5 redenen waarom je (niet) de Bugatti Chiron Pur Sport moet kopen
Gisteren trok Bugatti het doek van de chique Profilée, maar vorig jaar mocht Autovisie al kennismaken met de waanzinnige Bugatti Chiron Pur Sport. We geven je vijf redenen om de hypercar uit Molsheim (niet) te bestellen.
Niet dat je je keuze laat afhangen van dit artikel natuurlijk, maar toch. De tot 60 exemplaren gelimiteerde Chiron Pur Sport behoeft wel wat uitleg. Wat maakt ‘m zo bijzonder?
Vijf redenen waarom je (niet) de Bugatti Chiron Pur Sport moet kopen
Min: matige topsnelheid
Een Bugatti hoort minstens 400 km/h te kunnen halen, toch? De Veyron doorbrak in 2005 immers die magische grens en sindsdien maken die cijfers eigenlijk deel uit van het meubilair van Bugatti. Wel nu, de Chiron Pur Sport haalt dat niet. Het model is elektronisch begrensd op 350 km/h…
Plus: lichter
Dat-ie ‘maar’ 350 km/h kan, heeft een reden. Deze Pur Sport moet de leukste en meest dynamische Bugatti van de imposante Chiron-familie zijn. Door de topsnelheid elektronisch te begrenzen, heeft Bugatti de mogelijkheid om een lichtere set wielen te monteren, die per hoek vier kilo aan onafgeveerd gewicht besparen. Maar er is op meer punten gewicht bespaard, zoals Autovisie-redactuer Dries van den Elzen je vertelt in onderstaande video.
Plus: dynamischer dan ooit
Bugatti heeft ook de wielgeometrie voor de Chiron Pur Sport aangepast. Zo heeft-ie een voor straatauto’s tamelijk ongewone extra 2,5 graden wielvlucht rondom, m hogere bochtsnelheden te realiseren en het insturen te verbeteren. Ook dit is alleen mogelijk als de topsnelheid lager is, omdat de binnenkant van de banden anders snel zou oververhitten.
Plus: snelst accelererende Bugatti ooit
De motor levert nog steeds 1500 pk en 1600 Nm, maar de toerenbegrenzer komt er pas bij 6900 in plaats van 6700 krukasomwentelingen in voor wat extra flexibiliteit. De transmissie is zeer grondig op de schop gegaan; 80 procent van de onderdelen is nieuw. De zeven versnellingen zijn 15 procent dichter op elkaar gezet en opnieuw geconfigureerd om maximale acceleratie te realiseren. Het resultaat is een 0-300-sprint in circa 11,5 in plaats van 13,5 seconden, een enorm verschil.
De snelst accelererende Bugatti ooit: de Chiron Pur Sport – Review
Min: een van de vele Chirons
Het moet gezegd: de Pur Sport is de zoveelste gelimiteerde versie van de Bugatti Chiron. Want naast deze versie, is er bijvoorbeeld ook een Sport, een Super Sport, én een Super Sport 300+. Maar voor deze Pur Sport dien je wel gewoon 3,2 miljoen euro af te tikken, exclusief belastingen. Duur is-ie zeker, maar ook dat is relatief. Dat de Pur Sport zijn waarde tot in lengte der dagen zal behouden, lijkt een veilige voorspelling. Want wanneer de rest in musea zijn levensdagen slijt als kunstwerk, zullen de maximaal 60 gebouwde Pur Sports door een selecte groep liefhebbers worden gekoesterd én gebruikt. Vanwege een pure beleving die echt alles wat rijden met een verbrandingsmotor zo leuk maakt, geserveerd in het kwadraat. Precies zoals de auto’s waarmee de naam Bugatti in z’n vroege jaren is gevestigd, dus.
Lees ook:
Ook interessant
-
Verzekeraar in tranen: twee Bugatti’s Chirons crashen tegen elkaar
-
Deze extreem zeldzame Bugatti kan nu van jou zijn
-
EB110 Super Sport is de ultieme Bugatti | Sjoerds Weetjes 406
-
Bugatti Tourbillon met V16 in detail: sterker en luxueuzer dan ooit
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken