Op deze motorfiets rijd je met een 8,0-liter V10 tussen je benen
Nee, we heten inderdaad geen Motorvisie, maar genoeg petrolheads zullen geïnteresseerd zijn in deze bizarre creatie. Bovendien is er een duidelijke link met de autowereld. Deze motorfiets wordt namelijk aangedreven door een 8,0-liter V10 uit een Dodge Viper.
Een 8,0-liter motor is in een auto al buitensporig, laat staan in een motorfiets. Toch kwam de Britse motorbouwer Allen Millyard in 2009 op het idee kwam een Viper-V10 in zijn tweewieler te bouwen.
Dodge Viper V10 in een motorfiets
Hij gebruikte de tiencilinder uit een Dodge Viper GTS uit 1995. De motor was in eerste instantie bedoeld voor kleine vrachtwagens, maar werd met wat hulp van Lamborghini in de Viper gehengeld. Millyard hengelde deze V10 er weer uit en bouwde er een motorfiets omheen.
“Die motor is een beest”, zegt collega Peter Hilhorst in deze aflevering van Peters Proefrit uit 2018 over de V10. De Dodge Viper GTS is zonder ABS en tractiecontrole geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.
De Viper verdeelt het vermogen echter nog over twee 335 millimeter brede achterwielen. De Millyard Viper V10, zoals de motorfiets heet, moet het met zijn ene achterwiel doen. Niet iets voor de beginnende motormuis. Het was dan ook testpiloot Bruce Dunn haalde een snelheid van 333 kilometer per uur op de Frankenstein-creatie.
Custom bike
Veel onderdelen moest de bedenker zelf in zijn schuur maken. Zo bestonden er geen voorvorken die groot genoeg waren om op de V10-motorfiets te gebruiken. Verder heeft hij ook alle frameonderdelen zelf in elkaar gelast. Het gigantische motorblok is overigens onderdeel van het frame.
In die zin is het niet meer dan een V10 met een stuur en wielen. Nou ja, dat is nogal kort door de bocht. Het had behoorlijk wat voeten in de aarde om alles aan dit one-off project werkend te krijgen. In onderstaande video vertelt Allen Millyard je zelf alle ins and outs van zijn Dodge Viper V10-motorfiets.
630 kilo en ruim 500 pk
Als je de motorfiets ziet, snap je direct wat het zo’n uniek project maakt. De tiencilinder is gigantisch en weegt volgens Allen Millyard zo’n 340 kilo. Het totaalgewicht van zijn creatie komt daarmee uit op zo’n 630 kilogram. Flink meer dan je gemiddelde motorfiets. Volgens de eigenaar levert de V10 in zijn tweewieler 500 pk, waarmee zijn custom bike dan ook veel sterker is dan een gemiddelde motorfiets.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend
-
Lichtsymbolen: zo herken je dimlicht, stadslicht en grootlicht
-
Waarom je soms een afneembare trekhaak moet verwijderen