Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 19 jan 2020
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: Occasion Volvo C70 II (2005-2013)

De tweede generatie Volvo C70 is een winterharde comfortcabrio. Hier alles wat je moet weten als je een occasion koopt.

De eerste Volvo C70 komt op de markt in twee smaken: als coupé en als cabriolet. Met de opvolger van 2006 gooit het Zweedse merk het over een andere boeg. Door de toevoeging van een innovatief driedelig vast klapdak is de nieuwkomer een winterharde coupé en een ontspannen cabriolet in één.

Carrosserie

De eerste coupé-cabriolet van Volvo is ontworpen als coupé en van daaruit doorontwikkeld als cabrio. De vormgeving is onmiskenbaar Volvo. De korte neuspartij van de S40/V50 loopt via een lage daklijn en brede ‘schouders’ over in een lange achterpartij met forse achterlichten. Het driedelige elektrisch bedienbare klapdak is een wereldprimeur – de meeste cc’s hebben een tweedelig dak.  Voor de fraaie kapconstructie betaal je wel een prijs, want het leeggewicht van de zwaarste uitvoeringen loopt op tot ruim 1.800 kilo. De bagageruimte (200-404 liter) heeft overigens een verdeler die contact tussen bagage en kap voorkomt. Modeljaar 2010 brengt een ingrijpende neuscorrectie waarbij de C70 het familiegezicht van de nieuwe S60 krijgt. Een nieuwe grille, nieuwe bumpers, led-achterlichten en extra chroom maken de facelift compleet. Controleer bij een gebruikte C70 of de complexe kap soepel werkt. Een ander aandachtspunt is oude structurele schade: na een forse klapper is het lastig om het dak goed werkend te krijgen.

Volvo C70

Interieur

De C70 heeft hetzelfde sobere dashboard als de S40/V50. Het instrumentarium is een toonbeeld van overzichtelijkheid; de elegante waterval-middenconsole herbergt de klimaat- en infotainmentbediening. RTI-navigatie voegt een uitklapbaar kleurendisplay bovenop het dashboard toe. Het interieur telt vier zitplaatsen. De voorstoelen zijn uitgebreid verstelbaar, de beenruimte achterin is bescheiden. Praktische details zijn opbergvakkken in de portieren, in de middenconsole en naast de achterbank en een skiluik. Een veiligheidsnoviteit zijn naar boven openende ‘inflatable curtain’-airbags in de portieren. Ook de ROPS-koprolbeugels van het vorige model keren terug. Fabrieksopties zijn onder andere keyless drive, stoelverwarming, leer, aluminium- of houtafwerking, een windscherm, Bluetooth, RTI-navigatie en een Dynaudio-geluidsinstallatie. Als het RTI-display niet (soepel) uitklapt, is het kunststof tandwieltje aan vervanging toe. Een niet-werkende airconditioning ligt vrijwel altijd aan een lekkende condensor.

Motor

Vanwege het stevige gewicht levert Volvo de C70 alleen met sterkere benzine- en dieselmotoren. Het benzine-aanbod omvat een atmosferische 2,4-liter vijfcilinder (140-170 pk) en een 2,5-liter vijfcilinder turbomotor (220 pk). Het dieselgamma bestaat uit de door Ford/PSA ontwikkelde viercilinder 2.0D (136 pk) en de vijfcilinder 2.4 D5 (180 pk). In 2010 worden de 2.0D en de 2.4 D5 allebei vervangen door een 2.0 vijfcilinder (150-177 pk). De T5 levert voortaan 230 pk. De vijfcilinder benzinemotoren zijn degelijk, met verstopte carterventilatie (2.4/2.4i) en olieverbruik/turboslijtage bij de T5 als belangrijkste controlepunten. Pas bij de diesels op voor turbo- en roetfilterproblemen. Een algemeen aandachtspunt voor alle motoren is de vervangingsinterval van de distributieriem.

Transmissie

De C70 heeft altijd voorwielaandrijving. De benzinemotoren zijn verbonden met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf (2.4/2.4i) of zes (T5) versnellingen. Optioneel is een sequentiële vijftrapsautomaat met koppelomvormer leverbaar. De diesels verlaten de fabriek met een handgeschakelde zesversnelllingsbak en zijn tegen meerprijs verkocht met een Powershift-automaat (2.0D) en een sequentiële vijf- of zestrapsautomaat met koppelomvormer (D3/4/5). De Powershift-automaat heeft een aantal kinderziektes en kan duur stukgaan. De koppelomvormerautomaten van AisinWarner zijn niet uitgesproken dynamisch maar wel degelijk. Periodiek atf-olie verversen verbetert de schakelkwaliteit en verlengt de levensduur.

Wielophanging

De Volvo C70 staat op hetzelfde P1-platform als de S40/V50. Ook de technische specificaties komen grotendeels overeen. De cc-variant heeft een elektrohydraulische stuurinstallatie en rondom onafhankelijke wielophanging. Ondanks de toegenomen torsiestijfheid van de carrosserie – een grote verbetering ten opzichte van het tamelijk wiebelig aanvoelende vorige model – is de onderstelafstemming nadrukkelijk comfortabel. Op 16- of 17-inch wielen rijdt de C70 dicht en open het fijnst. Op 18-inch wielen neemt het comfort duidelijk af, zonder dat je daar heel veel dynamiek voor terugkrijgt.

Volvo C70

Welke moet ik hebben?

Zoals veel auto’s uit deze bouwperiode is de C70 eigenlijk gemaakt voor turbodieselmotoren, die goed raad weten met de forse massa van de coupé-cabriolet. De atmosferische benzinemotoren lenen zich prima voor het betere toerwerk, maar met vier personen aan boord houden de sportieve prestaties niet over. Topmodel T5 heeft een dieselachtige souplesse, maar is gevoelig voor torque steer als het vermogen ongedoseerd wordt losgelaten. Uitrustingsniveaus heten Kinetic (16” lmv, climate control, Vulcaflex-bekleding), Momentum (17”lmv, parkeersensoren, leer/Vulcaflex, regensensor) en Summum (bi-xenon, volleer, stoelverwarming). De Tourer voegt 18” lichtmetaal, RTI-navigatie en BLIS (dodehoekassistent) toe.

Moet dit hem worden?

De Volvo C70 II verpakt twee auto’s in één carrosserie. Letterlijk, want samen met het openen en sluiten van het klapdak verandert ook het rijkarakter. In gesloten toestand is de C70 een behoorlijk stille en torsiestijve coupé. Met geopend dak lever je veel scherpte in, en komt het model vooral tot zijn recht als een relaxte toercabrio. Een bijkomend voordeel van het vaste dak is de toegevoegde winterhardheid, want tijdens de koudste maanden van het jaar is het goed toeven in de C70. Ook de vooraanstaande veiligheidsuitrusting, de vormgeving en de goede bouwkwaliteit zijn redenen om de vierseizoenen-Volvo als cabrio-occasion in overweging te nemen.

Tijdlijn

2005 – introductie Volvo C70 II
2006 – 2.4 D5
2007 – 2.0D
2009 – facelift, D5 vervalt
2010 – D3/D4
2013 – einde productie

Kopen

+ Vierseizoenendak
+ Comfortabele toercabrio
+ Karaktervolle vijfcilinders
+ Tijdloze vormgeving

Niet kopen

– Zwaar
– Geen precisie-instrument
– Tamme basisbenzinemotoren
– Stuurreacties T5

Punten van aandacht voor aankoop

– Controleer of de complexe kap soepel werkt.
– Controleer op oude structurele schade: na een forse klapper is het lastig om het dak goed werkend te krijgen.
– Als het RTI-display niet (soepel) uitklapt, is het kunststof tandwieltje aan vervanging toe.
– Een niet-werkende airconditioning ligt vrijwel altijd aan een lekkende condensor.
– Controleer bij de T5 op mogelijke verstopte carterventilatie (2.4/2.4i) en olieverbruik/turboslijtage.
– Controleer bij de diesels op turbo- en roetfilterproblemen.
– Een algemeen aandachtspunt voor alle motoren is de vervangingsinterval van de distributieriem.
– De Powershift-automaat heeft een aantal kinderziektes en kan duur stukgaan. Periodiek atf-olie verversen verbetert de schakelkwaliteit en verlengt de levensduur.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, 75,98 per set
Remschijven voor, 146,18 per set
Distributieriem incl. spanrollen en waterpomp, vanaf 218,01
Nokkenastandwiel (uitlaatzijde), 286,29
Aircocondensor, vanaf 143,21
Michelin Primacy 4, 235/45 R17, per stuk vanaf 103,60

Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Volvo C70 2.5 T5 uit 2008.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 200,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 350,–

Het onderhoudsinterval (C70 T5) is maximaal 20.000 kilometer of 1 jaar.

Beschikbaarheid op de markt: goed
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed-uitstekend
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend

Denk ook eens aan een…

Saab 9-3 Cabriolet (2003-2012)
De tweede generatie Saab 9-3 Cabrio heeft een geïsoleerde softtop en is duidelijk torsiestijver dan zijn voorganger. De koppelsterke turbo(diesel)motoren vergroten het rijplezier; het topmodel heeft een geblazen 2.8 V6. 3000-35.000 EURO

Audi A4/S4 Cabriolet (2005-2009)
De Audi A4 Cabriolet (B7) is een perfect afgewerkte comfortcabrio voor dagelijks gebruik. De afwerking is nagenoeg foutloos en het motoraanbod varieert van economische viercilinders tot dikke zes- en achtcilinders. 3000-23.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.