3 heerlijke (super)stations met benzinemotor die je nu nog kan kopen
Hoewel menig autoliefhebber droomt van een onpraktische sportauto, heb je in praktijk vaak een grotere auto nodig. Gelukkig zijn er fabrikanten die het beste van twee werelden combineren. Dit zijn 3 heerlijke (super)stations die je nu nog kan kopen, als het budget het toelaat want goedkoop zijn ze nog niet.
Met de nadruk op ‘nog’ want met het verdwijnen van de verbrandingsmotor gaan deze modellen in huidige vorm verloren. Hoewel er waarschijnlijk wel elektrische opvolgers komen, wil je deze auto’s natuurlijk het liefst met een bulderende motor!
Drie heerlijke stations die je nu nog kan kopen
Het lijstje bestaat uit de drie grote Duitse merken, mede omdat andere fabrikanten al afscheid hebben genomen van de sterke motoriseringen. Zo is de Jaguar XF in Nederland niet meer te bestellen met een krachtige aandrijflijn (max. 184 pk) en is de Alfa Romeo Giulia (QV) er niet eens als station.
-
Audi RS 6 Avant
Een lijstje met dikke stations is niet compleet zonder de Audi RS 6. De auto behoort tot de snelste van zijn soort!
Het prijskaartje van de station ligt op meer dan 205.000 euro. Voor dit geld krijg je een 600 pk en 800 Nm sterke V8 waarmee je met het hele gezin van 0 naar 100 kilometer per uur sprint in 3,4 seconden.
-
BMW M3 Touring
De BMW M3 Touring is een slag kleiner dan de Audi RS 6. Toch is het een van de dikste stations die je nu kan kopen. Onder de motorkap ligt een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s die zorgt voor een vermogen van 510 pk en 650 Nm aan koppel. Hiermee sprint de Bimmer van 0 naar 100 kilometer per uur in 4,2 seconden.
De M3 Touring is te rijden als achterwielaandrijver. Door het DSC uit te schakelen stuurt de achttrapsautomaat het vermogen enkel naar de achterwielen. Daarbij is de gewichtsverdeling van de bijna 140.000 euro kostende bolide 50:50.
-
Mercedes E63 AMG Estate
Hoewel je ook voor de Mercedes- AMG C63 kan gaan, en dat model eigenlijk meer een concurrent is voor de M3, is de E63 een station waar de liefhebber iets warmer van wordt. Waarom? Simpelweg omdat deze nog twee cilinders meer heeft.
De 4,0-liter V8 levert 612 pk en 850 Nm aan koppel. De nul-naar-honderd-sprint wordt verslonden in 3,5 seconden. Iets langzamer dus dan de RS 6, al heeft de Mercedes meer vermogen. De prijs van de AMG is iets lager, iets meer dan 202 mille. Voor dat geld krijg je in ieder geval een auto met een extreem lange naam: Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ Estate.
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?