW |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 16,1 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 18,8 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/Gemeten | 577 km/432 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 150,4 kW |
Laadtijd 10-80%/Gemeten | 30 min./31 min. |
De BMW i5 wist daardoor niet te pieken op 205 kW en kwam niet boven 150,4 kW uit. Dat hield hij tot 45% vol om bij 60% op 100 kW uit te komen. Bij 70% was dat 90 kW en bij 80% nog 67 kW.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008