Koopwijzer: occasion Jaguar XE (2015 – heden)
De Jaguar XE is een uitgebalanceerde sportsedan die zich kan meten met het beste uit Duitsland en Italië. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.
Onder de vlag van nieuwe eigenaar Tata doet Jaguar in 2015 een nieuwe poging om de Duitse dominantie in het midsize sportsedansegment te doorbreken. De nieuwe XE heeft hiervoor alle juiste ingrediënten in huis: verleidelijke vormgeving, achterwielaandrijving en aansprekende rijeigenschappen. Ook als occasion is het kleine roofdier een aantrekkelijke keuze, zo lang je rekening houdt met een paar aandachtspunten.
Carrosserie
Het ontwerp van de Jaguar XE is geïnspireerd op de XF en de F-Type. De sportsedan heeft een agressieve neus met een grote grille en ‘boos’ kijkende koplampen. De lage daklijn gaat vloeiend over in een korte achterkant met forse achterlichten. De Jaguar XE staat op een nieuw platform en heeft een carrosserie die is opgebouwd uit een mix van hoogvaste staalsoorten en aluminium, wat zorgt voor een laag gewicht en een zeer grote torsiestijfheid. Een kleine teleurstelling zijn de halogeenkoplampen van het basismodel: alleen in combinatie met xenonverlichting en led-dagrijverlichting heeft de kleinste Jaguar de katachtige ‘roofdierogen’ die het model verdient. De R-Sport en de XE S verlaten de fabriek met een beschaafd-sportief spoilerpakket. Een bekend kwaaltje is condensvorming in derde remlicht; de aluminium carrosserie vraagt om gespecialiseerd schadeherstel.
Interieur
Ook het interieur herinnert aan dat van grotere en duurdere Jaguars, met aantrekkelijke materialen, een overzichtelijk dashboard en een driespaaks stuur met een dikke rand. In de middenconsole, naast het analoge instrumentarium, monteert Jaguar een 8-inch InControl-infotainmentsysteem met daaronder een reeks vaste toetsen voor de temperatuurregeling. Een virtueel instrumentarium, een 10,2-inch touchscreen en wifi zijn onderdeel van InControl Touch Pro. Buiten navigatie, keyless entry en verschillende Meridian-audiosystemen zijn alle gangbare actieve veiligheidssystemen leverbaar, van voetgangerdetectie en adaptive cruise control tot een rijbaanassistent. Andere opties zijn leer en sierlijsten van aluminium, koolstofvezel of hout. Een traag infotainmentsysteem, haperende software en afwerkingsfouten komen met name in de beginperiode voor. Vanaf eind 2016 zouden deze kwalen af-fabriek verholpen moeten zijn. Check bij een gebruikte Jaguar XE grondig of alle voorgeschreven modificaties en software-updates zijn uitgevoerd.
Motor
Het benzinegamma begint met direct ingespoten 2,0-liter viercilinder Ford Ecoboost turbomotoren (200-250 pk) en eindigt bij een 3.0 V6 met supercharger (340 pk). De door Jaguar Land Rover zelf ontwikkelde Ingenium 2.0-dieselmotor levert 163 of 180 pk. In 2017 vernieuwt Jaguar het motoraanbod. De diesels leveren voortaan 163 tot 240 pk en de nieuwe 2.0-viercilinder Ingenium-turbobenzinemotor is goed voor 200, 250 of 300 pk. De diesels maken gebruik van AdBlue en voldoen aan de Euro 6-emissienorm. Een niet-werkend start/stopsysteem ligt aan een onvoldoende opgeladen accu. De accu reconditioneren of vervangen zou dit moeten verhelpen. Voor een piepende oliekoelerbevestiging is een modificatie beschikbaar.
Transmissie
De benzineversies verlaten de fabriek met een ZF-achttrapsautomaat met koppelomvormer. De diesels zijn verbonden met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een achttrapsautomaat. Achterwielaandrijving is standaard. Op de sterkste motoren is elektronisch geregelde vierwielaandrijving leverbaar. Alle modellen hebben All Surface Progress Control, een elektronische tractie-assistent die is afgeleid van het Terrain Control-systeem van Land Rover. Sommige eigenaren klagen over een aarzelende automaat tijdens het wegrijden. Dit komt wederom vooral in de beginperiode voor. Nieuwe software en het resetten van de adaptatiewaarden van de automaat kan hier verbetering in brengen.
Wielophanging
Een onvermijdelijk concessie aan strengere emissie-eisen is de keuze voor een elektrische stuurinstallatie. De ontwikkelingsafdeling van Jaguar maakt er het beste van en monteert een systeem met precieze en directe werking. De onderstelafstemming is herkenbaar Jaguar met een uitmuntende balans tussen gevoel en comfort. Het standaard onderstel biedt genoeg scherpte om enthousiaste bestuurders blij te maken, zonder dat het comfort van medepassagiers wordt verstoord. Het onderstel is opgebouwd uit aluminium componenten en omvat een McPherson-voorwielophanging met dubbele draagarmen en een ‘Integral Link’-achteras. Naast het R-Sport-sportonderstel zijn instelbare adaptieve schokdempers leverbaar. Deze zijn standaard op de XE S. De wielmaten variëren van 16 tot en met 19 inch.
Welke moet ik hebben?
De viercilinder turbobenzinemotoren leveren sportsedanwaardige prestaties in ruil voor een stevig brandstofverbruik. De evenmin spaarzame supercharged V6 met achterwielaandrijving is een verleidelijk alternatief voor een rappe 3 Serie of C-Klasse. De diesels komen het best uit de verf met de automatische transmissie. Goed om te weten: met AWD stuurt de Jaguar XE merkbaar minder lichtvoetig. Uitvoeringen zijn de Pure (17-inch wielen, Jaguar Sound, stof, leren stuur), Prestige (leer, alu-inleg) en Portfolio (18-inch wielen, bi-xenon). Voor de zakelijke markt zijn verschillende Editions uitgebracht. Sportief ingestelde kopers kiezen voor een R-Sport (18-inch wielen, spoilerpakket, speciaal leer, sportstuur) of topmodel Jaguar XE S (18-inch wielen, S-spoilerpakket, rode remklauwen, sportonderstel). Met xenon, 18-inch wielen, rondom parkeerhulp en leer is de XE op zijn best, en als je ook maar een beetje van muziek houdt, loont het om een auto te zoeken met een van de optionele Meridian-audiosystemen.
Moet dit hem worden?
‘Al in standaardtrim is de Jaguar XE een aangenaam wendbare sportsedan met een uitmuntende balans’, schrijft Autovisie bij de introductie van de middelgrote Jaguar. Wat de rijeigenschappen betreft, kan de XE zich moeiteloos meten met de (inmiddels vorige generatie) BMW 3 Serie, terwijl het comfort keurig het midden houdt tussen een 3 Serie en een C-Klasse. Op het gebied van technologie, infotainment en rijassistentie hebben de Duitsers net wat meer te bieden, maar dat hoeft geen reden te zijn om de Engelsman te laten staan. Kwalitatief laat de kleine Jaguar weleens een steekje vallen, met name in de beginperiode, maar bij de jongste bouwjaren zou dat onder controle moeten zijn. Als het gaat om uitstraling, exclusiviteit en uitgebalanceerd rijplezier zijn er nieuw en gebruikt weinig concurrenten die de Jaguar XE evenaren.
Tijdlijn
2014 – introductie Jaguar XE (X760)
2015 – AWD
2017 – XE SV Project 8 concept, XE L (China), Ingenium-benzinemotoren
2018 – facelift (modeljaar 2019), aankondiging mild-hybridversies
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 82,94
Remschijven voor, per set € 242,86
Condensor airco, € 304,38
Oliefilter ZF-automaat, € 134,28
Bobine, per stuk € 53,61
Dunlop Sport Maxx 225/45 R18, per stuk vanaf € 122
Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Jaguar XE 2.0t (200 pk) uit 2016.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 350,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 550,-
Het onderhoudsinterval is 26.000 kilometer of 1 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: redelijk-goed
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend
Kopen
+ Rijdt en stuurt geweldig
+ Uitgebalanceerd onderstel
+ Fraai design
+ Sportieve motoren
NIET KOPEN
– Beperkte beenruimte achterin
– Wisselende bouwkwaliteit beginperiode
Punten van aandacht voor aankoop
– Een bekend kwaaltje is condensvorming in derde remlicht; de aluminium carrosserie vraagt om gespecialiseerd schadeherstel
– Check bij een gebruikte XE grondig of alle voorgeschreven modificaties en software-updates zijn uitgevoerd
– Een niet-werkend start/stopsysteem ligt aan een onvoldoende opgeladen accu
– Voor een piepende oliekoelerbevestiging is een modificatie beschikbaar
– Aarzelende automaat tijdens het wegrijden kan verholpen worden door het resetten en updaten van de software
Denk ook eens aan
Mercedes-Benz C-Klasse (2014 – heden)
De W205/S205-reeks is comfortabeler dan ooit, scoort hoog op gebruiksvriendelijke technologie en veiligheid, en biedt keuze uit een riant motoraanbod, van spaardiesel tot AMG-V8.
Alfa Romeo Gulia (2016 – heden)
Achterwielaandrijving, verleidelijke vormgeving en een historisch correcte naam: de Giulia was het lange wachten waard. Niet perfect, wel sportief en karaktervol, en dus een echte Alfa.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen