Vergeet die saaie caravan, neem een daktent!
Met je offroader op eigen houtje over ruig terrein reizen en kamperen in de wildernis. Dat is de essentie van overlanding, een rage in de autowereld. Op onze kalender staat een weekendje kamperen op een camping in het bosrijke Helvoirt, wat een mooie gelegenheid biedt zo’n avontuur zelf te ervaren, zij het met een eigen interpretatie.
Kortgeleden introduceerden we de Volvo 940 als goedkope drifter in Onze Garage. Behalve dat de achterbanden weer enkele millimeters zijn verloren, is er in de tussentijd weinig veranderd aan de Volvo. De flink verlaagde Zweed is allesbehalve ideaal voor het serieuzere terreinrijden. Vanwege de gigantische laadruimte kiezen we er toch voor om iets dergelijks te proberen met de Volvo.
Naar de camping zonder caravan
Om deze belevenis als overlanding te classificeren, moet de definitie ervan wel een beetje worden opgerekt. Zo is het ‘ruige terrein’ een oneffen grindpad en ‘de wildernis’ een grasveld van camping Distelloo. Voor de Volvo is dit echter uitdagend genoeg. Om toch een vleugje van het echte overland-gevoel te ervaren, slapen we in een Tasmanian Outdoor SRT140, een ruime en robuuste daktent.
Nieuw hangt er een prijskaartje van net geen 1.700 euro aan dit ‘penthouse’. Hoewel dit stukken minder is dan een caravan, is het toch slikken. Gelukkig vonden we een tweedehands exemplaar in piekfijne conditie voor minder dan de helft van het geld. Met twee man is de avontuurlijke suite op de dakrails van de Volvo te hijsen. Het model heeft standaard stalen scharnieren, een ladder en een acht centimeter dikke bedbodem, net genoeg voor een enigszins comfortabele nacht, al raden we bij meer dan twee nachten een extra matrasje aan.
Ruime daktent eenvoudig op te zetten
De tent is 240 centimeter lang en 140 centimeter breed. Met twee personen is het prima toeven. Gaas zorgt voor de nodige ventilatie, terwijl insecten buiten de deur worden gehouden. Bovendien is de complete daktent in een mum van tijd uit én in te klappen. Na één keer oefenen staat het geheel binnen twee minuten en net zo snel klap je de boel ook weer in.
Volvo 940 niet ideaal
Het gewicht en formaat komen het brandstofverbruik niet ten goede, maar dat geldt ook voor een caravan. En hoewel zo’n ‘sleurhut’ meer ruimte biedt, is het toch een bravere, minder originele en misschien zelfs ietwat saaie keuze. Een daktent zorgt, zeker boven op een verlaagde Volvo, voor het nodige bekijks. Het schrapende geluid van de uitlaatpijp die over de forse verkeersdrempel op het campingterrein schuurt, zorgt overigens ook voor veel nieuwsgierige blikken. Zoals gezegd is een Volvo met geslepen veren niet het meest gangbare en praktische overlanding-voertuig, maar avontuurlijk is het zeker.
In de rubriek ‘Onze Garage’ verscheen een uitgebreidere versie van dit artikel eerder in het Autovisie Magazine.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend
-
Lichtsymbolen: zo herken je dimlicht, stadslicht en grootlicht
-
Waarom je soms een afneembare trekhaak moet verwijderen