Hoe maak je een restomod van een Ferrari 308?
Het maken van een restomod is vandaag niet heel uniek meer. Wel als je het van een van de succesvolste Ferrari’s ooit doet: de 308. Gianluca Maggiore deed het, en vertelt er in Autovisie Magazine alles over.
Tekst: Bart Lenaerts | Fotografie: Lies de Mol
Vroeger was Gianluca Maggiore ingenieur bij Alfa Romeo. Motoren waren zijn ding, en vooral het vierpittertje dat achterin de 4C roffelde en pufte. Na ruim 10 jaar in de buik van die industriële moloch verkaste de jonge bolleboos echter naar het Milanese designhuis Zagato om er Aziatische klanten binnen te hengelen. En sinds twee jaar rijdt hij voor eigen rekening en tilt de iconische Ferrari 308 naar 21e eeuws niveau.
Schaduw van het Rijksmuseum
Hoewel de goedlachse Maggiore Italiaanser is dan een negroni, ontvangt hij ons graag in hartje Amsterdam, waar de designstudio van Stefan Scholten pittoresk ligt te wezen in de schaduw van het Rijksmuseum. Doordeweeks filosoferen creatieve jongelui in dit voormalige benzinestation graag over vorm en kleur – altijd gedurfd, altijd van alle franje ontdaan. Maar vandaag even niet.
In de tuin staat namelijk iets keihard op een Ferrari 308 te lijken, en toch ook weer niet. Toevallige passanten zien slechts de sensuele bolide die iedereen associeert met alles wat de Cavallino Rampante groots heeft gemaakt en dankzij uber-snor Magnum P.I. wereldberoemd werd. Kenners voelen echter meteen dat er meer aan de hand is, alleen al omdat logo’s ontbreken en zijn jas niet echt Ferrari-rood is. Deze kanjer steekt in een feller oranjerood met een fluorescerend zweempje, afgezoomd met een hemelsblauw biesje. Zoveel bombarie lijkt zelfs in Maranello heiligschennis, al komt de auto er wel mee weg. De geraffineerde combinatie groeit zelfs op het netvlies, zoals haute couture ook vaak een momentje behoeft om in de smaak te vallen.
Autovisie magazine
Wil je verder lezen over Maggiore en zijn bijzondere Ferrari 308? Dat doe je in Autovisie magazine nummer 24. Liever ons magazine digitaal lezen? Hoe je dat doet, lees je via deze link.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Deze gerestaureerde Aston Martin zie je niet snel over het hoofd
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden