Fiat Panda en 500 Hybrid zijn goed geschut in de grote CO2-race
Fiat heeft zich gemeld in de grote CO2-race met twee geëlektrificeerde modellen. De Fiat Panda en 500 Hybrid zijn mild-hybrides met een en dezelfde aandrijflijn en blijken goed geschut in de huidige race.
Het zijn moeilijke tijden voor autofabrikanten. De CO2-uitstoot van modellen moet drastisch omlaag, tot een gemiddelde van maximaal 95 gram per kilometer voor de volledige vloot. Waar veel fabrikanten al langer hybride- of volledig elektrische aandrijflijnen aanbieden, heeft Fiat daar lang mee gewacht. Ja, in 2013 presenteerde het de Fiat 500e, maar dat model was enkel voor de Amerikaanse markt en niet voor de massa bedoeld. Op de autosalon van Genève presenteren de Italianen een nieuwe, volledig elektrische Fiat 500. Een zeer belangrijk model voor de autobouwer, maar tegelijkertijd een auto die voor de trouwe 500-rijder nog te duur zal zijn. En dus moet het met een andere oplossing komen.
Mild-hybrid
Daarom presenteert het de Fiat Panda en 500 Hybrid. Dat zijn geen volwaardige hybrides, maar mild-hybrides. Het betekent dat er een kleine elektromotor op de nieuwe 1.0-liter driecilinder is gemonteerd. Die haalt zijn stroom uit een kleine accu van 11 Ah die onder de bestuurdersstoel is geplaatst. Zowel de Panda en 500 Hybrid hebben een vermogen van 70 pk, gelijkwaardig aan dat van de reguliere Panda en 500 met 1.2-liter driecilinder.
De elektromotor geeft de driecilinder bij stilstand een zetje (met een piekvermogen van 3,6 kW) om sneller van z’n plek te komen. Eenmaal onderweg doet de verbrandingsmotor het meeste werk. Haal je je voet van het gaspedaal of rem je af, dan regenereert de elektromotor en wordt energie dus terug de batterij in gestuurd.
Herstart
Die energie wordt op zijn beurt weer gebruikt tijdens activatie van het start-stopsysteem. Dat wordt – zoals gewend – geactiveerd wanneer bij stilstand de vrije versnelling wordt geselecteerd. De motor slaat dan af. Moet de motor weer gestart worden, dan zorgt de elektromotor voor een snelle en soepele herstart van de driepitter. De bestuurder kan ook tijdens het rijden handmatig de motor laten afslaan. Bij snelheden tot 30 km/h kan de vrije versnelling worden geselecteerd, waarna de motor opnieuw direct afslaat. Ontkoppelen en een versnelling selecteren zorgt ervoor dat de motor opnieuw aanslaat. Het zorgt op papier voor een flinke reductie in de CO2-cijfers. Die van de Panda nemen met 30% af, die van de 500 met 20%, tot 88-89 gram gram per kilometer (volgens de verouderde NEDC2-meetmethode). Maar dat zijn wel de cijfers waar het tegenwoordig om draait. De Panda en 500 Hybrid kunnen zo een belangrijke bijdrage leveren aan de reductie van Fiats CO2-cijfers.
Wij reden deze week al met de Fiat Panda en 500 Hybrid en hoewel dat ‘rollende’ start-stopsysteem goed werkt, vraagt het wel om gewenning. Wie normaliter bijvoorbeeld afremt op de motor, moet zich bewust aanpassen aan het nieuwe systeem om het ook daadwerkelijk te gebruiken. We zijn dan ook benieuwd hoe dat op de lange termijn werkt.
Zesde versnelling
Een heel groot voordeel van deze nieuwe hybride-modellen is de toevoeging van de (standaard) zesde versnelling, die tot op heden enkel op de Abarth 500 beschikbaar was. In combinatie met de 1.0-liter driecilinder zorgt die bij hoge snelheden voor meer comfort, omdat het toerental redelijk laag kan blijven. Niet alleen goed voor de uitstoot en het verbruik van de Fiat, maar ook voor een prettige rit op hogere snelheden. De bak zelf heeft korte en redelijk precieze slagen en is dus wederom prettig voor gebruik in de stad.
De rest van de Fiat Panda en 500 Hybrid is zoals we van de auto’s gewend zijn. Ze zijn op vergelijkbare wijze vlot, wendbaar en soepel in stedelijke omgevingen. Ook is er weinig veranderd aan het interieur, op wat extra informatieschermen over de aandrijflijn in het tellerhuis na. Eerst worden de Hybrids geleverd in de ‘Launch Edition’, met onder andere fraaie stoelen van het merk Seaqual. Dat bedrijf haalt afvalplastic uit de zee en maakt er nieuwe materialen van, waaronder deze stoelen.
Prijzen
Al met al heeft Fiat geen revolutionaire auto’s op de markt gebracht, maar zijn het wel goed geschut in de grote CO2-race. Prijzen zijn daarin doorslaggevend, maar die weten we op dit moment nog niet. Maar we verwachten dat de prijs zeer gunstig zal uitvallen ten opzichte van de reguliere benzinebroers van de Panda en 500, wegens de lagere uitstoot en daardoor een lagere BPM.