Sportbussen van vroeger: deze gingen de ID. Buzz GTX voor
Volkswagen liet deze week weten dat er een sportievere versie van de ID. Buzz verschijnt. Het model krijgt de toevoeging GTX en krijgt een vermogen van 335 pk. Daarmee hebben de Duitsers een uniek aanbod, maar de autogeschiedenis kent meer sportbussen. We lichten er een paar voor je uit.
Dat de Volkswagen ID. Buzz GTX 335 pk krijgt, is geen verrassing. Het model maakt namelijk gebruik van het MEB-platform en deelt z’n techniek dus met andere ID.-modellen. De GTX-uitvoeringen van de ID.4 en ID.5 hebben evneens twee elektromotoren en 335 pk, en die opzet zien we dus ook op de ID. Buzz GTX. Maar dat flinke vermogen maakt ‘m zeker niet de spannendste bus uit de autogeschiedenis.
Volkswagen T3 B32
Wie denkt aan een rasechte sportbus, denkt direct aan Volkswagen. Niet door die aangekondigde ID. Buzz GTX, maar door een wel heel bijzondere T3. Het gaat om de befaamde B32, die eigenlijk gewoon een Porsche is. Zie, de sportwagenbouwer uit Stuttgart had in het begin van de jaren 80 servicevoertuigen nodig tijdens de rally-evenementen waar het aan meedeed. Het zag in de T3 Synchro de utlieme kandidaat, maar die bus was te traag.
Wat doe je dan als Porsche zijnde? Juist, dan leg je er een van je eigen motoren in. Het eersteprotoype van de B32 kreeg de 3,0-liter 911 SC-motor met 204 pk, het tweede model ontving de 231 pk sterke 3,2-liter uit de toenmalige Carrera. Porsche was daarna van plan om een serieproductie te starten, maar staakte het project na 11 exemplaren. Een duizelingwekkend dure T3 met abominabel verbruik was namelijk niet zo makkelijk te verkopen.
Ford Transit
Ook Ford heeft een rijke historie als het gaat om snelle bussen. Zo kwam de fabrikant in de vroege jaren 70 met het waanzinnige idee om een Transit te bouwen op basis van het GT40-chassis. Het resultaat: een zogeheten Supervan met zo’n 400 pk en een topsnelheid van 240 km/h.
In de decennia daarna ging Ford lekker door met dat krankzinnige concept. De tweede en derde Supervan, die de nieuwe generaties Transit moesten promoten, kregen een Cosworth-V8. Zelfs vorig jaar presenteerde Ford nog een Supervan met 2000 elektrische paarden aan boord.
Je raadt het al: geen van deze Supervans ging ooit in serieproductie. Toch biedt Ford wel ietwat sportieve Transits aan diens klanten aan. Denk aan de sportiever ogende MS-RT-uitvoeringen, of aan de recent gepresenteerde PHEV-variant met 225 pk.
Brabus Viano
Brabus, de Duitse tuner die vooral bekend is door de samenwerking met Mercedes-Benz, houdt zich niet alleen met personenauto’s van het merk met de ster bezig. Ook modellen als de V-Klasse en Viano zijn in het verleden veelvuldig door ze aangepakt.
Het hoogtepunt vinden we kort na de eeuwwisseling, toen Brabus de Viano met V8 presenteerde. Dat enorme blok met een slagvolume van 6,1-liter maakte een monster van die burgerlijke personenbus. Het resultaat? Een vermogen van 426 pk en 621 Nm. Sprinten naar 100 km/h was destijds in 6,2 seconden geklaard en het accelereren stopte pas bij 245 km/h. Bij dat soort cijfers horen natuurlijk ook een aangepast onderstel en flinke 18-inch wielen.
Snelle MPV’s
Aangezien de Volkswagen ID. Buzz volgens de fabrikant zelf een MPV is, hadden we ook een lijstje met snelle ruimtewagens kunnen maken. Denk dan aan auto’s als de Renaut Espace met V6, Mercedes-Benz R63 AMG of de Opel Zafira OPC. Weet jij nog een model dat absoluut niet in zo’n lijst mag ontbreken? Laat het ons weten op Facebook!