Koopwijzer: occasion Hyundai Veloster
De Hyundai Veloster is een portemonneevriendelijke gezinscoupé. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.
De Hyundai Veloster, modelcode FS, is de geestelijk opvolger van de Hyundai Coupé en het kleine broertje van de Hyundai Genesis Coupé. Het merk kiest voor een verfrissend concept: een gezinsvriendelijke sportcoupé met een extra achterdeur, veel interieurruimte en een zuinige aandrijflijn.
Carrosserie
Met het Veloster studiemodel toont Hyundai zich in 2007 van zijn meest creatieve kant. De productieversie komt in 2011 op de markt. De nieuwkomer is een prettig afwijkende kruising van een hatchback en een coupé. De 1,40 meter lage Veloster heeft een asymmetrische carrosserie met een grote deur links, twee ‘normale’ portieren rechts en een grote achterklep. De agressieve neus, lage daklijn en diffuserbumper met centrale uitlaat versterken de sportieve uitstraling. Overal waar je kijkt, zijn smakelijke details aangebracht, zoals koelopeningen in de motorkap, een optisch zwevend glazen panoramadak, een dubbele achterruit en ‘uitgesneden’ achterlichten. Wie de forse tildrempel bedwingt, kan in de bagageruimte 320 tot 1015 liter aan spullen kwijt. De Veloster Turbo is herkenbaar aan zijn grote grille en dubbele ronde uitlaatpijpen en is af-fabriek geleverd met matte lak. Het panoramadak kan fluiten. Afstellen of nieuwe rubbers monteren verhelpt de klachten.
Interieur
Ook binnenin heeft de ontwerpafdeling zich uitgeleefd. Scherpe vouwen domineren het dashboard, dat visueel doorloopt in de deurpanelen. Hoewel de kunststoffen bij aanraking harder zijn dan je verwacht, ziet alles er fris en origineel uit. Het blauwverlichte instrumentarium is duidelijk afleesbaar en dat geldt ook voor het 7-inch infotainmentsysteem. Een kritiekpuntje betreft de beperkte hoogteverstelling (eigenlijk laagteverstelling) van de voorstoelen waardoor je niet ‘diep’ genoeg in de auto kan zitten. Achterin is er volop beenruimte en beperkte hoofdruimte voor twee personen. De neerklapbare achterbank is een praktisch detail. De optielijst vermeldt leer/stof, volleer, elektrische stoelverstelling, climate control, keyless entry, navigatie en een achteruitrijcamera. De wangen van de sportstoelen zijn vatbaar voor instapslijtage.
Motor
Het motoraanbod blijft aanvankelijk beperkt tot één keuzemogelijkheid. De direct ingespoten 1.6 GDI-benzinemotor levert 140 pk/167 Nm en dat zijn keurige waarden voor een atmosferische viercilinder. Mede dankzij het standaard start-/stopsysteem en lange versnellingsbakoverbrengingen is het praktijkverbruik gunstig. In 2012 voegt Hyundai een nieuwe topmotorisering toe. De Veloster Turbo heeft een 1.6 T-GDI-viercilinder met turbolader. De sterkste motor levert maximaal 186 pk en 265 Nm en dat is genoeg om de sportieve aspiraties letterlijk kracht bij te zetten. Beide motoren zijn uitgerust met een onderhoudsvrije distributieketting.
Transmissie
De Veloster heeft altijd voorwielaandrijving en is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De lange overbrengingsverhoudingen zijn gunstig voor spaarfans (en voor de bpm-afdracht), maar sluiten wat minder goed aan bij de dynamische intenties van een sportcoupé. Naast de handbak levert Hyundai een automatische DCT-zesversnellingsbak met dubbele koppeling en schakelbediening aan het stuur.
Wielophanging
De Hyundai Veloster heeft onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke torsie-achteras. De uitvoering voor de Europese markt krijgt een stuggere onderstelafstemming mee. De rijeigenschappen zijn niet scherp, wel koersvast en dynamisch zonder oncomfortabel te worden. Een afstemming die goed past bij de belofte van een gezinsvriendelijke coupé. Wel kan de achteras wat stoterig reageren op korte oneffenheden zoals drempels en dwarsrichels. De elektrische stuurinstallatie is licht, maar voldoende direct. De Veloster Turbo heeft directere besturing en een stugger onderstel. Afhankelijk van het uitrustingsniveau staat de vierdeurs coupé op 17- of 18-inch lichtmetalen wielen. De grootste wielmaat is extra gevoelig voor stoeprandschade, maar dat kan je het wiel zelf nauwelijks kwalijk nemen. Wie de onderstelafstemming naar eigen smaak wil aanpassen, kan kiezen uit een ruim aanbod aftermarket alternatieven. Met name in de V.S. is de tuningmarkt groot.
Welke moet ik hebben?
De 1.6 GDI geeft zijn vermogen en koppel hoog in het toerenbereik vrij. Door de lange versnellingsbak is stevig doorrijden hard werken en de prestaties zijn meer vlot dan flitsend. De 1.6 T-GDI-turbomotor is soepeler en sterker maar is hier weinig verkocht en lastig te vinden. De standaarduitrusting van de Veloster is zeer uitgebreid. Zelfs het basismodel zit ruim in de spulletjes. Uitvoeringen heten i-Motion (17-inch wielen, leren stuur, airco, cruise control, 7-inch infotainment), i-Vision (18-inch wielen, panoramadak, leer/stof, climate control, camera) en i-Catcher (volleer, navigatie, subwoofer, bluetooth, elektrische stoelverstelling, stoelverwarming).
Moet dit hem worden?
De Hyundai Veloster heeft letterlijk en figuurlijk twee gezichten. Hij heeft de uitstraling van een sportcoupé en het extra gebruiksgemak van een extra achterdeur. Ook vanbinnen houdt hij keurig het midden tussen een coupé en een hatchback, met veel beenruimte en een behoorlijke bagageruimte. Een punt van kritiek betreft het tweeslachtige karakter van de basisaandrijflijn en het onderstel. Met een kortere versnellingsbak en beter uitgebalanceerde vering en demping zou de instap-Veloster meer tot zijn recht komen. Voor extra sportiviteit en scherpte is de turboversie de betere keuze – als je er een kunt vinden. Toch vergeef je de Veloster zijn kleine tekortkomingen graag. Het concept is charmant en acht jaar na de lancering maakt de vormgeving een onverminderd verse indruk. Bovendien staat het Hyundai-label garant voor probleemloze techniek: een coupé-aankoop met minder risico is bijna niet te bedenken.
Tijdlijn
2007 – Hyundai Veloster studiemodel
2011 – introductie Hyundai Veloster
2012 – Veloster Roll Top studiemodel
2013 – Veloster R-Spec
2014 – einde levering (NL)
2018 – introductie nieuwe Hyundai Veloster
Kopen
+ Markant ontwerp
+ Volwaardige achterdeur
+ Ruim interieur
+ Betrouwbare techniek
Niet kopen
– Inconsistente onderstelafstemming
– Lange versnellingen
Punten van aandacht voor aankoop
– Het panoramadak kan fluiten. Afstellen of nieuwe rubbers monteren verhelpt de klachten.
– De wangen van de sportstoelen zijn vatbaar voor instapslijtage.
Onderdeelprijzen
Remschijven voor, per set € 152,40
Remblokken voor, per set € 67,04
Schokdemper Koni (geel), vooras, per stuk € 168,54
Koppeling compleet, vanaf € 187,72
Vredestein Ultrac Satin, 215/40 R18, per stuk vanaf € 100,70
Prijzen gelden voor een Hyundai Veloster 1.6 GDI van 2012 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 150,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 200,–
Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer of 1 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: slecht-redelijk
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: uitstekend
Beschikbaarheid onderdelen: goed
Denk ook eens aan een…
Mazda RX-8 (2003-2010)
Met zijn rotatiemotor en achterwielaandrijving biedt de RX-8 een onvergelijkbare rijervaring. Twee achterdeurtjes vergroten de dagelijkse bruikbaarheid (een beetje). Niet goedkoop in gebruik en onderhoud, wel een echte liefhebbersauto. 3000-12.000 EURO
Subaru BRZ/Toyota GT86 (2012-HEDEN)
De Subaru BRZ/Toyota GT86 zijn rijdersauto’s zoals ze nauwelijks nog worden gemaakt. Zoek je een sportcoupé met pure rijeigenschappen, directe besturing en een hoogtoerige atmosferische motor, zoek niet verder. 18.000-35.000 EURO
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend