Koopwijzer: Occasion Aston Martin Rapide
De Aston Martin Rapide is een beeldschone en tijdloze vierzits sportauto. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.
Een vierdeurs sedan met de uitstraling en de rijeigenschappen van een sportieve Grand Tourer. Met de ontwikkeling van de Rapide maakt Aston Martin het zichzelf bepaald niet gemakkelijk. Het eindresultaat laat lang op zich wachten maar overtreft alle verwachtingen. Ook ‘pre-owned’ maakt het model indruk met een verleidelijke cocktail van schoonheid, degelijkheid en dagelijkse inzetbaarheid.
Exterieur
Designbaas Marek Reichman transponeert de vormtaal van de DB9 effectief naar een elegante vijfdeurs fastback. Kenmerkende beeldelementen zoals de grille, koelopeningen in de voorschermen en c-vormige achterlichten passen de gezins-Aston als gegoten. De lijnvoering maskeert de forse afmetingen: de ruim vijf meter lange Rapide overtreft de DB9 met precies 30 centimeter. De Rapide S (2013) heeft een grote grille à la Vanquish als belangrijkste herkenningspunt. Speciaal voor uitbundigere klanten verschijnt in 2018 de circuitgeïnspireerde Rapide AMR met donkere grille, opvallende kleuraccenten en een bodykit van koolstofvezel. Buiten kans op aluminiumcorrosie zijn er weinig aandachtspunten: de bouwkwaliteit is van hoog niveau.
Interieur
‘Sportieve luxe’ is het centrale thema in het interieur. De raamstijlloze portieren bieden toegang tot vier separate zitplaatsen die van elkaar worden gescheiden door een hoge transmissietunnel. Ongeacht of je voor- of achterin plaatsneemt, weet je jezelf altijd omringd door de mooiste materialen en afwerkingsdetails, van ‘Bridge of Weir’ lederen bekleding en hoogpolig tapijt tot het juweelachtige instrumentarium. Naast klassieke of juist buitenissige kleurcombinaties vermeldt de optielijst onder meer stoelkoeling, rear seat entertainment en een B&O audiosysteem. De ‘racy’ AMR-versie heeft leer/alcantara- en koolstofvezelafwerking. De kofferruimte meet een bruikbare 317-886 liter en is dusdanig elegant afgewerkt dat investeren in maatwerktassen eigenlijk verplichte kost is. De jongste generatie van het infotainmentsysteem (AMi3) is soepeler in de omgang dan de eerste generatie. Aandachtspunten zijn (leer)slijtage door onvoorzichtig gebruik en zonschade aan het leren dashboard.
Motor
Voor de aandrijving van de 1,9 ton wegende Rapide zorgt een voorin geplaatste 5,9-liter V12 (477 pk/600 Nm). De sportiever ingestoken Rapide S heeft een tot 6.0 V12 omgedoopte motor met nog meer vermogen en draaimoment: respectievelijk 560 pk en 630 Nm. De sterkste verbrandingsmotor is voorbehouden aan de Rapide AMR. In deze sportieve variant levert de 6.0 V12 precies 603 pk en 630 Nm. De elektrische Rapide E heeft twee elektromotoren met een piekvermogen van 612 pk en een locomotiefachtig koppel van 950 Nm. Het WLTP-rijbereik is 320 km. De V12 heeft een solide reputatie. Met oordeelkundig gebruik en specialistisch onderhoud is het blok degelijk en duurzaam. Controlepunten zijn zwetende klepdekselpakkingen en de conditie van de bobines. Regelmatig olie peilen (en zo nodig bijvullen …) is raadzaam.
Transmissie
De benzineversies hebben achterwielaandrijving. De twaalfcilindermotor is door middel van een ‘torque tube’ verbonden met de achteras. Op de achteras past Aston Martin een transaxle-constructie toe: voor een optimale gewichtsverdeling is de automatische transmissie tegen het achterdifferentieel gemonteerd. Aanvankelijk heeft de Rapide een ZF zestrapsautomaat met de commerciële benaming Touchtronic II. Vanaf 2014 wordt een nieuwe ZF achttrapsautomaat met de logische benaming Touchtronic III gemonteerd. Handmatig van verzet wisselen kan met aluminium schakelflippers aan het stuur. De Rapide E heeft twee elektromotoren; een op de vooras en een op de achteras.
Wielophanging
De vijfdeurs sportauto staat op een verlengd VH-platform (vertical-horizontal)met rondom onafhankelijke wielophanging. Adaptieve schokdempers laten de bestuurder kiezen tussen volwaardig limousinecomfort en, met een druk op de knop, de scherpe reflexen van een echte GT. Zeer communicatieve besturing is de kers op de taart: wie niet beter weet, zou kunnen denken dat hij of zij aan het stuur van een DB9 zit. Het faceliftmodel heeft een subtiel aangepaste onderstelafstemming. De Rapide AMR heeft 21-inch lichtmetalen wielen, koolstofvezelkeramische remmen en een 10 mm verlaagd adaptief onderstel. Door de combinatie van een stevig gewicht en topprestaties kunnen onderstelcomponenten zoals draagrubbers, remmen en banden versneld slijten. Lekkende of defecte adaptieve schokdempers komen weleens voor. Nieuwe schokdempers zijn stevig doch marktconform geprijsd voor een auto van dit kaliber.
Welke moet ik hebben?
In standaardvorm is de Aston Martin Rapide een uitzonderlijk begeerlijke auto. Door de jaren heen is het concept verder fijngeslepen en geperfectioneerd. Volgens ervaringsdeskundigen is een Rapide S met de achttrapsautomaat de ultieme uitvoering. Eerdere bouwjaren met de zestrapsautomaat zijn wel aanzienlijk vriendelijke geprijsd. Hoewel het mogelijk is om een Rapide tot in de kleinste details te personaliseren, blijken veel eerste eigenaren te beschikken over een behoudende smaak. Auto’s met uitbundige lak- en interieurkleuren staan, in elk geval in Nederland, nauwelijks te koop. Ben je in de markt voor uitvoering met een minder gangbare combinatie van kleur, bekleding en afwerking dan kan het lastig zijn om precies te vinden wat je zoekt – in het buitenland is de keuze ruimer.
Moet dit hem worden?
Nieuwe doelgroepen aanboren zonder traditionele merkwaarden geweld aan te doen. Veel sportautofabrikanten proberen het en slechts weinigen slagen erin. Met de Rapide laat Aston Martin zien dat het anders kan. Zowel visueel als dynamisch is het een volwaardige vertegenwoordiger van het merk. Puur in verkoopaantallen gemeten is het model minder succesvol gebleken dan gehoopt. Kort na de lancering strooide de mondiale crisis roet in het eten, terwijl concurrenten zoals de Porsche Panamera, de Maserati Quattroporte en de Bentley Mulsanne net wat meer binnenruimte en gebruiksmogelijkheden bieden. Toch blijft de Rapide in dit illustere gezelschap fier overeind: het is de enige vierzitter in zijn soort die rijdt én oogt als een volbloed GT.
Tijdlijn
2006 – studiemodel Aston Martin Rapide
2009 – introductie Aston Martin Rapide
2013 – Centenary Edition, facelift, Rapide S
2014 – nieuwe achttrapsautomaat
2015 – nieuw AMi3 infotainmentsysteem, studiemodel RapidE
2018 – Rapide AMR
2019 – introductie Aston Martin Rapide E
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set 651,37
Remschijven voor, per set 982,16
Klepdekselpakking, per stuk 76,07
Bumperhoes, voorzijde, 1.383,62
Schokdemper adaptief, voorzijde, per stuk 1.071,71
Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Aston Martin Rapide 5.9 V12 uit 2012.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 1.000,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 1.500,–
Het onderhoudsinterval is 16.000 km/1 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: redelijk
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed
Kopen
+ Beeldschone vormgeving
+ Tijdloos ontwerp
+ Rijke aankleding
+ Limousine en GT in één
Niet kopen
– Smalle instap achterpassagiers
– Bescheiden beenruimte achterin
Punten van aandacht voor aankoop
– (Leer)slijtage door onvoorzichtig gebruik en zonschade aan het leren dashboard.
– Controlepunten zijn zwetende klepdekselpakkingen en de conditie van de bobines.
– Controleer op oliepeil en tijdige wissels.
– Door de combinatie van een stevig gewicht en topprestaties kunnen onderstelcomponenten zoals draagrubbers, remmen en banden versneld slijten.
– Lekkende of defecte adaptieve schokdempers komen weleens voor. Nieuwe schokdempers zijn stevig doch marktconform geprijsd voor een auto van dit kaliber.
Denk ook eens aan…
Maserati Quattroporte VI (2013-heden)
De Quattroporte is een rijderslimousine zoals alleen Italianen die maken: flamboyant, smaakvol en dynamisch. De biturbo V8 en V6 krijgen gezelschap van een V6 diesel; ook Q4 vierwielaandrijving is leverbaar. 40.000-110.000 EURO
Bentley Continental Flying Spur (2005-heden)
De Bentley Continental Flying Spur spreekt upperclass Engels met een Duits accent. Onder de aristocratische vormgeving en aankleding zorgt degelijke Duitse techniek, waaronder een biturbo 6.0 W12, voor rappe progressie. 40.000-190.000 EURO
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend