Wat is de beste volkswagen: de Golf of nieuwe Peugeot 308?
De nieuwe Peugeot 308 gooit een hoop charmes in de strijd om een vaste waarde als de Volkswagen Golf af te bluffen, maar is het genoeg? In de dubbeltest geven we je een antwoord op die vraag.
Fotografie: Martijn Bravenboer
De Peugeot 205 werd ooit neergezet als ‘een sterk nummer’ en dat was hij ook. Hij redde de Franse leeuw zelfs van de ondergang. Zo beroerd staat Peugeot er nu niet voor, want met de 208 heeft het wederom een verkoopveelvraat, maar een succes in een klasse hoger kan het goed gebruiken. Met de vorige generatie 308 heeft het merk weelde gekend, maar dat is een jaar of zeven geleden.
Elektrische 308
De concurrentie is sterker en talrijker. Het (elektrische) geweld uit Korea, Japan en Duitsland heeft zijn invloed op de statistieken, maar met deze 308 heeft Peugeot weer een veelzijdig model. Hij wordt, passend in de multi-energiestrategie van het merk, geleverd met bijna alle denkbare aandrijfvormen. Van benzine tot diesel, van stekkerhybride tot volledig elektrisch. Alleen duurt het nog tot juli volgend jaar, voordat de e-308 (direct ook als SW) op de markt komt. Met niet bijster imposante specificaties, want hij maakt gebruik van doorontwikkelde techniek van de e-208.
Tot die tijd zullen de PHEV’s en de normale benzineversies de kar in Nederland trekken. Die moeten klanten weghalen uit hét instituut in deze klasse: de Volkswagen Golf. Deze generatie is niet zo dominant als zijn voorgangers, maar wel een factor om altijd rekening mee te houden. De facto moet de 308 met hem af kunnen rekenen. Of niet?
Autovisie
In Autovisie Magazine lees je nu een uitgebreid vergelijk tussen de Volkswagen Golf en Peugeot 308. We zetten de twee tegenover elkaar op het gebied van kosten, uitrusting, functionaliteiten, prestaties en rij-eigenschappen. Uiteraard inclusief alle data en meetgegevens die je van ons gewend bent.