Mag je tijdens inhaalactie harder rijden dan maximumsnelheid?
De maximumsnelheid heet niet voor niets maximumsnelheid. Het betekent dus dat je niet harder mag rijden. Maar geldt dat ook tijdens een inhaalactie?
Je kunt immers stellen dat het veiliger is om met een iets hoger tempo in te halen, zodat je minder lang op de verkeerde weghelft rijdt.
Is harder dan maximumsnelheid inhalen veiliger?
Zo stelt Veilig Verkeer Nederland dat je als motorrijder bij het inhalen van een vrachtwagen die je zicht blokkeert ‘tijdelijk de maximumsnelheid kunt overschrijden waardoor je in een veiligere positie terechtkomt’, om vervolgens je snelheid weer aan te passen. “Formeel kun je nog steeds een boete krijgen voor het overschrijden van de maximumsnelheid, maar in de praktijk zal dit in dit soort situaties zelden gebeuren omdat handhavers begrijpen dat het om een veilige positie gaat.”
Op de website van een willekeurige autorijschool lezen we een vergelijkbare redenatie: “Een inhaalmanoeuvre moet snel uitgevoerd worden. Hiervoor heb je dus snelheid nodig. Ook als dit betekent dat je iets harder moet rijden dan de limiet.”
Te snel rijden is ook tijdens inhaalactie strafbaar
Klinkt logisch, maar hoe kijkt het CBR ertegenaan? “Als je inhaalt en je moet harder rijden dan de maximumsnelheid, dan is dat eigenlijk een teken dat er te weinig ruimte was”, vertelt CBR-woordvoerder Nanda Troost aan Autovisie. Ze geeft overigens aan zelf ook wel eens iets harder te rijden bij een inhaalactie, maar volgens de letter van de wet mag het niet. Je dient je immers ten allen tijde aan de maximumsnelheid te houden.
Rijd je op de linkerbaan van een snelweg en zie je plots zwaailichten in je binnenspiegel, dan kan het zijn dat je even te hard rijdt om weer naar rechts te kunnen. Troost kan zich voorstellen dat je in dergelijke, uitzonderlijke situaties mogelijk op enige coulance van handhavers kunt rekenen. Verder is de maximumsnelheid overschrijden tijdens het inhalen – of dat nou op een provinciale weg is of op de snelweg – niet toegestaan en dus strafbaar.
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
Maar hoe zit het dan met rijscholen die aangeven dat het tijdens een inhaalactie wel iets harder mag? “We gaan ervan uit dat rijscholen zich aan de verkeersregels houden”, stelt de CBR-woordvoerder. “Als een leerling wil inhalen en daarbij de snelheidslimiet overschrijdt, dan zou de instructeur daar iets van moeten zeggen. Blijkbaar was er dan niet voldoende ruimte om met het juiste tempo in te halen en dus had de leerling moeten wachten tot een geschikter moment.”
Verkeerd inhalen
Nergens rijd je harder zonder barrière tussen het tegemoetkomend verkeer dan op provinciale wegen. Soms gebeuren er dan ook flinke ongelukken. Geregeld is een onhandige inhaalactie daarvoor de aanleiding. Maar weet men tegenwoordig nog wel hoe je correct moet inhalen? Af en toe zitten automobilisten die willen inhalen te dicht op hun voorligger. Zo hebben ze slecht zicht en kunnen ze geen snelheid opbouwen voor de inhaalactie.
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
En juist zicht is zo belangrijk, vindt ook Nanda Troost van het CBR. “Met name voor beginnend bestuurders kan het lastig zijn een inhaalactie in te schatten”, zegt ze. “Verkeerd inhalen is, net als alle andere facetten, iets waar je bij ons op kunt zakken.” Desgevraagd stelt de CBR-woordvoerder dat ze er wel van uitgaat dat hier aandacht aan wordt besteed bij rijlessen. “Het hoort immers bij veilig rijden.”