Autovisie
Autovisie Extra 13 mrt 2022
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Corvette C6 (2004 – 2013)

De Corvette C6 is een van de leukste en betaalbaarste manieren om de 300 km/h-grens te doorbreken. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

Corvette Z06
“Een goudeerlijke krachtpatser en de grootste aangename verrassing van de test”,  concludeert Autovisie over de Corvette C6 tijdens de Supertest 2004. Van de acht modellen uit de toenmalige supertest is de oer-Amerikaanse sportauto als occasion veertien jaar later het meest betaalbaar, maar ook het lastigst vindbaar.

Carrosserie

Voor het het eerst sinds 1962 heeft de Corvette vaste koplampen. Wat blijft, zijn de ronde achterlichten en de voluptueuze welvingen. De carrosserie van composietmateriaal is verlijmd met een chassis van staal, aluminium en magnesium. De Corvette C6 meet 4,44 meter en is korter dan voorganger C5. De wielbasis groeit naar 2,68 meter meter. Naast een Coupe met optioneel targadak is een Convertible met handbediende of elektrische softtop leverbaar. Voor wie de standaard ‘Vette toch wat slapjes vindt, verschijnen de Z06 – afgeleid van de C6.R – en de ZR1. Beide varianten zijn lichter dankzij een aluminum chassis en koolstofvezel carrosseriedelen. Uiterlijke herkennigspunen zijn bredere spatborden en extra koelopeningen. Oude structurele aanrijdingsschade is een relevant controlepunt bij aankoop. Check bij importauto’s uit de V.S. altijd de CarFax- of AutoCheck-historie op eventuele onregelmatigheden.

Corvette Z06

Interieur

De toegenomen wielbasis zorgt voor meer binnenruimte. De vormgeving van het dashboard is meer nineties dan noughties met grote meters, grote knoppen en eenvoudige kunststoffen. Leren bekleding is standaard. Daarnaast zijn onder meer een head-up display, automatische airco, stoelverwarming en aanvullende leerpakketten (optiecode LT/LZ) leverbaar. Het head-up display projecteert onder meer snelheid, toerental en g-krachten op de voorruit. De Z06 heeft Recaro-sportstoelen. Modeljaar 2008 brengt mooiere materialen, een betere afwerking en keyless entry met startknop. Het laatste modeljaar heeft nieuw ontworpen sportstoelen. Check bij een gebruikte C6 of alle boordelektronica correct werkt. Er brandt weleens onterecht een waarschuwingslampje; meestal is er niets aan de hand, uitlezen geeft zekerheid.

Motor

Onder de motorkap zoek je tevergeefs naar gedownsizede techniek. Het basismodel heeft een LS2 6.0 V8 met twee kleppen per cilinder (404 pk/546 Nm), de Z06 heeft een handgebouwde LS7 7.0 V8 met dry sump smering en titanium drijfstangen en inlaatkleppen (500 pk/657 Nm). De facelift brengt een nieuwe LS3 6.2 V8 (437 pk/575 Nm) en een opgewaardeerde 7.0 V8 (512 pk/637 Nm). In 2007 maakt de krachtigste productie-Corvette tot dan toe zijn opwachting. De ZR1 heeft een 6.2 V8 met compressor en levert maximaal 620 pk/807 Nm – goed voor een top van ruim 320 km/h en een standaardacceleratie in 3,6 seconden. Voor alle motoren geldt de KISS-doctrine (‘keep it simple, stupid’): mits regelmatig en vakkundig onderhouden zijn de achtcilinders ijzersterk en degelijk, en de kans op dure mankementen is klein in vergelijking met Europese auto’s met vergelijkbare prestaties.

Corvette Z06 motor

Transmissie

Naast de standaard handgeschakelde Tremec zesversnellingsbak is een handgeschakelde zesbak voor competitiegebruik leverbaar. Een close ratio zesbak is standaard op de ZR1. Kopers die voor een automaat kiezen, krijgen aanvankelijk een GM HydraMatic viertrapsautomaat. Vanaf 2006 staat een modernere zestrapsautomaat met schakelflippers in de prijslijst. Vanaf 2007 zorgt aangepaste software voor kortere schakeltijden. Ook de handbak wordt in dit jaar herzien. Op handgeschakelde uitvoeringen is launch control leverbaar; handig voor mensen die graag het cijfer ‘11’ in rubber op het asfalt tatoeëren. Gebruikt is het uitkijken voor eerdere eigenaren die het bandenrookvermogen regelmatig op de proef hebben gesteld. Naast potentiële burnout-slijtage aan de aandrijflijn is het opletten voor bijgeluiden vanuit het differentieel. Nieuwe differentieelolie lost dit meestal op.

Wielophanging

Voor de Europese markt staat de C6 op het sportiefste onderstel dat het merk levert. Tijdens de Autovisie Supertest in 2004 overtroeft de Corvette met deze setup verschillende concurrenten op het gebied van wegligging, bochtgedrag en remvertraging. De C6 heeft rondom onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen en dwarsgeplaatste glasvezel bladveren. Optionele Magnetic Selective Ride Control schokdempers laten de bestuurder kiezen tussen de standen ‘Tour’ en ‘Sport’. De besturing is aanvankelijk nogal wollig. Hercalibratie brengt in 2008 meer stuurgevoel en -precisie. De Z06 heeft stuggere veren en stabilisatorstangen, lichtgewicht wielen en een vergroot remsysteem. De ZR1 heeft koolstofvezelkeramische remmen van Brembo. Standaard staat de C6 op 18-inch voorwielen en 19-inch achterwielen (ZR1: 19-inch om 20-inch).

Corvette Z06 Interieur

Welke moet ik hebben?

In standaardvorm is de Corvette C6 eigenlijk snel genoeg. Bij importauto’s loont het de moeite om een uitvoering met de juiste Performance-opties uit te zoeken, waaronder het sportonderstel en een vergroot remsysteem. Uitvoeringen met een handbak zijn fors duurder dan automaten. Door het kleine occasionaanbod is het lastig om een specifieke combinatie van motor, uitvoering en kleur te vinden. De lichtere en sportievere Z06 is duur. Een gewild alternatief is de Grand Sport, die visueel op het Z-model lijkt, maar een wat minder dorstige 6.2 V8 onder de kap heeft. Voor een superlatieve Corvette-ervaring is de ZL1 de only way to go. Dankzij de gierende compressor klinkt de achtcilindermotor alsof hij rechtstreeks uit een Mad Max-film komt gereden.

Moet dit hem worden?

Meer dan ooit is de Corvette C6 een auto die de Europese competitie dynamisch dicht nadert. Grote verkoopcijfers noteert het model in Nederland evenwel niet, wat vooral ligt aan de uitstraling, het eenvoudig afgewerkte interieur en hardnekkige vooroordelen. Het occasionaanbod is overeenkomstig klein met instapprijzen die duidelijk onder het niveau van vergelijkbaar presterende concurrenten liggen. Met zijn hamerende V8 en wulpse lijnen is de Corvette C6 een analoge sportauto in een digitale wereld. Bij Porsche, Ferrari en andere Europese topmerken kosten dezelfde prestaties aanzienlijk meer geld – het is maar net hoe belangrijk je de verpakking vindt.

Tijdlijn

2004 – introductie Corvette C6
2005 – Corvette Z06
2007 – Victory Edition (Europa)
2008 – kleine facelift
2009 – ZR1
2010 – Grand Sport, Z06 Carbon Limited Edition
2012 – 427 Convertible
2013 – 60th Anniversary, introductie Corvette C7

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 345,09
Remschijven voor, per set (staal), € 181,32
Koppeling met drukgroep, vanaf € 493,41
Michelin Pilot Super Sport, 245/40 R18 (v), per stuk vanaf € 144,90
Michelin Pilot Super Sport, 285/35 R19 (a), per stuk vanaf € 242,90

Prijzen gelden voor een Corvette C6 6.2 V8 uit 2009 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 300,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 500,-

Het onderhoudsinterval is 15.000 kilometer/1 jaar.

Beschikbaarheid op de markt: slecht
Waar voor geld: goed-uitstekend
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed-uitstekend
Beschikbaarheid onderdelen: goed

Kopen

+ Betaalbare superautoprestaties
+ Goede rijeigenschappen
+ Solide techniek
+ Behoorlijk praktisch

Niet kopen

– Eenvoudige afwerking
– (Zeer) dorstige motoren

Punten van aandacht voor aankoop

– Oude structurele aanrijdingsschade is een relevant controlepunt. Check bij importauto’s uit de V.S. altijd de CarFax- of AutoCheck-historie op eventuele onregelmatigheden.
– Check of alle boordelektronica correct werkt. Er brandt weleens onterecht een waarschuwingslampje.
– Contoleer op burnout-slijtage aan de aandrijflijn
– Let op bijgeluiden vanuit het differentieel

Denk ook eens aan een

PORSCHE 997 (2004-2011)
Misschien wel de fijnste en puurste watergekoelde 911 ooit, met keuze uit talloze versies (Carrera/S, Turbo/S, GT3) en gelimiteerde series waaronder de Speedster. Facelift met DFI en PDK in 2008. 33.000-330.000 EURO

DODGE VIPER (2003-2007)
De vierde generatie van deze woeste bruut heeft een ruim 500 pk sterke V10, haalt een top van 315 km/h en slaagt erin de Corvette C6 ingetogen en soft te laten lijken. Amerikaanse ruigheid op zijn best. 60.000-70.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.