Koopwijzer: Occasion Renault Twingo (2014 – heden)
De Renault Twingo III mixt smakelijke vormgeving met slimme technische architectuur en heel veel binnenruimte.Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.
‘Lekker ding’ kopte Autovisie in 2014 over de nieuwe Renault Twingo III. De jongste vertegenwoordiger van Renaults ruimtewonder/stadsauto heeft sportieve looks, verbazingwekkend veel binnenruimte en rijdt ook nog eens heel goed. De lancering van de Phase II, begin 2019, is een goed moment om het model als jonge occasion onder de loep te nemen.
Carrosserie
Sinds 1993 is de Renault Twingo synoniem met kleine buitenmaten en maximale binnenruimte. De Twingo III is tien centimeter korter dan zijn voorganger, maar compenseert dat met een grotere wielbasis van 249 centimeter en meer hoofdruimte. Een heuse nouveauté is de toevoeging van twee achterdeuren. Met zijn achterwielaandrijving en achterin geplaatste motor grijpt de A-segmenter technisch terug op de Renault 4CV. Stilistisch is het model een moderne herinterpretatie van de Supercinq en eerdere Twingo’s. Waar andere merken vaak kiezen voor een zakelijke en sobere uitstraling steekt de Franse supermini zijn levenslust niet onder stoelen of banken. Wie dat wil, kan de uitstraling verder opfleuren met striping, kleuraccenten voor grille, stootlijsten en spiegelkappen, privacy glass en een elektrisch bedienbaar panoramavouwdak. De Phase II (2019) heeft nieuwe bumpers, een nieuwe grille en C-vormige dagrijverlichting.
INTERIEUR
Net als zijn voorgangers is de Twingo III een kunstig ruimtewondertje. Het interieur biedt plaats aan vijf volwassenen en is rijkelijk voorzien van opbergvakken. Met neergeklapte achterbank en bijrijdersstoel ontstaat een vlakke laadvloer met een laadlengte van 2,3 meter. De harde kunststoffen zijn creatief gestileerd. Het dashboard is een plezier om naar te kijken en heeft een vrolijke ‘golfbaleffect’ sierrand. Optionele accentkleuren maken het interieur tot een nog leukere verblijfplaats. Tegen meerprijs zijn ‘Packs’ met opties als parkeersensoren, een parkeercamera, privacy glass, DAB+ en betere luidsprekers leverbaar. Met R&GO bedien je de autoradio en navigatie met je eigen smartphone. R-Link heeft een 7-inch touchscreen, navigatie en spraaksturing. Niet elke telefoon kan soepel overweg met het bluetooth-systeem. Even checken voordat je het koopcontract tekent. Door de achterin geplaatste motor kan de bagageruimte opwarmen. Handig voor verse friet of pizza, minder geschikt voor diepvriesgroenten. Vanaf de facelift is de Twingo leverbaar met Apple CarPlay en Android Auto.
Motor
In het achteronder ligt een driecilinder benzinemotor. De 0.9 SCe heeft een atmosferische direct ingespoten motor (70 pk). De 0.9 TCe heeft een direct ingespoten turbomotor (90 pk). In 2016 verschijnt de sportieve Twingo GT. Door aanpassingen aan luchtinlaat, turbolader en software heeft het topmodel maximaal 108 pk. Alle motoren zijn uitgerust met een start-stopsysteem. Daarnaast gebruikt het microhybride ESM-systeem remenergie om de accu bij te laden. Met ingang van de facelift (2019) leveren beide motoren 5 pk meer (75 en 95 pk). Beide motoren hebben een onderhoudsvrije distributieketting. Pas op voor auto’s met een lage kilometerstand die geen jaarlijks onderhoud hebben gehad. Ook stadsauto’s die veel korte stukjes rijden, hebben periodiek verse motorolie nodig.
Transmissie
De Twingo heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Vanaf 2015 staat een EDC-automaat met zes versnellingen en een dubbele koppeling in de prijslijst. Tot de facelift is de automatische transmissie geleverd in combinatie met de 0.9 SCe en de 0.9 TCe-motor. Daarna is de automaat voorbehouden aan de turbomotor.
Wielophanging
Renault kiest voor een onafhankelijke McPherson-voorwielophanging en een semi-onafhankelijke De Dion-achteras. De keuze voor achterwielaandrijving roept sportieve associaties op. Met het oog op de doelgroep is het onderstel echter afgestemd op veilig onderstuur. Ook de brede achterbanden en smalle voorbanden dragen hieraan bij. Een positief effect van de technische lay-out is de ongekend kleine draaicirkel van 8,6 meter. Er zijn immers geen aandrijfassen of een motor die de wieluitslag beperken. De elektrische stuurbekrachtiging is licht en voldoende precies. De sterkste motoriseringen hebben variabele stuurondersteuning. De Twingo GT heeft een sportonderstel en een aangepast esp met meer ‘speelruimte’. Nadelen van de motorloze neuspartij zijn minder souplesse op verkeersdrempels en sommige eigenaren ervaren meer zijwindgevoeligheid op de snelweg. Het faceliftmodel van de Twingo rijdt strakker dankzij een 10 mm verlaagd onderstel.
Welke moet ik hebben?
De 0.9 SCe presteert levendig en zuinig. Voor de sterkere 0.9 TCe betaal je dubbel: bij aanschaf en bij de pomp. Met de turbomotor is de Twingo wel beter opgewassen tegen snelwegritten. De basismodellen heten Authentique (abs, esc, airbags, boordcomputer, draairamen voor) en Expression (15-inch wieldoppen, R&GO, elektrische raambediening voor, optionele Ambiance-pakketten). Hoger in de prijslijst staan de Collection (handbediende airco, elektrische buitenspiegels, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel) en de Dynamique (cruise control, rijbaanassistent, elektrische buitenspiegels en mistlampen voor). Het Pack Sport brengt speciale striping, 16-inch wielen, alu-pedalen en leer/stof. Pack Outdoor staat voor stoere kunststof stootlijsten. De uitrustingsniveaus veranderen later in Life, Collection, Limited en Intens. De Twingo GT heeft 17-inch wielen, een dubbele uitlaat en oranje kleuraccenten in het interieur.
Moet dit hem worden?
De eerste Renault Twingo was baanbrekend door zijn variabele monospace-interieur. Bij de tweede generatie kreeg nuchtere zakelijkheid (te veel) vat op het innovatieve concept. Met de derde modelreeks combineert Renault het beste van twee werelden: een handzame auto met maximale binnenruimte, aansprekende styling en twee achterdeuren om de binnenruimte optimaal te benutten. De keuze voor achterwielaandrijving zal sommige kopers afschrikken, maar is onlosmakelijk met het concept verbonden. Het aantrekkelijke ontwerp is een andere goede reden om voor deze auto te kiezen. Met striping, kekke wielen en kleuraccenten is de Twingo de leukste auto in zijn klasse, maar dankzij de vaardige hand van Laurens van den Acker ben je zelfs met het eenvoudigste basismodel stijlvol onderweg.
Tijdlijn
2014 – introductie Renault Twingo III
2015 – EDC-automaat
2016 – introductie Twingo GT
2018 – einde Twingo GT
2019 – facelift Twingo III (Phase II)
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set vanaf € 22,31
Remschijven voor, per set € 64,50
Koppeling met drukgroep, € 134,48
Aircocondensor, € 117,49
Michelin Energy Saver+, 165/65 R15 (v), per stuk vanaf € 69,–
Michelin Energy Saver+,185/60 R15 (a), per stuk vanaf € 74,10
Prijzen gelden voor een handgeschakelde Renault Twingo 0.9 TCe van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 125,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 175,–
Het onderhoudsinterval is 20.000 kilometer of 1 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: goed-uitstekend
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: Uitstekend
Kopen
+ geslaagde vormgeving
+ compact en ruim
+ personalisatiemogelijkheden
+ zeer wendbaar
Niet kopen
– concept blijft wennen
– minder zuinig dan beloofd
Punten van aandacht voor aankoop
– Pas op voor auto’s met een lage kilometerstand die geen jaarlijks onderhoud hebben gehad.
– Het faceliftmodel van de Twingo rijdt strakker dankzij een 10 mm verlaagd onderstel
Denk ook eens aan een:
Smart ForFour (2014-heden)
De Smart Forfour is samen met de Renault Twingo ontwikkeld en wordt in dezelfde fabriek gebouwd. Sinds 2019 is de Frans-Duitse hatchback alleen leverbaar als EQ met elektroaandrijving. 6500-28.000 euro
Kia Picanto (2011-2017)
Zelfverzekerde vormgeving, solide techniek en goudgerande garantievoorwaarden maken van de Picanto II een groot verkoopsucces. Het occasionaanbod is ruim en betaalbaar. 4000-14.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend