Faraday Future opnieuw in de problemen
Het gaat opnieuw niet goed met de toekomstige Tesla-concurrent Faraday Future. Het bedrijf moet door geldnood en problemen met een grote investeerder mensen ontslaan en reduceert de salarissen met 20 procent.
Salaris van 1 dollar
Hoeveel mensen hun baan verliezen is niet duidelijk. Overigens zijn niet alleen werknemers de klos. Ook Faraday Future CEO Jia Yueting moet symbolisch op de blaren zitten. Hij krijgt een jaarsalaris van slechts 1 dollar tot het moment dat de toekomst van Faraday er weer rooskleurig uit ziet.
Wisselend
De lading van het nieuws over Faraday Future verschilt maandelijks. In de ene maand lijkt het bedrijf op schema te liggen met de ontwikkeling van de FF-91: een volledig elektrische crossover met vier elektromotoren en een systeemvermogen van 1.050 pk en een range van 700 kilometer (NEDC). Op het andere moment is het bedrijf weer in de problemen.
Evergrande Healthy Investment Group Limited
De afgelopen maanden komt Faraday Future negatief in het nieuws. De Chinese investeringsmaatschappij Evergrande Healthy Investment Group Limited had toegezegd om 2 miljard dollar te investeren in het bedrijf voor een aandeel van 45 procent. De investeerder kwam echter niet met geld over de brug. Volgens de investeerder omdat Faraday Future bepaalde doelen niet had behaald. Je begrijpt het: de twee partijen voeren nu met elkaar strijd. De deal met Evergrande is van levensbelang voor Faraday Future, want door alle investeren raakt het geldpotje snel leeg.
Hooggeplaatste functionarissen opgestapt
Faraday Future had in eerste instantie een nieuwe fabriek willen bouwen in Las Vegas, maar door geldproblemen is uiteindelijk gekozen voor een kleinere bestaande fabriek in Hanford, Californië. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er onlangs ook nog twee hooggeplaatste functionarissen opgestapt en een concurrerend bedrijf begonnen: EVelozcity. Kortom: het zit niet mee voor Faraday Future. Toch beleeft het bedrijf ook positieve momenten. Zo zijn de eerste prototypes van de FF 91 al gebouwd en wordt de productie van dit model in gestaag tempo opgevoerd. De eerste klantenauto’s gaan naar verluidt in de eerste helft van 2019 de deur uit, maar dan is geld in kas wel essentieel. Het blijft dus nog even spannend voor Faraday.