Hoe lang mag je rondrijden met een buitenlands kenteken?
In Nederland zien we regelmatig auto’s met een Duits of Belgisch kenteken rijden. Zonder vrijstelling is het echter niet toegestaan om in een auto met buitenlandse kentekenplaat rond te rijden in Nederland. Er zijn echter enkele vrijstellingen.
Maar wat is de wetgeving omtrent het rijden met buitenlandse kentekens in Nederland en welke vrijstellingen zijn er?
Nederlanders met buitenlands kenteken
Voor mensen die in Nederland wonen en ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) is het niet toegestaan om in een auto met buitenlands kenteken rond te rijden in Nederland. Dit staat vermeld in de wegenverkeerswet. Als mensen meer dan vier maanden achter elkaar in Nederland wonen zijn ze verplicht om zich in te schrijven in de Basisregistratie Personen. Of je in Nederland geregistreerd staat, is van invloed op de vrijstellingen waar je voor in aanmerking komt. Er zijn namelijk verschillende vrijstellingen voor een motorrijtuig met buitenlands kenteken. Deze moeten worden aangevraagd bij de belastingdienst. Met de vrijstelling ben je tijdelijk vrijgesteld van het betalen van bpm en motorrijtuigenbelasting.
Vrijstelling voor werknemer en werkgever
Mensen met een buitenlandse werkgever, die woonachtig zijn in Nederland, kunnen in aanmerking komen voor een werknemersvrijstelling voor een bedrijfsauto met buitenlandse kentekenplaat. Voor deze vrijstelling moet je aan verschillende criteria voldoen. Zo mag het voertuig alleen in Nederland gebruikt worden door de werknemer en zijn gezin. Daarnaast heb je een werkgeversverklaring nodig waarin staat dat de auto hoofdzakelijk voor het werk buiten Nederland gebruikt wordt.
Voor een werkgever is het ook mogelijk om een bedrijfsauto op buitenlands kenteken te rijden met een werkgeversvrijstelling. De werkgever moet hiervoor wel het hoofd van een eenmansbedrijf, lid van een maatschap, bestuurder, vennoot of aandeelhouder van een vennootschap zijn. Een voorwaarde voor het krijgen van een werkgeversvrijstelling is dat je geen werknemer in je eigen onderneming mag zijn. Daarnaast moet je aan kunnen tonen dat je het voertuig meer dan de helft van de tijd in het buitenland gebruikt.
Kortstondig gebruik & internationaal recht
Ben je woonachtig in Nederland en rijd je in een auto met buitenlands kenteken? Dan kan je een kortstondige vrijstelling van maximaal twee aaneengesloten weken aanvragen. Hier zitten echter ook weer een hoop voorwaarden aan verbonden. Een kortstondige vrijstelling mag je, maar eens in de twaalf maanden gebruiken. Zodra de vrijstelling verloopt moet je direct motorrijtuigenbelasting en bpm betalen.
Ook is er een vrijstelling in geval van nood. Zo is het toegestaan om in geval van pech, maximaal twee weken met een buitenlandse huurauto door Nederland te rijden. Als je woonachtig bent in Nederland, niet in aanmerking komt voor een vrijstelling en toch in een buitenlandse auto wilt rijden, ben je verplicht om de auto te importeren naar Nederland en aan te melden bij de RDW.
Voor degene die niet in Nederland woont geldt een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling geeft mensen die niet in Nederland geregistreerd staan het recht om hun auto maximaal zes maanden per jaar in Nederland te gebruiken. Voor mensen die uit het buitenland komen, maar wel in Nederland werken of een studie volgen geldt de vrijstelling voor hun gehele studieloopbaan of arbeidsovereenkomst.
Mazen in de wet
Mensen zijn constant op zoek naar de mazen in de wet betreffende vrijstellingen. Zo rijdt de eerste Tesla Cybertruck in Nederland nu rond op een Albanese kentekenplaat. De Cybertruck wordt in Nederland niet goedgekeurd door de RDW. Daarom besloot de eigenaar de Cybertruck in te laten voeren in Albanië, waar ze kennelijk minder streng zijn.
Het nadeel is echter dat de truck eens in de zoveel tijd terug moet naar Albanië omdat de vrijstelling om de zoveel maanden verloopt.
Vrijstelling kenteken verlopen
Rijd je als Nederlander in een auto met buitenlandse kentekenplaat en heb je geen vrijstelling? Dan loop je het risico op een boete van de belastingdienst. Zij controleren of de motorrijtuigenbelasting betaald wordt met camerabeelden en douanegegevens. De hoogte van de boetes hangen af van de ernst van de overtreding. Bij het te laat betalen krijgt je vaak een naheffing en een kleine boete van 55 euro. Betaal je regelmatig niet, betaal je te laat of heb je nog nooit wegenbelasting betaald? Dan kunnen de boetes oplopen tot in de duizenden euro’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoeveel wegenbelasting je dit jaar meer betaalt per provincie
-
Wegenbelasting 2025: zoveel meer betaal je voor EV’s en hybrides
-
Hé overheid, zo in je miljoenen bij automobilisten zonder gedoe
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Donkerblauw kenteken op moderne auto of motor: mag dat?
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
PVV, KKK en NSB: deze kentekens zijn verboden in Nederland
-
EV’s in 2025 duurder: geen subsidie, wel wegenbelasting én bpm
-
Dit betekenen de letters en cijfers op een Duits kenteken
-
Nederlanders kopen veel minder auto’s, maar EV-verkoop stijgt
-
Definitief: zoveel wegenbelasting betaal je komende jaren voor EV