Koopwijzer: occasion Kia Cee’d
De Kia Cee’d is een Europese auto van Koreaanse kwaliteit. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.
In 2012 slaat de tweede incarnatie van Kia’s middenklasser zijn klauwen uit. De nieuwe Cee’d (modelcode JD) steekt Europese segmenttoppers naar de kroon met aantrekkelijk design, een uitgebreide uitrusting en goede garantievoorwaarden tegen schappelijke prijzen. Ook gebruikt blijven deze positieve eigenschappen overeind – wat bij Europese concurrenten niet altijd vanzelfsprekend is.
Carrosserie
Onder leiding van Peter Schreyer verandert de Cee’d van een onopvallende c-segmenter (eerste generatie) in een assertieve verschijning met Europese trekjes. Hoewel het design van de JD-reeks duidelijk is beïnvloed door de Astra J en de Focus III maakt het geheel een frisse indruk, mede dankzij de markante nieuwe ‘tijgerneus’. Naast de vijfdeurs Cee’d hatchback en Cee’d Sportswagon staat een sportief aangeklede driedeurs hatchback met de leestekengesponsorde naam Pro_cee’d in de prijslijsten. Fabrieksopties zijn onder meer xenonverlichting en een panoramadak. In 2013 verschijnt topmodel GT, herkenbaar aan sportbumpers met opvallende led-inserts, skirts en andere lichtunits. Het faceliftmodel (2015) is optisch opgefrist en is er ook als GT-Line. Defecte led-dagrijverlichting (koplampen) is een bekend kwaaltje. Meestal valt dit onder de fabrieksgarantie.
Interieur
Ook binnen maakt de Cee’d een kleine revolutie door. De binnen- en bagageruimte overtreft menig concurrent en de materialen en afwerking zetten een grote stap vooruit ten opzichte van het oude model. Het dashboard smoelt goed en steekt ergonomisch tiptop in elkaar. Het driedelige instrumentencluster, op duurdere uitvoeringen inclusief met tft-scherm, loopt over in de middenconsole waarin het infotainment is ondergebracht. Tegen meerprijs levert Kia automatische airco, navigatie, een parkeercamera, een actieve parkeerassistent, Bluetooth, smart key met start/stop, LDWS en leer. De GT heeft een sportinterieur met Recaro-sportstoelen. De facelift van 2015 brengt hoogwaardigere materialen, nieuwe veiligheidsopties en vernieuwd infotainment met DAB+.
Motor
Het motoraanbod is beperkt in vergelijking met Europese kernconcurrentie. Het aanbod omvat de 1.6 GDi (135 pk) direct ingespoten atmosferische viercilinder benzinemotor en de 1.6 CRDi (128 pk) direct ingespoten turbodieselmotor. In het buitenland is ook een nogal tamme 1.4 CVVT (98 pk) geleverd. Topmodel GT heeft een 1.6 T-GDi turbomotor (204 pk). In de tweede helft van 2015 verschijnen de nieuwe 1.0 T-GDi (100-120 pk) driecilinder turbomotor en de vernieuwde 1.6 CRDi (136 pk) turbodieselmotor. Alle motoren zijn uitgerust met het ISG start/stop-systeem. Motorische kwalen komen weinig voor. Een niet-werkend ISG-systeem ligt meestal aan een versleten of onvoldoende opgeladen accu. De 1.0 T-GDi heeft een terugroepactie gehad in verband met injectorproblemen.
Transmissie
De Kia Cee’d heeft altijd voorwielaandrijving in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, een zestrapsautomaat met koppelomvormer en een zes- of zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Beide automatische transmissies zijn uitgerust met schakelbediening aan het stuur.
Wielophanging
De Cee’d deelt zijn platform met de Hyundai i30 en heeft rondom onafhankelijke wielophanging. Aan de voorzijde zijn McPherson-veerpoten gemonteerd, aan de achterkant wordt de wielgeleiding verzorgd door een multilink-constructie. De standaard elektrische stuurbekrachtiging blinkt niet uit door stuurgevoel. Optionele Flex Steer brengt hierin enige verbetering en voegt drie ‘stuurstanden’ toe (Normal, Comfort, Sporty). De GT en GT-Line profiteren van een sportonderstel, een aangepast remsysteem en gehercalibreerde besturing met meer gevoel. De facelift brengt bij alle modelvarianten verbetering in het stuurgevoel. Sommige Cee’d-eigenaren klagen over ‘plakkende’ besturing. Soms helpt nieuwe software, soms helpt alleen de montage van een nieuwe stuurkolom. Cuppende achterbanden komen regelmatig voor bij de brede bandenmaten. De montage van andere banden kan dit effect verminderen.
Welke moet ik hebben?
Heel veel keuze biedt het motorgamma van de Cee’d niet. Gelukkig zijn alle motoren prima hun taak berekend. De 1.0 T-GDi is soepeler dan de 1.6 GDi, maar ook jonger en duurder in aanschaf. Het basismodel heeft wieldoppen, zes airbags en een radio/cd/mp3-speler. Optiepakketten voegen extra smaak toe. Dit zijn het Comfort Pack (led-dagrijverlichting, mistlampen, cruise control, Bluetooth, Flex Steer), het Plus Pack (climate control, parkeersensoren, navigatie), het Super Pack (16” lmv, keyless, parkeerassisten) en het Premium Pack (xenon, leer, stuur- en stoelverwarming). Vanaf de facelift heten de uitvoeringen ComfortLine, DynamicLine, ExecutiveLine en GT-Line.
Moet dit hem worden?
Met de tweede modelgeneratie van de Cee’d zet Kia een competitieve middenklasser in de markt. Het ontwerp heeft de tand des tijds goed doorstaan en veroudert minder snel dan eerdere modellen van het merk. De rijeigenschappen blijven achter bij de top van het segment, maar in de juiste uitvoering (GT of GT-Line) komen ook sportieve rijders prima aan hun trekken. De degelijke techniek, de bescheiden kans op storingen en de complete uitrusting zijn relevante argumenten om de Cee’d te verkiezen boven reparatiegevoeligere Europese occasions uit dezelfde bouwperiode. Wil je kiezen uit een breed aanbod motoren en een diepgravend assortiment fabrieksopties, en stel je hoge eisen aan rijdynamiek, dan zijn er betere alternatieven beschikbaar. Zoek je een alleskunner met weinig kans op dure defecten, dan is een gebruikte Kia Cee’d een nog slimmere keuze dan een nieuwe.
Tijdlijn
2012 – introductie Kia Ceed (JD) hatchback en wagon
2013 – introductie Kia Pro_cee’d en Cee’d/Pro_cee’d GT, 20th Anniversary
2015 – facelift, GT-Line, 1.0 T-GDI, nieuwe 1.6 CRDi
2018 – introductie nieuwe Kia Cee’d (CD)
Kopen
+ Ruim
+ Degelijke techniek
+ Weinig storingen
Niet kopen
– Beperkt motorenaanbod
– Bij meeste versies weinig feedback in stuursysteem
Punten van aandacht voor aankoop
– Cuppende achterbanden komen regelmatig voor bij de brede bandenmaten
– Een niet-werkend ISG-systeem ligt meestal aan een versleten of onvoldoende opgeladen accu.
– De 1.0 T-GDi heeft een terugroepactie gehad in verband met injectorproblemen.
– Defecte led-dagrijverlichting (koplampen) is een bekend kwaaltje. Meestal valt dit onder de fabrieksgarantie
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set 78,76
Remschijven voor, per set 181,19
Koppeling compleet, 196,20
Aircocondensor, 144,59
Goodyear Eff.Grip Performance, 225/45 R17, per stuk vanaf 71,30
Prijzen gelden voor een Kia Cee’d 1.6 GDi van 2013 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 150,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf 225,-
Het onderhoudsinterval is 15.000 kilometer/1 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: goed
Waar voor geld: goed-uitstekend
Betrouwbaarheid en degelijkheid: uitstekend
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend
Denk ook eens aan een…
FORD FOCUS III (2009-2018)
De dynamische maatstaf van zijn klasse heeft rondom onafhankelijke wielophanging, communicatieve besturing en soepele Ecoboost-turbobenzinemotoren. Het dashboard is minder druk vanaf de laatste facelift. 5000-50.000 EURO
OPEL ASTRA J (2009-2016)
De Opel Astra J mixt Italiaans aandoende styling met een ruim motoraanbod, uitgebalanceerde rijeigenschappen en opties die je een klasse hoger verwacht. Ruim en scherp geprijsd occasionaanbod. 5.000-25.000 EURO