Past trajectcontrole zich aan bij lagere snelheid op matrixborden?
Hoewel de snelheid die op matrixborden wordt aangeven een maximumsnelheid is, doen sommige bestuurders alsof het om een adviessnelheid gaat. Maar wat als je de lager dan gebruikelijke snelheid van matrixborden negeert tijdens een trajectcontrole?
Zelfs als je het waarschuwende verkeersbord mist en Flitsmeister niet aan staat, wordt het gauw duidelijk wanneer je een trajectcontrole inrijdt. Iedereen houdt zich ineens braaf aan de maximumsnelheid.
Trajectcontrole uit bij andere snelheid op matrixborden
Maar wat als je netjes 100 km/h rijdt en de matrixborden plots 70 km/h aangeven? Riskeer je dan een boete? Nee, integendeel. Opmerkelijk genoeg stopt een trajectcontrole met werken zodra de matrixborden een andere maximumsnelheid weergeven, zo achterhaalde TopGear. Met een trajectcontrolesysteem is de snelheid in zo’n situatie simpelweg niet goed te handhaven.
Oppassen! Hier flitst de politie het vaakst volgens Flitsmeister
Het is nog altijd niet verstandig om dan te hard te rijden. Niet alleen branden de matrixborden met een reden, maar ook kun je nog altijd gesnapt worden door oom agent of een flitser. Op de website van het Openbaar Ministerie wordt gewaarschuwd dat trajectcontroles 24 uur per dag en zeven dagen per week werken, maar dat blijkt dus niet helemaal te kloppen.
Geen boetes rond wisseling van 100 naar 130 km/h
Het komt overigens vaker voor dat je niets te vrezen hebt voor trajectcontroles. Om verwarring te voorkomen, worden de trajectcontroles dagelijks tussen 05:55 en 06:05, en tussen 18:55 en 19:05 buiten werking gezet op snelwegen waar de maximumsnelheid wisselt van 100 naar 130 km/h. Ook kan het zijn dat bij wegwerkzaamheden en onderhoud aan de apparatuur geen boetes kunnen worden uitgeschreven.
Hoe werkt een trajectcontrole?
Bij een trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid tussen twee of meer punten gemeten. De minimale afstand tussen twee meetpunten, ook wel een sectie genoemd, is 200 meter. Wie te hard rijdt, ziet vanzelf een paarse envelop op de mat vallen.
Mag je tijdens inhaalactie harder rijden dan maximumsnelheid?
Nederland kent trajectcontroles op zowel snelwegen als N-wegen. Hieronder vind je alle trajecten die op onze hoofdwegen en provinciale wegen gecontroleerd worden.
Trajectcontroles op Nederlandse hoofdwegen
- A2 tussen knooppunt Holendrecht en Maarssen
- A2/N2 tunnel Maastricht
- A4 tussen Leidschendam en Zoeterwoude
- A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep
- A10 tussen Nieuwe Meer en Coentunnel
- A12 Den Haag, tussen Den Haag centrum en Prins Clausplein
- A12 Utrecht, hoofdrijbaan en parallelrijbaan ter hoogte van Galecopperbrug
- A13 Overschie, tussen Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein
- A20 Rotterdam, tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein
- A58 tussen Bergen op Zoom en Roosendaal
Trajectcontroles op Nederlandse N-wegen
- N706, Vogelweg, tussen de A27 en Lelystad Airport
- N351, tussen Wolvega en Oosterwolde
- N381, tussen Drachten en Donkerbroek
- N325, Arnhem (Pleyroute)
- N787, tussen Brummen en Eerbeek
- N275, tussen Blerick en Nederweert
- N564, tussen Weert en grens België
- N277, tussen Ysselsteyn en Vreedepeel
- N270, tussen Venray en Ysselsteyn
- N201, Uithoorn
- N205, tussen de N207 en de N232
- N9, tussen Burgervlotbrug en St. Maartensvlotbrug
- N260, Tilburg
- N639, tussen Chaam en Baarle-Nassau
- N333, tussen Steenwijk en Blokzijl
- N230, Utrecht, provinciale deel van de Zuilense Ring
- N414, tussen Eembrugge en Bunschoten
- N253, Rondweg Sluis
- N256, Zeelandbrug
- N11, tussen Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude-Rijndijk
- N62 de Westerscheldetunnel
Verwarrende verkeerssituaties
In het drukke, Nederlandse verkeer ontstaan geregeld verwarrende situaties. Maar hoe dien je in deze gevallen te handelen als automobilist? Autovisie geeft antwoord. Hieronder een aantal recente vraagstukken.
- Mag je toeteren om vrienden gedag te zeggen?
- Is het fout om een linksplakker rechts te passeren zonder daarbij van rijstrook te wisselen?
- Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?