Koopwijzer: Occasion Dacia Logan MCV (2006 – 2013)
De Dacia Logan MCV is een opsmukvrije en gezinsvriendelijke budget-mpv.Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.
Na de wisselend ontvangen Dacia Logan sedan verrast de Roemeense Renault-dochter in 2006 met de Logan MCV. Deze kruising van een stationwagen en een mpv heeft de binnenruimte van een Opel Zafira of een Renault Grand Scénic en het prijskaartje van een Corsa of een Clio. Door de ijzersterke prijs-ruimteverhouding ontstaan lange levertijden, en ook op de occasionmarkt is sprake van een gezonde vraag naar het model. Dat is niet vreemd, want de Logan MCV is betaalbaar en betrouwbaar basic vervoer voor gezinnen, klussers en vakantiegangers.
Carrosserie
De opsmukvrije vormgeving van de MCV stelt functionaliteit boven frivoliteit. Het resultaat is een sympathieke rijdende verhuisdoos met grote bumpers, veel glas en maximale binnenruimte. Twee asymmetrische openslaande deuren aan de achterkant vereenvoudigen het in- en uitladen van grote spullen. Ten opzichte van de afmetingen is het gewicht bescheiden, want het gewicht ligt tussen de 1.100 en 1.200 kilo. Het faceliftmodel van modeljaar 2009 heeft een gewijzigde voorbumper, grotere koplampen en een grotere grille. Omdat het lakwerk op sommige plekken wat haastig en dun is aangebracht, is het vooral bij de vroege bouwjaren verstandig om de portierranden en felsnaden op mogelijke beginnende roestplekjes te controleren.
Motor
De motoren zijn afkomstig van Renault en variëren van een 1.4 8V (75 pk), een 1.6 8V (88 pk) en een 1.6 16V (105 pk) tot een 1.5 dCi (70 pk) commonrail turbodieselmotor. Door de jaren heen worden de motoren slechts licht aangepast. De 1.6 8V is vanaf 2009 leverbaar met een nieuw ingebouwde lpg-installatie en in 2011 verschijnt een vernieuwde 1.5 dCi (75 pk) die schoner en sterker is. De prestaties zijn netjes voor een budget-busje. De topsnelheid varieert van 150 tot 174 km/h en de standaardacceleratie neemt een onthaastende 18,0 tot 11,8 seconden in beslag. Bij een occasion is het vooral belangrijk om de voorgeschreven vervangingstermijn van de distributieriem in de gaten houden.
Transmissie
De motoren zijn allemaal verbonden met een vijfversnellingsbak. Een zesversnellingsbak of een automaat zijn niet leverbaar. De bediening is nogal rubberig en indirect en de benzinemotoren maken veel toeren op de snelweg. De dieselmotoren hebben langere overbrengingen en zijn rustiger op de snelweg. Het is normaal dat de koppeling een hoog aangrijppunt heeft, maar controleer bij een gebruikt exemplaar voor de zekerheid of de koppeling niet slipt, in het bijzonder bij uitvoeringen met een dieselmotor en een trekhaak.
Onderstel
De Logan MCV heeft onafhankelijke voorwielophanging, semi-onafhankelijke achterwielophanging en voorwielaandrijving. Het onderstel kan tegen stootje, want het is berekend op landen met een minder goed ontwikkeld wegennet en onverharde routes. De onderstelafstemming is soepel, met een lichte neiging tot overhangen in bochten en indirecte besturing, wat voor een auto van dit kaliber niet onoverkomelijk is. De lange wielbasis van 2,9 meter vergroot het veercomfort. Zorgeloze stalen velgen met wieldoppen behoren tot de standaarduitrusting, tegen meerprijs zijn 15 inch lichtmetalen wielen mee te bestellen. Gebruikte exemplaren hebben weleens last van versleten stuurkogels, maar een dure reparatie is dat niet.
Interieur
Het interieur is eenvoudig, met een overzichtelijk dashboard, zachte stoelen en robuuste materialen. Afhankelijk van de uitvoering heeft de MCV vijf of zeven zitplaatsen. De tweede en derde zitrij zijn in delen neerklapbaar en uitneembaar. Er is genoeg beenruimte en de grote ramen geven inzittenden een wijds uitzicht. Ruimte is hier het toverwoord: met zeven personen aan boord blijft 200 liter bagageruimte over, met vijf personen is dat 700 liter, en zonder achterbanken groeit dat tot een bestelbusachtige 2.350 liter. Met de facelift van 2008 krijgt het interieur een opfrisbeurt met onder meer betere geluiddemping en een aantrekkelijker dashboard. Sommige eigenaren klagen over windgeruis en krakende stoelen en deuren, maar dat zijn geen kwalen waarmee je op de vluchtstrook eindigt.
Welke moet ik hebben?
De meest geschikte motor is afhankelijk van soort gebruik. Wie regelmatig op pad gaat met veel passagiers, bagage en ingeschakelde airco, kan het beste kiezen voor de 1.6 16V of de 1.5 dCi, want met de lichtere motoren heeft de Logan MCV op de snelweg en in de bergen duidelijk minder ‘over’. Het basismodel is ouderwets kaal en heeft abs, twee airbags en raamslingers. De Ambiance voegt onder meer centrale deurvergendeling, een achterruitenwisser en wieldoppen toe en topmodel Lauréate heeft zij-airbags, mistlampen, elektrisch bedienbare portierramen voor en een boordcomputer. Let goed op, want airco is een optie en onderdeel van het Pack Exclusive. Op de occasionmarkt zijn zevenzitters het meest gewild en duidelijk duurder dan vijfzitters.
Moet dit hem worden?
Nieuw is Dacia’s budget-mpv onverslaanbaar op basis van zijn binnenruimte, zitplaatsen en prijs. Gebruikt is dat niet anders. Door het budgetkarakter hebben exemplaren met ervaring wat meer kans op afwerkingsfoutjes en kleine ongemakken zoals rammeltjes en kraakjes, maar in de basis zijn het een auto’s met beproefde techniek waarmee je betrouwbaar onderweg bent. Dat wordt ook onderschreven door MCV-eigenaren, die vrijwel allemaal positief oordelen over hun Roemeense ruimtewonder. Een verfijnde, snelle of stijlvolle auto is de Logan MCV niet, en de veiligheidsuitrusting is eenvoudig, maar alternatieven die hetzelfde kunnen voor hetzelfde geld, zijn er nauwelijks.
Tijdlijn
2006 – Dacia Logan Steppe Concept, introductie Dacia Logan MCV
2007 – Logan Van & Pickup
2008 – facelift
2009 – 1.6 lpg
2011 – 1.5 dCi (75 pk), Blackline
2012 – introductie Dacia Lodgy
2013 – introductie nieuwe Dacia Logan MCV
Kopen
+ Veel ruimte voor weinig geld
+ Eenvoudige techniek
+ Betrouwbaar
Niet kopen
– Weinig verfijning
– Eenvoudige veiligheidsuitrusting
Punten van aandacht voor aankoop
– De benzinemotor maakt hogere toeren op de snelweg. Dit is normaal.
– De koppeling pakt vrij hoog op. Dit is normaal en hoeft dus niet te duiden op een versleten koppeling, maar vraagt wel om extra controle op een slippende koppeling.
– De auto heeft een vrij dunne laklaag. Controleer goed op slijtageplekjes en mogelijke roestvorming.
– Stuurkogels kunnen versleten zijn, maar zijn relatief goedkoop te repareren.
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set 46,54
Remschijven voor, per set 121,80
Stuurkogel, per stuk, 35,63
Koppeling compleet, 157,32
Distributieriem incl. rollen, 137,17
Michelin Energy Saver, 185/65 R15, per stuk vanaf 60,50
Prijzen gelden voor een Dacia Logan MCV 1.6 16V van 2008 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 125,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 175,–
Het onderhoudsinterval is 15.000 km of 1 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: goed
Waar voor geld: uitstekend
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend
Denk ook eens aan…
DACIA LODGY (2013-HEDEN)
De geestelijk opvolger van de Logan MCV heeft vijf of zeven zitplaatsen, moderne motoren en is beter afgewerkt. Buiten de naamgeving valt er weinig onaardigs over te zeggen, en de prijsstelling is scherp. 9.000-16.000 EURO
FIAT DOBLO/QUBO (2004-2015)
De Fiat Dobló en Qubo combineren de binnenruimte van een kleine bestelauto met plaats voor vijf tot zeven inzittenden. De vormgeving is speels en veel uitvoeringen hebben handige schuifdeuren. 1.000-18.000 EURO
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend