Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 8 dec 2019
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: Occasion Mini R56

De tweede New Mini ruilt scherpte in voor verfijning en comfort. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

Het eclatante succes van de New Mini hatchback (R50) schreeuwt om een vervolg. Opvolger R56 legt meer nadruk op comfort en verfijning maar behoudt gelukkig zijn speelse inborst. Gebuikt is het model geliefd maar niet immuun voor storingen: met name motorische problemen kunnen stevige onkosten opleveren.

Exterieur

Het blijft een knap staaltje tekenwerk. Ondanks opnieuw grotere afmetingen behoudt de tweede New Mini de aaibare uitstraling van het origineel uit 1959. Op de driedeurs hatchback, modelcode R56, keren alle vertrouwde beeldelementen van de R50 terug, van de ronde koplampen en de bolle buitenspiegels tot het ver doorlopende dak en de kunststof spatbordverbreders. De personalisatiemogelijkheden zijn nog uitgebreider dan voorheen met keuze uit diverse lak- en contrastkleuren, stickers, verchroomde of zwarte sierlijsten, xenonverlichting, een panoramadak en JCW-aerokits. In 2010 ondergaat de Mini een bescheiden facelift met een nieuwe motorkap, nieuwe bumpers en nieuwe lichtunits. De rechtopstaande voorruit is steenslaggevoelig; sommige eigenaren klagen over gevoelig lakwerk. Het panoramadak kan haperen en lekken.

Interieur

Ook binnen staat de vernieuwing in het teken van traditie. Het dashboard heeft een cartoonesk grote centrale snelheidsmeter en de bedieningselementen van de boordcomputer en de temperatuurregeling zijn gerankschikt in de vorm van het Mini-logo. De priegelige knopjes en schakelaars op de middenconsole blijven behouden, net als de toerenteller achter het stuur. Minder opvallende veranderingen zijn de toegenomen beenruimte achterin en de marginaal grotere bagageruimte. Het aankruisen van dure opties geeft het interieur een chique (leer met contrasterende piping, houtinleg) of sportieve (leer/stof, sportstoelen, carboninleg, JCW-pakketten) uitstraling. Een geinig detail is de instelbare veelkleurige interieurverlichting. In de Cooper-versies zorgt een sportknop voor aangescherpte gaspedaal- en stuurrespons. Als de airconditioning niet werkt, is de oorzaak meestal een lekkende condensor.

Motor

Het grootste technische nieuws zijn de door BMW en PSA ontwikkelde viercilinder benzinemotoren. De Mini One heeft een 1.4 (75-95 pk), de Cooper heeft een 1.6 (120-122 pk) en de Cooper S/JCW heeft een direct ingespoten 1.6 turbomotor (175-211 pk). De Mini D heeft een 1.6 dieselmotor van PSA (90-110 pk). In 2010 verdwijnt de 1.4 ten gunste van een nieuwe 1.6 (75-98 pk). Vanaf 2010 verschijnen nieuwe BMW N47 dieselmotoren op het toneel: een 1.6 (90-112 pk) en een 2.0 (143 pk/Cooper SD). De snelste Mini R56, de JCW GP met 218 pk, verschijnt in 2012. Potentiële gevoeligheden van de benzinemotoren zijn verhoogd olieverbruik, distributiekettingproblemen, inlaatvervuiling (Cooper S), defecte VANOS-regelkleppen, haperende olie- en waterpompen en kabelboomproblemen door oliedruksensorlekkage. De jongste benzinemotoren, vanaf 2010-2011, lijken minder gevoelig maar het blijft oppassen. Distributiekettingproblemen komen ook voor bij de N47 dieselmotoren.

Transmissie

Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard vanaf de basismotor. De gevoelige CVT-automaat uit de vorige Mini maakt plaats voor een zestrapsautomaat met koppelomvormer. Ook schakelflippers aan het stuur staan op de menukaart. De automatische transmissie is verkocht in combinatie met alle gangbare benzine- en dieselmotoren, van de One tot en met de JCW. Door het grote draaimoment zijn de handgeschakelde diesels en (getunede) turbobenzinemotoren gevoeliger voor slijtage van de koppeling en het tweemassavliegwiel. De automatische transmissie gaat langer mee met tussentijdse oliewissels.

Wielophanging

De R56 heeft dezelfde basisingrediënten als het vorige model, met wielen op de hoeken en rondom onafhankelijke wielophanging. Toch is het rijkarakter duidelijk anders en ligt de klemtoon meer op comfort dan op scherpte. Ook de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging laat minder precies voelen wat de voorwielen doen en zelfs de Cooper en Cooper S zijn minder kwikzilverig dan je verwacht. De montage van stuggere polyurethaan draagarmbussen is een betaalbare manier om het rijgevoel te vergroten. Voor intensief sportief gebruik is een auto met het JCW-sportonderstel en vergrote Brembo-remmen een aanrader.

Welke moet ik hebben?

Los van de technische aandachtspunten valt er niets onaardigs te zeggen over de benzine- en dieselmotoren. Alle motoren hebben een levendig karakter en zelfs de 1.4 instapper kan aardig met de ruim 1000 kilo wegende Mini overweg. De atmosferische 1.6 (Cooper) lijkt wat minder reparatiegevoelig dan de geblazen 1.6 (Cooper S/JCW). Het basismodel heeft stalen velgen en weinig luxe. Optiepakketten heten Salt (mistlampen voor, airco), Pepper (15” lmv, climate control, leren stuur, chrome line) en Chili (stof/leer, xenon). De Cooper heeft 16” lichtmetalen wielen, een honingraatgrille en sportstoelen; de JCW heeft 17” lichtmetaal en een JCW aerokit. Daarnaast zijn talloze speciale uitvoeringen uitgebracht waaronder de Mayfair, de Red Hot, de 10 Years en de zeldzame Mini Inspired by Goodwood.

Moet dit hem worden?

De Mini R56 is verfijnder, stiller en comfortabeler dan zijn voorganger. Daardoor spreekt de driedeurs hatchback een bredere doelgroep aan dan voorheen. Ondanks de wat minder speelse rijeigenschappen blijft het een echte Mini: binnen zijn klasse is het een van de leukste en onderscheidende auto’s die je kunt kopen. Door de onvergelijkbare vormgeving en rijbeleving is de R56-reeks onverminderd populair onder occasionkopers. Zelfs de potentieel kostbare motorische mankementen lijken de vraag amper te beïnvloeden. Het zegt veel, zo niet alles, over de aantrekkingskracht van het Mini-logo: als je voor zijn charmes valt, is een auto die je zijn kleinere en grotere tekortkomingen graag vergeeft.

Tijdlijn

Najaar 2006 – introductie Mini Cooper/Cooper S (R56)
2007 – Mini One, start/stop
2008 – Cooper S JCW
2009 – Mini 50 Mayfair/Camden/Championship Edition
2010 – kleine facelift, Minimalist
2011 – Cooper SD, 10 Years, Mini Inspired By Goodwood
najaar 2012 – Mini JCW GP
2013 – Mini Holland Street, Cooper S Monte Carlo
najaar 2013 – introductie nieuwe Mini (F55)

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 72,27
Remschijven voor, per set 106,34
Distributieketting incl. geleiders, vanaf 131,48
Nokkenasregelaar inlaatzijde, 357,32

Aircocondensor, 129,71

Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Mini Cooper 1.6 uit 2010.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 150,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf 250,-

Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 2 jaar).

Beschikbaarheid op de markt: goed-uitstekend
Waar voor geld: redelijk
Betrouwbaarheid en degelijkheid: redelijk
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend

Kopen

+ Unieke rijbeleving
+ IJzersterk imago
+ Meer comfort en verfijning

Niet kopen

– Dure mankementen
– Hoge aanschafprijzen
– Minder rijplezier dan R50

Punten van aandacht voor aankoop

– Het panoramadak kan haperen en lekken
– Als de airconditioning niet werkt, is de oorzaak meestal een lekkende condensor
– Potentiële gevoeligheden van de benzinemotoren zijn verhoogd olieverbruik, distributiekettingproblemen, inlaatvervuiling (Cooper S), defecte VANOS-regelkleppen, haperende olie- en waterpompen en kabelboomproblemen door oliedruksensorlekkage.
– Distributiekettingproblemen komen ook voor bij de N47 dieselmotoren
– Handgeschakelde diesels en (getunede) turbobenzinemotoren zijn gevoeliger voor slijtage van de koppeling en het tweemassavliegwiel

 

Denk ook een aan een…

Citroën DS3 (2009-heden)
De Citroën DS3 is een Franse Mini met opvallend design, een comfortabel-dynamisch onderstel en zeer uitgebreide personalisatiemogelijkheden.

Alfa Romeo Mito (2008-2019)
De MiTo is een markante compacte hatchback. De vormgeving en aankleding zijn herkenbaar Italiaans; alleen de turbomotoren maken de sportieve belofte echt waar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.