Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 18 aug 2019
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Audi A4 (2007 – 2015)

De Audi A4 combineert evolutionaire vormgeving met moderne technologie, efficiënte motoren en een aantrekkelijke afwerking. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

Audi A4

De Audi A4 is een van de belangrijkste modellen voor het premiummerk van de Volkswagen Groep. De introductie van de vierde modelreeks in 2007 brengt dan ook weinig verrassingen: Audi verkiest evolutie boven revolutie. Wie verder kijkt dan de behoudende vormgeving, ontdekt dat het nieuwe model onderhuids wel degelijk veel noviteiten aan boord heeft, zoals efficiënte motoren en transmissies, moderne veiligheids- en infotainmentsystemen en opties die voorheen waren voorbehouden aan grotere en duurdere modellen.

Carroserie

De vormgeving is duidelijk geïnspireerd op de A6 en de A5 en bevat vertrouwde designelementen zoals de singleframe grille, platte koplampen met optionele led-dagrijverlichting en een geprononceerde taillelijn. Ten opzichte van het vorige model groeit de lengte naar 4,7 meter en de wielbasis naar 2,8 meter. Carrosserievarianten zijn de vierdeurs Limousine en de vijfdeurs Avant, die voor het eerst leverbaar is met een panoramadak. De A4 allroad quattro met verhoogd onderstel en kunststof aanbouwdelen verschijnt in 2009. In het najaar van 2011 krijgt de A4 een grondige facelift met nieuwe bumpers, een nieuwe grille met afgeplatte bovenhoeken en aangescherpte koplampen met prominente led-lichtbalken.

Audi A4

Onderstel

De vierde generatie Audi A4 heeft wederom een in lengterichting geplaatste motor die gedeeltelijk voor de vooras uitsteekt. Ondanks de herpositionering van het stuurhuis en de transmissie zorgt dat in grenssituaties voor een duidelijk merkbare onderstuurneiging. Samen met de lichte en gevoelloze besturing bij lage snelheden is dat het enige echte kritiekpunt op de rijeigenschappen A4, want buiten dat is de onderstelafstemming comfortabel en mooi in balans. Wel maken sommige eigenaren melding van trillingen en onbalans tijdens het rijden. Meestal ligt dat aan de band-/velgcombinatie; grondig balanceren en/of de montage van andere banden lost het probleem in veel gevallen op.

Interieur

Het interieur heeft dezelfde atmosfeer als de A6. Het dashboard heeft een analoog instrumentarium met ‘hangende’ tellernaalden, een 6,5 of 7 inch display en een op de bestuurder gerichte middenconsole. De afwerking is van hoog niveau, en dat geldt ook voor de meeste materialen, en de grotere wielbasis zorgt voor extra beenruimte voor- en achterin. Leverbare fabrieksopties zijn onder meer automatische airconditioning met meerdere temperatuurzones, comfort- en sportstoelen, verschillende MMI-systemen (dvd en/of hdd, 2G/3G, etc.), Bluetooth, Audi music interface, het Bang & Olufsen Sound System, parkeerhulp met camera, adaptive cruise control, lane assist, side assist, enzovoorts. Controleer of alle opties werken en of de nieuwste software is geïnstalleerd, want door de technische complexiteit komen weleens storingen voor.

Audi A4

Motor

Benzinemotoren zijn de 1.8 TFSI (120-170 pk), de 2.0 TFSI (180-225 pk), de 3.2 V6 FSI (265 pk) en de 3.0 V6 TFSI met compressor (272 pk). De S4 heeft dezelfde 3.0 V6 TFSI en 333 pk; de RS4 Avant heeft een hoogtoerige atmosferische 4.2 V8 met 450 pk. Diesels zijn de 2.0 TDI (120-190 pk), de 2.7 V6 TDI (190 pk) en de 3.0 V6 TDI (204-245 pk). Door de jaren heen worden de motoren schoner en zuiniger. Ook verschijnen spaarversies zoals de 2.0 TDIe, de 3.0 V6 TDI clean diesel, de 1.8 TFSIe en de 2.0 TDI Ultra. Problemen die weleens voorkomen, zijn overmatig olieverbruik en rammelende distributiekettingen bij de 1.8 en 2.0 TFSI en turboslijtage en EGR-vervuiling bij de TDI‘s.

Transmissie

De Audi A4 heeft voorwielaandrijving of quattro vierwielaandrijving met een middendifferentieel. Transmissies zijn een handgeschakelde zesversnellingsbak, een traploze Multitronic-automaat (cvt) en een zes- of zeventraps S-Tronic versnellingsbak (DSG). Met de facelift van 2011 verschijnt een vernieuwd quattro-systeem met kroonwieldifferentieel met een optioneel sportdifferentieel op de 3.0 V6. Door het grote draaimoment van de turbo(diesel)motoren komen bij de handbakken weleens vroegtijdig versleten koppelingen en tweemassavliegwielen voor. De Multitronic- en DSG-automaat zijn niet ongevoelig voor storingen en slijtage; controleer of ze soepel en zonder bijgeluiden schakelen en of de olie tijdig is ververst.

Audi A4 Avant

Welke moet ik hebben?

De TFSI- en TDI-instapmotoren met 120 pk zijn soepel en vlot; de sterkste viercilinders zijn ronduit snel. De toegevoegde waarde van de zes- en achtcilinders zit vooral in het motorgeluid en de (nog) betere prestaties; de 3.0 V6 TDI is het fijnst. Standaard heeft de A4 stoffen bekleding, geen MMI en een tweekleurig dashboarddisplay. Sfeerverhogende opties zijn 17- of 18-inch wielen, sportstoelen, het driespaaks sportstuur en de nieuwste generatie MMI met harddisk en 3G. Ook interessant zijn zakelijke uitvoeringen zoals de Pro Line Business (alarm, navigatie, Audi sound system, telefoonvoorbereiding), de Pro Line S (sportpakket, xenon, navigatie) en de Edition-modellen.

Moet dit hem worden?

De Audi A4 is een doordachte auto die alles goed en efficiënt doet. Een uitdagende stuurmansauto is het niet en zelfs de snelste uitvoeringen tonen weinig emotie. Toch is dat zo’n beetje het enige waaraan het ontbreekt, want met zijn aantrekkelijke mix van technologie, efficiency, comfort en verfijning is de Audi A4 waarschijnlijk de beste allrounder in zijn segment. De populariteit als occasion zorgt voor hoge vraagprijzen. Een aantrekkelijke keuze zijn jonge ex-lease-auto’s met een hogere kilometerstand, want die zijn stipt onderhouden, compleet uitgerust en gunstig geprijsd. Pas bij aankoop wel op voor de bekende aandachtspunten. Controleer altijd de (digitale) onderhoudshistorie, ook bij importauto’s, en betaal liever wat meer voor een auto met garantie, want dat verkleint de kans op dure rekeningen.

Tijdlijn

2007 – A4 B8 Limousine
2008 – A4 B8 Avant, 2.0 TFSI, S4
2009 – A4 allroad quattro, 2.0 TDIe
2010 – 3.0 V6 TDI clean diesel
2012 – Pro Line S, Business Edition, RS4 Avant
2013 – 1.8 TFSIe, e-Edition
2014 – 2.0 TDI ultra, RS4 Nogaro Edition, S Edition, Business Edition
2015 –  A4 B9

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 134,82
Remschijven voor (320 mm), per set € 275,90
Bobine, per stuk € 39,60
Koppeling met druklager en tweemassavliegwiel, € 725,54
Michelin Primacy 3, 225/45 R17, vanaf € 98,75

Prijzen gelden voor een Audi A4 Avant 2.0 TFSI van 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Longlife onderhoudsbeurt: vanaf € 250,-

Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 30.000 kilometer/2 jaar).

Beschikbaarheid op de markt: goed-uitstekend
Waar voor geld: redelijk-goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: redelijk-goed
Beschikbaarheid onderdelen: uitstekend

Kopen

+ Goede rijeigenschappen
+ Solide techniek
+ Afwerking is van hoog niveau

Niet kopen

– Lichte en gevoelloze besturing
– Aandrijflijn gevoelig voor problemen

Punten van aandacht voor aankoop

– Trillingen en onbalans tijdens het rijden komen vaak door wiel-velgcombinatie.
-Controleer of alle opties werken en of de nieuwste software is geïnstalleerd, want door de technische complexiteit komen weleens storingen voor.
– 1.8 en 2.0 TFSI hebben wel eens last van overmatig olieverbruik en rammelende distributiekettingen
– TDI’s kunnen last hebben van turboslijtage en EGR-vervuiling
– Multitronic- en DSG-automaat zijn niet ongevoelig voor storingen en slijtage.

Denk ook eens aan een

Volvo V60 (2010-HEDEN)
De Volvo V60 is meer een hatchback dan een stationwagen en de bagageruimte is klein. Sportief is het model evenmin, maar het interieur is aantrekkelijk gestileerd, het zitcomfort is groot en de kans op dure reparaties is klein. 15.000-90.000 euro

BMW 3 Serie (2005-2012)
Ondanks de hogere leeftijd biedt de BMW meer rijplezier dan de Audi. Het ontbreken van gedownsizede turbobenzinemotoren en het minder hoogwaardige materiaalgebruik zijn minpunten, maar dat heeft het merk rechtgezet met de nieuwe 3 Serie (F28) van 2012.  5.000-90.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.