Autovisie
Autovisie Extra 2 jan 2022
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Alfa Romeo GTV/ Spider

De Alfa Romeo GTV en Spider beginnen aan een tweede leven als youngtimer. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

Met hun markante vormgeving, scherpe rijeigenschappen en sportieve motoren zijn de Alfa Romeo GTV en Spider iconen van de jaren negentig. De toekomstige klassiekerstatus van beide modellen is gegarandeerd, dus wacht niet te lang met kopen als je er altijd al eentje wilde hebben.

Carrosserie

Het ontwerp van Alfa Romeo’s Centro Stile en Pininfarina is ronduit gewaagd. Beide carrosserievarianten hebben een sterke wigvorm met een messcherpe taillelijn, een motorkap met vier priemende koplampen en een schuin afgesneden achterpartij met doorlopende achterlichten. De facelift van 1998 luidt de tweede modelserie in die herkenbaar is aan bumpers en dorpels in carrosseriekleur. De derde serie van 2003 heeft een compleet nieuwe neus die het model in lijn brengt met de nieuwste 156 en 166. Omdat de allereerste 916-modellen alweer ruim twintig jaar oud zijn, is een scherpe blik bij aankoop vereist. Ondanks goede af-fabriek roestbescherming is er kans op beginnende plekjes en problemen door slecht gerepareerde oude schade. De motorkap is steenslaggevoelig, maar door de constructie van koolstofvezel en polyester is dat een zuiver cosmetische kwestie. Controleer bij de Spider de werking van het kapmechanisme en de conditie van het kapmateriaal.

Wielophanging

De 916-serie deelt zijn platform en veel onderstelcomponenten met de Alfa Romeo 155. Tijdens de ontwikkelingsfase wordt veel aandacht besteed aan de wegligging en de stuureigenschappen, wat onder meer blijkt uit de keuze voor onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen, een stuurhuis met een zeer directe overbrenging en een speciaal ontwikkelde multilink achteras met viervoudige wielgeleiding. Een belangrijk controlepunt bij een occasion zijn roestige veerschotels van de achteras; versleten draagarmen zijn een ander bekende kwaal. Wie wil genieten van de GTV en Spider zoals ze bedoeld zijn, doet er verstandig aan om te investeren in nieuwe wielophangingsrubbers en schokdempers. Dat kost tijd en geld, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug met extra rijplezier.

Alfa Romeo Spider

Interieur

De GTV heeft een 2+2-interieur met noodzitjes achterin, de Spider is een pure tweezitter. De bagageruimte is met 110 liter ronduit klein. Het dashboard heeft buisvormige tellerbehuizingen en drie nostalgische metertjes in de middenconsole. Sportstoelen en een vierspaaks stuur zijn standaard, tegen meerprijs is een driespaaks Momo-sportstuur leverbaar. In het interieur van de eerste serie worden componenten toegepast die niet helemaal aansluiten bij de verwachtingen die de vraagprijs oproept. Dit wordt in 1998 rechtgezet met een nieuw driespaaks stuur en een middenconsole met ronde ventilatieroosters en kachelbediening à la Alfa Romeo 156. Bekende kwalen zijn windgeruis en lekkage door versleten raamrubbers en slijtage aan de stoelwangen en het leren stuur. Correct functionerende elektronica is niet vanzelfsprekend, dus probeer alle knoppen en schakelaars uit.

Motor

De GTV debuteert als 2.0 Twin Spark (150 pk) en geblazen 2.0 V6 TB 12V (200 pk). De Spider is er als 2.0 TS en als 3.0 V6 12V (192 pk). In 1997 verschijnt de sterkere 3.0 V6 24V met 220-218 pk. Het opvolgende jaar brengt de 1.8 TS (144 pk) en een sterkere 2.0 TS (155 pk). In 2003 verschijnen de direct ingespoten 2.0 JTS (165 pk) en de 3.2 V6 24V (240 pk). De nokkenasverstellers van de TS-motoren gaan regelmatig stuk; een futloze V6 24V ligt meestal aan de luchtmassameter. De aanbevolen vervangingstermijn voor de distributie is 60.000 kilometer of vier jaar. Een lastig te controleren kwaal bij alle motoren is overmatig olieverbruik dat ernstige vormen kan aannemen. Als de koelvloeistoftemperatuur niet boven de 70 graden komt, is de thermostaat stuk. Het flexibele deel van het uitlaatspruitstuk van de V6 kan lek raken door ouderdom of ongewenst contact met verkeersdrempels.

Transmissie

De GTV/Spider heeft voorwielaandrijving en een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Vanaf 1998 heeft de sterkste V6 een handgeschakelde zesversnellingsbak. Aandachtspunten zijn haperende of krakende synchromeshringen; bij de zescilinders komt weleens differentieelschade voor. Een zwaar koppelingspedaal duidt op een versleten koppeling of problemen met de hydraulische bediening. Voor het minimaliseren van onderstuur en stuurreacties tijdens accelereren is de montage van een sperdifferentieel een goede investering; dit verlengt ook de levensduur van de versnellingsbak.

Welke moet ik hebben

De viercilinders hebben de meest uitgebalanceerde rijeigenschappen en het gunstigste verbruik, de zescilinders trakteren op sportautoprestaties en een fenomenaal geluid. Van de twee carrosserievarianten heeft de GTV de beste rijeigenschappen. De Spider is wat minder torsiestijf, waar tegenover staat dat je met geopende kap optimaal geniet van het motorgeluid, wat vooral bij de V6 een aanbeveling is. De tweede serie heeft de mooiste vormgeving en een fraaier interieur; de derde serie heeft de sterkste motoren en de niet alom gewaardeerde nose job. Bij de zoektocht naar een occasion zijn een goede technische staat en een zo volledig mogelijke onderhoudshistorie belangrijke koopargumenten, want een goedkope auto met achterstallig onderhoud kan snel duur worden.

Moet dit hem worden?

In de basis zijn de GTV en Spider solide auto’s, de onderdelenvoorziening is uitstekend en er zijn genoeg mogelijkheden om het weggedrag en de prestaties naar een hoger plan te brengen. Een ander voordeel is de levendige club van eigenaren: op www.alfa916register.nl staat alles wat je over de modellen moet weten. Foutloos zijn ze niet, maar voor de juiste koper wordt dat gecompenseerd met karrenvrachten karakter, vermakelijke rijeigenschappen en smeuïge motoren. Ook voor wie een achterwielaangedreven GTV of Spider te duur of te onderhoudsgevoelig vindt, zijn de 916-modellen een alternatief. Ze staan op het kruispunt tussen oude auto en gewaardeerde youngtimer en het is nu nog mogelijk om voor redelijke prijzen een origineel en stipt onderhouden exemplaar te vinden.

Tijdlijn

1994 – introductie Alfa Romeo GTV & Spider (916)
1997 – Spider Monoposto studiemodel
1998 – facelift tweede serie, 1.8 TS
2003 – facelift derde serie, 2.0 JTS & 3.2 V6
2005 – einde productie

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 118,03
Remschijven voor, per set € 227,60
Distributieset compleet, incl. waterpomp € 443,19
Koppeling inclusief druklager, vanaf ´265,56
Q2-differentieel, vanaf € 850,–
Vredestein Ultrac Cento, 215/45 R17, per stuk vanaf € 95,50

Prijzen gelden voor een Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V van 1998 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 400,–

Het onderhoudsinterval is maximaal 15.000 km of 1 jaar.

Beschikbaarheid op de markt: redelijk-goed
Waar voor geld: goed-uitstekend
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: uitstekend

Kopen
+ Kenmerkende vormgeving
+ Sportieve motoren
+ Scherpe rijeigenschappen
+ Gunstige prijzen

Niet kopen
– Kleine en grote ongemakken
– Wisselvallige bouwkwaliteit

Punten van aandacht voor aankoop

– Controleer bij de Spider de werking van het kapmechanisme en de conditie van het kapmateriaal
– Controleer op roestige veerschotels van de achteras
– Versleten draagarmen zijn een bekende kwaal
– Let op haperende of krakende synchromeshringen
– Bij de zescilinders komt weleens differentieelschade voor
– Een zwaar koppelingspedaal duidt op een versleten koppeling of problemen met de hydraulische bediening
– Windgeruis en lekkage door versleten raamrubbers
– Correct functionerende elektronica is niet vanzelfsprekend, dus probeer alle knoppen en schakelaars uit
– Waar mogelijk, controleer op overmatig olieverbruik. Dit kan ernstige vormen aannemen
– Als de koelvloeistoftemperatuur niet boven de 70 graden komt, is de thermostaat stuk
– Het flexibele deel van het uitlaatspruitstuk van de V6 kan lek raken door ouderdom of ongewenst contact met verkeersdrempels
– Een zo volledig mogelijke onderhoudshistorie is een belangrijk koopargumenten

Denk ook eens aan een…

Alfa Romeo GT (2003-2010)
De Alfa GT is een beeldschone coupé met temperamentvolle techniek. Het model steekt kwalitatief beter in elkaar dan de GTV, rijdt lichtvoetiger en scherper dan de Brera en het is de laatste 2+2 met de volbloed Alfa-V6. 2500-20.000 EURO

Fiat Coupé (1994-2000)
De Fiat Coupé is een Italiaanse karakterauto met uitbundige jaren negentgig vormgeving, een uniek interieur en sportieve prestaties in combinatie met de vier- of vijfcilinder turbomotor. Inmiddels zeldzamer dan de GTV/Spider. 1000 tot 15.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.