Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Extra 29 sep 2019
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Porsche 911 996 (1997 – 2005)

Weg met alle vooroordelen, de eerste watergekoelde Porsche 911 is een multitalent met een gunstig prijskaartje. Maar waar moet je op letten bij het kopen van zo’n auto? 

 

Als de Porsche 996 verschijnt, is de kritiek niet van de lucht. “Geen echte 911”, is het onverbiddelijke oordeel van schuimbekkende Porsche-puristen. Van de watergekoelde boxermotor tot het compleet nieuwe ontwerp van Harm Lagaay, dat sterk leunt op de voordeligere Boxster, in hun ogen deugt werkelijk niets aan het model. Wanneer vervolgens blijkt dat de watergekoelde motoren niet allemaal volmaakt betrouwbaar zijn, raakt het imago van de 996 besmet. Ook gebruikt draagt het model dit hardnekkige stigma. Dat is goeddeels onterecht, want wie zich serieus verdiept in de 996 en feiten en fabels onderscheidt, ontdekt dat een goed onderhouden 996 zeer betrouwbaar is. Wel zorgt angst voor de “plofmotor”, zoals de watergekoelde boxer soms wordt genoemd, voor gunstige aanschafprijzen. Een optisch en technisch gezonde 996 kost minder dan een luchtgekoeld model in vergelijkbare uitvoering en conditie.

Boxster

De modelhistorie van de 996 beslaat acht jaar. Het is onmogelijk alle specifieke uitvoeringen en varianten hier in detail te bespreken, daarom volgen de belangrijkste modelwijzigingen. De 996 verschijnt als Carrera Coupé en Cabriolet. Het nieuwe model deelt veel optische en technische kenmerken met de Boxster (986) die een jaar eerder is gelanceerd. Het nieuwe 911-ontwerp maakt een einde aan veel klassieke Elfer-ongemakken. De nieuweling krijgt een ruimer interieur met een betere zitpositie voor langere bestuurders, een overzichtelijk dashboard en zowaar ruitenwissers die hun naam waardig zijn. Onderhuids wordt een nieuwe aluminium wielophanging toegepast. Het grootste nieuws is de 3,4-liter watergekoelde boxermotor met vier kleppen per cilinder en VarioCam klepbediening welke goed is voor 300 pk, een standaardacceleratie in 5,2 seconden en een topsnelheid van 280 km/h. Aardig om te weten: de watergekoelde boxermotor bevat meer dan tien liter motorolie, het koelsysteem meer dan twintig liter koelvloeistof. Een handgeschakelde zesbak is standaard, een vijftraps Tiptronic-automaat optioneel.

In 1998 debuteert de Carrera 4 met vierwielaandrijving, gevolgd door de lichtere, hardere en scherpere GT3 (3.6/360 pk). In 2000 verschijnt een elektronisch gaspedaal (E-gas) en wordt het nieuwe topmodel onthuld, de 996 (twin-)Turbo met 420 pk. De krachtigste 996 maakt zijn opwachting in het voorjaar van 2001: de geblazen GT2 met 462 pk en een topsnelheid van 315 km/h. In het najaar van 2001 ondergaat de 996-reeks een grondige facelift, waarbij de 3.4 motor wordt vervangen door een verbeterde 3.6 versie met VarioCam Plus en 320 pk. Koplampen en neuspartij zijn voortaan gevormd naar de beeldtenis van de Turbo. Nieuwe modelvarianten zijn de Targa en Carrera 4S. De Targa heeft het mooiste glazen plafond ooit; de Carrera 4S heeft de brede Turbo-heupen en de techniek van de Carrera. In 2003 wordt de Cabriolet leverbaar als Carrera 4S en Turbo en krijgt de GT3 meer vermogen (381 pk). Het veertigjarig jubileum van de 911 wordt gevierd met de gelimiteerde 40 Jahre-editie. In 2004 worden de Turbo S (450 pk) en GT3 RS leverbaar. De GT2 krijgt 490 pk. Daarmee komt het einde van de 996-reeks in zicht, want in hetzelfde jaar verschijnt opvolger 997.

Multitalent

De Porsche 996 is een miskend multitalent. De standaard Carrera (4) is zeer toegankelijk en combineert sportautoprestaties met grote gebruiksvriendelijkheid. De modellen met twin turbomotor (Turbo, Turbo S, GT2) zijn onbeschrijflijk krachtig en bijna overdadig voor straatgebruik; de GT3 werd ontwikkeld voor het circuit en is daarbuiten minstens zo spectaculair. Wie Pernod Ricard verkiest boven Paul Ricard kan terecht bij de flaneermodellen Targa en Cabriolet. Alle varianten en uitvoeringen hebben specifieke aandachtspunten; de informatie in het bijgevoegde kader is een goed startpunt. Boeken en lidmaatschap van een Porsche-club (fysiek of online) zijn van onschatbare bron van model- en praktijkkennis. Ongeacht de gekozen uitvoering, motorisering, kilometerstand of bouwjaar is de aanwezigheid van een sluitende en verifieerbare onderhoudshistorie cruciaal. Een 996 zonder geschiedenis is een groter risico dan investeren in Griekse staatsobligaties: alleen geschikt voor politici en beroepsgokkers. Het beste adres voor een goede 996 zijn officiële Porsche-dealers en merkspecialisten. Wie elders of zonder garantie koopt, moet beslist een aankoopkeuring laten uitvoeren. Bedenk dat een zelfs uitmuntende 911 nooit goedkoop is – een slechte is een bodemloze put.

Tijdlijn

najaar 1997- Carrera Coupé + Cabriolet
najaar 1998 – Carrera 4, GT3
2000 – e-gas, Turbo
voorjaar 2001 – GT2
najaar 2001 – facelift (3.6), Targa, Carrera 4S
2003 –  Cabriolet Carrera 4S + Turbo, 40 Jahre
2004 –  Turbo S, GT3 RS, introductie 997

Motor/transmissie

Belangrijke (want dure) aandachtspunten zijn lekkende krukaskeerringen, cilinderwandslijtage en speling op het tussenaslager. Dit laatste probleem kan, indien te laat ontdekt, eindigen in een motorrevisie. Andere mogelijke mankementen zijn lekkende expansievaten en radiateurs en defecte koelventilatoren. Een hakende tweede versnelling duidt op een zwaar leven (en een aanstaande bakrevisie). Tiptronic-bakken en het 4WD-systeem hebben tijdig verse olie nodig.

Wielophanging/remmen

Remschijven en remblokken slijten hard bij intensief gebruik en kunnen roesten bij infrequent gebruik. Keramische remdelen zijn peperduur. Achterbanden slijten snel (en vaak scheef) af. Een krakende vooras ligt meestal aan versleten draagarm- of stabilisatorrubbers. Soms komen lekkende stuurhuizen en versleten wiellagers voor.

Elektronica

Defecte luchtmassameters en motorsensoren (nokkenas, lambda, etc.) steken weleens de kop op. Controleer in het interieur de werking van knoppen, schakelaars en comfortsystemen. Defecte elektrische raambediening kan duur uitpakken.

Carrosserie

Steenslag op neus en voorruit komt vaak voor, ongeacht de tellerstand. Lakdikteverschil kan verwijzen naar structureel of cosmetisch schadeherstel. Een solide aankoopkeuring geeft uitsluitsel.

Denk ook eens aan een…:

Porsche Cayenne (2003-2006)

De ultieme anti-puristen Porsche. Handig voor iedere dag en voor iedereen die meer dan weekendtassen en attachékoffers wil vervoeren. Neem minimaal een V8 voor 911-prestaties. 16.000-45.000 euro.

Porsche Boxster (2004-2009)

Prijstechnisch moet de oudere 996 concurreren met de vernieuwde Boxster (987) van 2004. Wat de Boxster aan vermogen mist, compenseert hij met softtop en lichtvoetige rijeigenschappen. 30.000-60.000 euro.

Kopen

+ Echte 911
+ Topprestaties
+ Gebruiksvriendelijk
+ Gunstige prijzen

Niet kopen

– Duur onderhoud
– Dure onderdelen
– Veel dubieuze import

BESCHIKBAARHEID OP DE MARKT: goed-uitstekend

VALUE FOR MONEY: uitstekend

BETROUWBAARHEID EN DEGELIJKHEID: goed-uitstekend

BESCHIKBAARHEID ONDERDELEN: uitstekend

PORSCHE C4_03

Dit kosten ze

Nieuwprijzen voor een Porsche 996 begonnen bij ruim 100.000 euro. Occasionprijzen voor een fatsoenlijke Carrera Coupé starten bij 20.000 euro (1998/180.000 km). Een Cabriolet wordt aangeboden vanaf 25.000 euro (3.4/1998/190.000 km), een Targa (3.6/2002/130.000 km) doet minimaal 30.000 euro. Reken voor een Carrera 4S op 35.000 euro (3.6/2002/150.000 km), ongeveer hetzelfde voor een GT3 (1998/106.000 km) en 40.000 euro voor een Turbo (2003/160.000 km). De 996 GT2 wordt mondjesmaat aangeboden; reken op prijzen vanaf 75.000 euro.

Onderdelenprijzen

Remblokken voor, per set vanaf € 192,80

Remschijven voor, per stuk vanaf € 181,70

Luchtmassameter, vanaf € 358,20

Radiateur links/rechts, per stuk vanaf € 400,60

Wiellager achter, per stuk vanaf € 95,32

Bridgestone Potenza S-02, 205/50 ZR17, vanaf € 162,50

Bridgestone Potenza S-02, 255/40 ZR17, vanaf € 181,03

Prijzen zijn inclusief BTW en exclusief montage

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt (20.000 km) vanaf € 400,–
Grote onderhoudsbeurt (40.000 km) vanaf € 700,–

Prijzen gelden voor een 996 Carrera 4 Tiptronic van 1999. Het onderhoudsinterval is 20.000 kilometer of 1 jaar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.