Koopwijzer: occasion Mitsubishi Outlander (2013-heden)
De Mitsubishi Outlander is een foutloze SUV met goede groene bedoelingen. Hier alles wat je moet weten als je een occasion koopt.
De Mitsubishi Outlander evolueert van een hoogpotige crossover-stationwagen (eerste generatie) tot een kloeke SUV (tweede generatie). Met de derde modelgeneratie scoort het Japanse merk een verkoophit dankzij de perfect getimede PHEV-variant. Ook gebruikt kan de plug-in SUV een slimme aankoop zijn voor ondernemers én particulieren.
Carrosserie
Dankzij Range Rover-achtige lijnen, hoge flanken, een geprononceerde taillelijn en uitgeklopte wielkastranden oogt de derde generatie Outlander als een volwaardige SUV. Met xenonverlichting, privacy glass, een achterspoiler, stootlijsten, bumperverbreders en chroomaccenten is het uiterlijk naar eigen inzicht op smaak te brengen. In 2014 ondergaan de non-hybride versies een kleine facelift met een nieuwe grille en dagrijverlichting. 2015 brengt een grote facelift met een stijvere carrosserie en een nieuw ‘Dynamic Shield’-design met een nieuwe voor- en achterkant en extra chroom. In 2018 krijgt de Mitsubishi Outlander een nieuwe grille, nieuwe mistlampen en koplampen en mistlampen met led-techniek.
Interieur
Het interieur telt vijf of zeven zitplaatsen. Zwarte kunststoffen domineren het interieur. De dashboardindeling volgt niet overal de wetten van de logica, met hier en daar wat onhandig geplaatste schakelaars en een gedateerd MMCS-infotainmentsysteem. De standaarduitrusting is compleet en de meeste occasions hebben minimaal keyless go, navigatie en een achteruitrijcamera. Afhankelijk van het bouwjaar zijn af-fabriek verwarmbare stoelen, stuur en voorruit leverbaar, net als leer, premium audio en een 360 graden camera. De veiligheidsoptielijst vermeldt adaptive cruise control, een rijbaanassistent en Forward Mitigation Control. De PHEV heeft altijd vijf zitplaatsen, een energieverbruiksmeter en een joystickachtige ‘drive selector’. 2015 brengt een opgewaardeerd dashboard, een nieuw stuur, betere geluiddemping en een vernieuwd infotainment- en veiligheidsaanbod. Vanaf 2017 zijn Mirror Link en Rear Cross Traffic Alert leverbaar.
Motor
De 2.0 ClearTec benzinemotor en de 2.2 DI-D dieselmotor (beide 150 pk) spelen tweede viool: de ster van de Outlander-show is de fiscaal gestimuleerde PHEV met een 2,0-liter MIVEC benzinemotor (121 pk) en twee elektromotoren (systeemvermogen 200 pk). De plug-in hybride biedt de keuze uit rijstanden serieelhybride (elektro+benzinemotor), parallelhybride (benzinemotor+elektro-ondersteuning) en EV Drive Mode (volledig elektrisch). De elektrische range is maximaal 40 tot 50 kilometer; het gecombineerde brandstof- en elektroverbruik is sterk afhankelijk van rijstijl, soort gebruik en laaddiscipline. In 2018 krijgt de PHEV een sterkere nieuwe 2,4-liter Atkinson cycle benzinemotor (135 pk) en een opnieuw geprogrammeerde elektrische aandrijflijn. Een goed onderhouden Mitsubishi Outlander is een zeer degelijke occasion. Controleer bij auto’s met hogere tellerstand of het brandstoffilter (interval 160.000 km/10 jaar) is vervangen. Dit kost 300-350 euro.
Transmissie
De non-hybrides hebben voorwielaandrijving en een handgeschakelde of automatische transmissie. 4WD is een optie. In 2014 vervalt de handbak voor de benzinemotor. De PHEV heeft een CVT-automaat en Twin Motor 4WD met S-AWC, wat staat voor elektronisch geregelde AWD met automatische aandrijfkrachtverdeling. Mede hierdoor heeft de PHEV een maximum geremd trekgewicht van 1.500 kg. Onderdeel van de hybride aandrijflijn is een 300V/12 kWh accupakket. Opladen duurt vijf uur (10A-lader) of drie uur (16A-Mennekes-lader). De Quick Charger zorgt in 30 minuten voor 80% lading. Door de jaren heen wordt het elektrogedeelte verbeterd en verfijnd, onder meer met de toevoeging van een EV Priority-stand en een snellere snellader in 2017. Los van een terugroepactie vanwege een accuprobleem in 2014 is de accutechniek normaalgesproken degelijk en duurzaam.
Wielophanging
De Mitsubishi Outlander heeft MacPherson voorwielophanging, een multilink achteras en elektrische stuurbekrachtiging. Ondanks aangepaste onderstelafstemming kan de PHEV zijn hoge gewicht lastig verhullen, wat duidelijk voelbaar is op slecht wegdek en in bochten. De besturing blinkt niet uit door precisie of gevoel. Faceliftjaar 2015 brengt hierin enige verbetering met nieuwe schokdempers en aangepaste onderstelrubbers. Een PHEV-handigheidje is de instelbare remenergieterugwinning. Controleer bij een gebruikte hybride of de remmen gangbaar zijn en of de handrem correct werkt; bij sommige modelseries kan het zelfstelmechanisme in de remklauw vast komen te zitten.
Welke moet ik hebben?
In Nederland zijn de benzine- en dieselmotoren in kleine aantallen verkocht. Gebruikt biedt de PHEV veel spullen voor zijn geld, want door alle aankoopsubsidies bestelden zakelijke rijders hoofdzakelijk dure uitvoeringen. De plug-in hybride is er als Business Edition (16” lmv, mistlampen, privacy glass, stof/leer, keyless go, climate control), de Executive Edition (18” lmv, xenon, stoelverwarming, standkachel), Instyle (leer, open dak, verwarmbare voorruit) en Instyle+ (ACC, LDWS, FCMS, etc.). Vanaf 2017 heten de uitvoeringen Connect Pro, Pure, Premium, Prestige en S-Edition. Dankzij de bewezen degelijkheid is een full options Instyle(+) met een hogere kilometerstand aanlokkelijker dan een gelijkwaardig geprijsde Business Edition met een lagere tellerstand. Afhankelijk van het bouwjaar profiteren PHEV-occasions tot en met vijf jaar na eerste toelating van bijtellingsvoordelen. Het aangepaste MRB-tarief geldt tot en met 2020.
Dit moet hem worden?
Wie Mitsubishi Outlander zegt, denkt aan de PHEV. Hoewel er prima redenen zijn om een benzine- of dieselversie te kopen, zoals twee extra zitplaatsen en een lager gewicht, is de PHEV gebruikt – onder voorwaarden – de interessantste keuze. Met ingehouden rijstijl, thuislaadmogelijkheid en een dagelijkse reisafstand die binnen de elektrische actieradius valt, is de PHEV ook voor particulieren een slimme en zuinige aankoop, en zelfs de caravan kan mee. Voor bijtellingsvoordeeljagers is een gebruikte OLPHEV (nog) een uniek occasionaanbod, want prijstechnisch is het SUV-model concurrentieloos. Voor wie niets geeft om plug-in techniek, een laag verbruik of bijtelling zijn in dit segment breder getalenteerde concurrenten te koop – die meestal hoger scoren op rijplezier en verfijning.
Tijdlijn
2013 – introductie derde generatie Mitsubishi Outlander
2014 – kleine facelift, PHEV X-Line
2015 – grote facelift
2017 – kleine facelift
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 58,88
Remschijven voor, per set € 125,34
Remklauw achter (revisie), per stuk vanaf € 264,56
Binnenste spoorstang (vooras), per stuk vanaf € 22,41
Wiellagerset (achteras), per stuk vanaf € 132,04
Goodyear EfficientGrip SUV, 225/55 R18 XL, per stuk vanaf € 183,35
Prijzen gelden voor een Mitsubishi Outlander PHEV uit 2013 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 200,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf 250,-
Het onderhoudsinterval is 20.000 kilometer/1 jaar.
Dit kosten ze
Prijzen voor de reguliere benzine-Outlander starten bij 15.000 euro voor een 2.0 ClearTec Intense CVT 4WD (2013/150.000 km) en 14.000 euro voor een 2.2 DI-D Intense met handbak. De OLPHEV-prijzen zijn sterk afhankelijk van het resterende bijtellingsvoordeel. Particulieren opgepast: de meeste vraagprijzen zijn exclusief btw. De voordeligste PHEV is een Instyle (2013/220.000 km) voor 13.000 euro inclusief btw; een Instyle+ (2013/205.000 km) kost 14.000 euro. Lagere kilometerstanden zijn stukken duurder: een Instyle van hetzelfde bouwjaar met 135.000 kilometer kost 16.500 euro. Een facelift-PHEV van 2015 start bij 24.000 euro (2015/200.000 km). De allernieuwste OLPHEV met 2.4 motor komt in beeld vanaf 32.000 euro (2017/10.000 km).
Beschikbaarheid op de markt: uitstekend
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed-uitstekend
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend
Kopen
+ Betaalbare plug-in SUV
+ Ruim en gebruiksvriendelijk
+ Betrouwbare techniek
+ Groot aanbod (PHEV)
Niet kopen
– Alleen onder voorwaarden echt zuinig
– Geen rijdersauto
– Subsidieslurper-imago
Punten van aandacht voor aankoop
– Controleer bij auto’s met hogere tellerstand of het brandstoffilter (interval 160.000 km/10 jaar) is vervangen.
– Er was een terugroepactie in 2014 voor een accuprobleem. Deze dient opgelost te zijn.
– Controleer bij een gebruikte hybride of de remmen gangbaar zijn en of de handrem correct werkt; bij sommige modelseries kan het zelfstelmechanisme in de remklauw vast komen te zitten.
Denk ook eens aan
Lexus RX 450h (2015-HEDEN)
Geen stekker, geen fiscale voordelen, wél een hybride V6. De RX 450 h is aanzienlijk duurder dan een OLPHEV maar biedt (veel) meer verfijning en een keurig praktijkverbruik. 55.000- 90.000 EURO
Volvo XC90 Twin Engine (2015-HEDEN)
Een viercilinder turbomotor met plug-in elektrohulp, een beeldschoon zevenzits interieur en (in het begin) 7% bijtelling: niet zo gek dat de XC90 Twin Engine ook gebruikt geliefd is. 50.000-100.000 EURO
Lees ook:
Ook interessant
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen