Koopwijzer: occasion Mazda MX-5 NB (1998-2005)
De Mazda MX-5 is de leukste roadster die je met een klein budget kunt rijden. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.
Het wereldwijde succes van de Mazda MX-5 (modelcode NA) krijgt na zeven negen jaar een frisse impuls. De nieuwe NB-reeks is zachter gelijnd, minder spartaans en noteert opnieuw uitstekende verkoopcijfers. Ook gebruikt is het een betaalbaar aanbod met bruikbare auto’s die in beeld komen vanaf zo’n 2.000-2.500 euro.
Carrosserie
Mazda neemt weinig risico’s tijdens de ontwikkeling van de NB. Veel componenten worden rechtstreeks overgenomen van de NA. Belangrijke verschillen zitten in de vormgeving. De gedrongen proporties van de NA maken plaats voor langgerekte lijnen en de kenmerkende klapkoplampen verdwijnen ten gunste van vaste koplampen. Het leeggewicht groeit tot 990-1.000 kg. Het faceliftmodel van 2001, de NBFL, heeft nieuwe bumpers, projectorkoplampen en andere achterlichten. Onderhuidse verstevigingen maken de NBFL stijver en zwaarder (1.010-1.075 kg). Roestschade is het belangrijkste aandachtspunt bij aankoop van een NB. Bekende plekken zijn de langsdragers voor, de achterste dorpeluiteinden en de achterspatbordranden. Controleer goed of de afwateringsslangen (lekbak cabriodak) en de afwateringsgaatjes in de dorpels gangbaar zijn.
Interieur
Een met leer bekleed Nardi-sportstuur, een kort versnellingspookje, een analoog instrumentarium en een ‘billen op straat’-zitpositie kenmerken het interieur. De vormgeving van het dashboard is zachter dan voorheen en twee frontairbags zijn standaard. De gefacelifte NBFL heeft sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een sportstuur met een groot Mazda-logo, een dubbeldin radio/cd-speler en een nieuwe middenconsole. Alle modellen hebben een handbediende pvc-kap met verwarmbare glazen ruit die zich in een oogwenk laat openen of sluiten. Het kapmateriaal heeft niet het eeuwige leven. Aftermarket alternatieven variëren van goedkope pvc-kappen met kunststof ‘ruit’ tot duurdere stoffen kappen met ingenaaide verwarmbare glazen ruit.
Motor
Voor de aandrijving zorgen twee viercilinders met dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en indirecte inspuiting. De 1.6 levert 110 pk, de 1.8 heeft een variabel inlaatspruitstuk en levert 140-146 pk. Met regelmatig onderhoud kunnen de viercilinders gezond oud worden. Een onbedoelde knipoog naar klassieke Engelse roadsters is de kans op olielekkage, meestal langs de klepdekselpakking, de nokkenaskeerringen of de krukaskeerring. De keerringen preventief vervangen tijdens een distributieriemwissel is verstandig. Controleer ook de waterpomp op mogelijke lekkage. Versleten bougiekabels en een versleten dynamo zijn andere – betaalbaar te verhelpen – aandachtspunten.
Transmissie
De 1.6 viercilinder is verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.8 is er met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, een handgeschakelde zesversnellingsbak en een in Nederland zeldzame viertrapsautomaat. De close ratio- handbakken houden de viercilinders binnen hun optimale werkgebied en zorgen voor kwieke tussenacceleraties die sneller aanvoelen dan ze zijn. De handbakken horen soepel te schakelen; volgens fabrieksvoorschrift moet de transmissie-olie elke 90.000 kilometer worden ververst. Dit geldt ook voor de vloeistof van de hulpkoppelingscilinder.
Wielophanging
De Mazda MX-5 dankt zijn sportautokarakter aan zijn lichtvoetige rijeigenschappen. Deze zijn mede het resultaat van rondom onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen, een stijf chassis en achterwielaandrijving. De bekrachtigde besturing is een tandje minder scherp dan die van de NA maar geeft nog steeds glasheldere informatie over de toestand van het wegdek en de stand van de wielen. Sommige uitvoeringen, waaronder de 10th Anniversary en de Sportive, verlaten de fabriek met een Bilstein-sportonderstel. 15 inch lichtmetalen wielen zijn standaard, 16 inch wielen zijn een optie. Het remsysteem, met rondom remschijven en optioneel abs, is ruimschoots op zijn taak berekend. Het is normaal dat de banden tijdens (te) hard afremmen kunnen blokkeren. Vastzittende remzuigers komen voor. Als gangbaar maken niet helpt, zijn gereviseerde remklauwen een betaalbaar alternatief voor nieuw.
Welke moet ik hebben?
Met de soepele 1.6 instapmotor is de NB vlot genoeg; met de krachtigere 1.8 benaderen de prestaties die van een ‘echte’ sportauto. De beschikbaarheid van een zesbak en een sperdiff zijn andere redenen om voor de 1.8 te kiezen. Het instapmodel heeft elektrische raambediening en stuurbekrachtiging. Centrale deurvergrendeling, stoelverwarming, airco, leren bekleding en een houten stuur of pookknop zijn fabrieksopties en vaak standaard gemonteerd op de verschillende limited editions die door de jaren heen zijn uitgebracht. In het laagste prijssegment worden voornamelijk auto’s met optische en/of technische technische tekortkomingen aangeboden. Buiten ernstige roestvorming zijn de meeste technische mankementen aan een NB voordelig te herstellen. Vanaf 4000 euro groeit het aanbod frisse en knappe auto’s. Met een ruimer budget komen limited editions en auto’s met aantoonbaar lage kilometerstanden in zicht.
Moet dit hem worden?
Van de inmiddels vier modelreeksen is de NB minder spartaans dan NA, lichter en wendbaarder dan de NC en aanzienlijk goedkoper dan de ND, die conceptueel terugkeert naar de oermodellen NA en NB. Buiten de roestgevoeligheid en de beperkte binnenruimte voor lange bestuurders kent de MX-5 geen echt grote minpunten. De techniek is degelijk, onderdelen zijn betaalbaar en met enige basiskennis en hulp van clubs en online fora zijn de meeste onderhoudswerkzaamheden prima zelf te doen. Ook zijn er talloze aftermarket onderdelen waarmee je de NB naar eigen smaak en inzicht kan aanpassen. Er zijn nauwelijks concurrenten met dezelfde aanstekelijke mix van betrouwbare pret voor weinig poen – de NB is de leukste roadster die je zorgeloos met een bescheiden budget kunt rijden.
Tijdlijn
najaar 1997 – introductie Mazda MX-5 NB
1999 – 10th Anniversary
2000 – facelift (NBFL)
2003 – Roadster Coupé (Japan)
2004 – kleine facelift
najaar 2005 – introductie Mazda MX-5 NC
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set 32,78
Remschijven voor, per set 62,42
Distributieset incl. spanrollen, 48,46
Koppeling incl. drukgroep en lager, 128,91
Bilstein B6, vooras, per stuk vanaf 142,66
Toyo Proxes T1-R, 195/50 R15, per stuk vanaf 43,–
Prijzen gelden voor een Mazda MX-5 1.6i uit 2002 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 100,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf 175,-
Het onderhoudsinterval is 15.000 km/1 jaar. Voor de distributieriem geldt een interval van 90.000 km/8 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: uitstekend
Waar voor geld: goed-uitstekend
Betrouwbaarheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend
Kopen
+ Laagdrempelig rijplezier
+ Pure rijbeleving
+ Betrouwbare techniek
+ Lage gebruikskosten
Niet kopen
– Oppassen voor roest
– Niet geschikt voor lange mensen
– Iedereen heeft er een
Punten van aandacht voor aankoop
– Roestschade is het belangrijkste aandachtspunt bij aankoop van een NB. Bekende plekken zijn de langsdragers voor, de achterste dorpeluiteinden en de achterspatbordranden.
– Controleer goed of de afwateringsslangen (lekbak cabriodak) en de afwateringsgaatjes in de dorpels gangbaar zijn.
– Controleer op olielekkage, meestal langs de klepdekselpakking, de nokkenaskeerringen of de krukaskeerring.
– Controleer de waterpomp op mogelijke lekkage.
– Controleer op versleten bougiekabels en een versleten dynamo.
– Het is normaal dat de banden tijdens (te) hard afremmen kunnen blokkeren.
– Vastzittende remzuigers komen voor. Als gangbaar maken niet helpt, zijn gereviseerde remklauwen een betaalbaar alternatief voor nieuw.
– Transmissie-olie en vloeistof van de hulpkoppelingscilinder moeten elke 90.000 kilometer ververst zijn.
Denk ook eens aan een:
Toyota MR2 (2000-2005)
De Toyota MR2 is een mini-Boxster met een hoogtoerige middenmotor en achterwielaandrijving. De rijbeleving is dan de nuchtere cijfers vertellen – de bagageruimte is non-existent. 3500-11000 EURO
MG F/TF (1995-2005)
De MG F/TF met viercilinder middenmotor en achterwielaandrijving markeert de kortstondige wederopstanding van het illustere sportautomerk. Technisch niet feilloos, wel betaalbaar en charmant. 1500-10.000 EURO
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend