Je kunt berekenen hoeveel CO2 jij (ongeveer) met je camper- of autovakantie uitstoot
Nu de grenzen binnen Europa weer open zijn, kun je weer volop op vakantie met de camper of auto. Maar hoe je het ook wendt of keert: op vakantie gaan is belastend voor het milieu. Ga je met je vierwieler op pad, dan stoot je een hoop CO2 uit.
Om je bewust te zijn van hoeveel je uitstoot, introduceert de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) een calculator waarmee jij de ecologische voetafdruk van je verblijf, reis en activiteiten op plaats van bestemming kan berekenen.
CO2-bewuste keuzes
“Doordat de CO2-calculator inzicht biedt in de impact voor het milieu, helpt de tool camperaars om groenere keuzes te maken”, zegt Gerben Hardeman van NKC. “Door vandaag te beginnen met schoner rijden en milieubewuster te camperen, kunnen we aan het eind van de rit samen het verschil maken voor de generatie camperaars van morgen.”
Hoewel dieselmotoren van nieuwe campers steeds minder CO2 uitstoten, en met het vliegtuig op vakantie gaan veel milieubelastender is, is een campervakantie natuurlijk nog altijd belastend. Wat jouw ecologische voetafdruk is, verschilt per vakantie en kun je dus berekenen met de calculator.
Verwacht geen uitgebreide berekening die precies laat zien wat je exacte uitstoot tijdens de reis is. De calculator geeft een schatting van de CO2-uitstoot tijdens je reis, maar geeft ook verschillende tips om die uitstoot te verlagen. Zo maakt de NKC een vergelijking tussen verschillende brandstoffen, en laat het zien wat de impact van een diesel camper is ten opzichte van bijvoorbeeld de trein, bus of elektrische auto. Ook kun je invullen wat voor vakantie je op het oog hebt. Kies je voor een actieve vakantie, dan geeft de calculator ook een CO2-inschatting van die activiteiten op basis van het aantal dagen dat je weg bent en waar je verblijft.
Zuiniger rijden met je camper
Ook geeft de calculator tips om je rijstijl aan te passen. “Behalve dat energiezuinig rijden voordelen heeft voor de planeet, leidt het ook tot lagere kosten. Rustig rijgedrag kan tot wel 10 procent brandstof besparen. Zuinig rijden doe je bijvoorbeeld door vroegtijdig op te schakelen, niet harder dan 100 kilometer per uur en zo veel mogelijk met een contante snelheid te rijden”, aldus Hardeman.
Langzamerhand steeds meer elektrische campers
Hoewel er nu nog veel met campers voorzien van dieselmotor wordt gereden, verandert dit in de toekomst. Fabrikanten zijn druk bezig met het produceren van elektrische kampeerwagens om CO2- en stikstofuitstoot te verminderen. Zo heeft Mercedes-Benz de EQV camper geïntroduceerd en komt Volkswagen met een camperversie van de ID. Buzz.
In volle glorie: de nieuwe Volkswagen ID. Buzz als MPV, Cargo en camper
Toch zitten er ook nog wat nadelen aan een elektrische camper. Autovisie zet vijf redenen op een rij om (niet) een elektrische camper te kopen.