Wat is jouw favoriete Le Mans livery?
Het is weer tijd voor de 24 uur van Le Mans. Deze zaterdag en zondag kunnen de liefhebbers weer genieten van een van de illustere race-evenementen ter wereld. Voor ons een goed excuus om even terug te kijken naar de beroemde livery’s die door de jaren heen zijn langsgekomen.
Martini
We beginnen met een van de bekendste livery’s in de geschiedenis van Le Mans. Martini’s sponsorprogramma ontstond in 1958 onder de naam Martini International Club. Het Italiaanse Martini & Rossi, het bedrijf achter de sponsoring, heeft de livery voor verschillende raceteams verzorgd. De primeur ging naar Alfa Romeo met hun Giulietta SZ.
Toch is de beroemdste samenwerking waarschijnlijk die met Porsche. In de jaren 70 was Martini met Porsche zeer succesvol. Zo wonnen ze de 24 uur van Le Mans in 1971 met de befaamde Porsche 917, gevolgd door overwinningen in ’76 en ’77 met de Porsche 936.
Gulf
Van Martini is het een kleine stap naar Gulf. Het Amerikaanse oliebedrijf heeft decennialang, net als Martini, een gigantische racehistorie opgebouwd en voegt daar nog steeds mijlpalen aan toe. In de negen jaar tussen 1966 en 1975 beleefde Gulf Racing zijn hoogtijdagen. In die tijd reden de legendarische Ford GT40’s onder deze bestickering, maar net als Martini heeft Gulf ook de eer gehad om Porsche 917’s te sponsoren. Het resultaat in deze jaren waren drie overwinningen op Le Mans.
Ondanks het gebrek aan succes van het oliebedrijf zelf, gaat Gulf Racing onverminderd door. Tegenwoordig werkt het team samen met Mclaren, Porsche, Lamborghini en Aston Martin.
Rothmans
Rothmans heeft veel bijgedragen aan motorsport in het algemeen, maar de Britse tabaksfabrikant heeft vooral een goedgevulde cv als het op Le Mans aankomt. Onder deze livery pakte Porsche maar liefst vier keer de winst in de jaren ’80.
In 1982 pakte de Porsche 956 zelfs de triple met drie podiumplekken tijdens de 24 uur van Le Mans. En dat op zijn debuut! Een andere auto die faam maakte met deze kleurstelling is de Porsche 962.
Art Cars – BMW
Sinds 1975 kunnen kunstenaars van over de hele wereld bijdragen aan de ‘Art Car’ collectie van BMW. De volledige collectie is te bewonderen in München en bestaat uit 19 voertuigen. Negen daarvan zijn in het leven geroepen voor motorsport. Het idee om kunst en motorsport te combineren kwam nadat coureur en kunstliefhebber Hervé Poulain, kunstenaar Alexander Calder overtuigde van het idee. BMW gaf hem de beschikking over een 3.0 CSL die uiteindelijk zijn debuut maakte tijdens Le Mans.
In totaal hebben vier BMW Art Cars meegedaan aan de 24 uur. We hebben het dus gehad over de 3.0 CSL (ontworpen door Alexander Calder) die in 1975 als eerste Art Car het circuit betrad. Een jaar later was het de beurt aan een andere 3.0 CSL. Ditmaal was de livery ontworpen door Frank Stella. In 1977 behaalde Hervé Poulain in een BMW 320i een negende plaats. Een jaar later deed BMW nog een poging in een BMW M1 ontworpen door niemand minder dan Andy Warhol. Met dit kunstwerk op wielen werd het team zesde.
Genoeg moois dus. We kunnen ons alvast verheugen op wat Le Mans dit jaar voor ons in petto heeft.