Volvo-topvrouw: ‘De angst voor de actieradius gaat afnemen’
Volvo is recent mondiaal geprezen om zijn duurzaamheidsprestaties. Inmiddels is ook de eerste volledige elektrische Volvo, de XC40 Recharge, op de markt. Maar het Zweedse concern wil nog veel verder gaan. In een exclusief interview vertelt Sustainability Director Linn Fortgens over de plannen van het wereldberoemde automerk.
Alle autofabrikanten willen – en moeten – duurzamer worden. Hoe gaat Volvo op dit gebied het verschil maken?
“Volvo Cars heeft een zeer ambitieuze agenda opgesteld op het gebied van duurzaamheid. We streven ernaar om rond 2040 zowel CO2-neutraal als een volledig circulaire onderneming te zijn. En we hebben nu al duidelijke en gedurfde doelen voor 2025, met een 40% reductie van uitstoot per auto. Elektrificatie van onze vloot zal hierbij een grote rol spelen. In 2030 willen we volledig elektrisch zijn. Daarnaast werken we er hard aan om niet alleen onze eigen activiteiten, maar ook die van leveranciers duurzamer te maken.”
Volvo is verreweg het automerk met de hoogste status op het gebied van veiligheid. Denkt u met duurzaamheid dezelfde status te bereiken?
“In onze doelen geven we duidelijk aan dat we bewegingsvrijheid bieden op een persoonlijke, duurzame én veilige manier. Alle drie die pijlers zijn even belangrijk voor het creëren van een unieke Volvo-ervaring. En veiligheid gaat ook over de veiligheid van de planeet. Klimaatverandering is dan ook de ultieme veiligheidstest. Voor mij gaat het niet om wat we zeggen, maar om wat we doen. Want dát maakt uiteindelijk het grootste verschil voor consumenten. We zorgen ervoor dat Volvo-rijders met een gerust hart kunnen kiezen voor een elektrische Volvo, mede door een verantwoorde inkoop van batterijen.”
In 2030 wil Volvo alleen nog online auto’s verkopen. Waarom is dat?
“De manier waarop consumenten toegang krijgen tot mobiliteit, verandert. We zien duidelijk dat er behoefte is aan een meer directe en persoonlijke toegang, meer flexibiliteit en vooral probleemloos bezit of gebruik. Met online verkoop kunnen we voordelen bieden zoals transparante prijzen en gemakkelijke toegang. Vanuit duurzaamheidsoogpunt denk ik dat er voordelen zijn aan bijvoorbeeld een gerichter aanbod aan consumenten.
Deze stap zetten we uiteraard wel samen met onze Volvo retailers. Samen zorgen we ervoor dat elke (potentiële) klant onze Volvo-ervaring krijgt, of het nu online is of later ‘offline’ bij de Volvo dealer. We willen daar zijn waar de klant ons wil ontmoeten. Dus ook thuis op de bank op zijn of haar tablet. Of waar dan ook.”
Vanaf datzelfde jaar willen jullie, u stipte het zojuist al aan, alleen nog volledig elektrische auto’s op de markt brengen. Zijn we wel klaar voor een volledig elektrisch wagenpark?
“Daarvoor zijn mogelijkheden tot opladen natuurlijk van cruciaal belang. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat onze consumenten een vlotte ervaring hebben met het rijden in elektrische Volvo’s. We zien al een toenemend aantal laadstations en netwerken. En bij Volvo hebben we ook manieren gelanceerd om deze te vinden met bijvoorbeeld de Plugsurfing-app. Thuis ‘s nachts opladen speelt ook een grote rol en we voorzien dat ondersteuning bij het installeren van een wallbox een ander belangrijk onderdeel zal zijn van ons elektrische aanbod. Maar over het algemeen moeten ontwikkelingen wel echt worden versneld, met name de toegang tot snelladen als er bijvoorbeeld grotere afstanden tussen steden worden gereden.”
Over afstanden gesproken. De actieradius van een elektrische auto is vaak een struikelblok. Hoe ver gaan jullie ambities daarin?
“Het vinden van de juiste balans tussen actieradius, energie-efficiëntie, gewicht, capaciteit en prijs is zeker iets dat we in de loop van de tijd zullen zien ontwikkelen. Als klanten volledig elektrische auto’s gaan rijden, zal de angst voor de actieradius waarschijnlijk afnemen. Dat komt vooral omdat de behoefte aan een grotere actieradius bij dagelijks gebruik van de auto meestal erg laag blijkt te zijn. Met de ontwikkeling van een veel breder snellaadnetwerk zal de behoefte aan een batterij met een groter bereik waarschijnlijk ook afnemen. Maar daarnaast zie ik ook een toekomst met bijvoorbeeld verwisselbare batterijen, die beter zijn afgestemd op de verschillende behoeften van een bepaalde klant.”
Hoe kun je ervoor zorgen dat het maken van elektrische auto’s (batterijen) niet minstens zoveel CO2-uitstoot veroorzaakt als de emissie van brandstofauto’s?
“Onze strategie om koolstofarm auto’s te bouwen omvat alle aspecten van de auto, inclusief de toeleveringsketen, de productie en het gebruik van het voertuig. In de toeleveringsketen streven we ernaar om onze CO2-uitstoot per auto al in 2025 met 25% te verminderen. Dit is belangrijk, omdat we met het elektrificatieprogramma CO2 toevoegen aan de toeleveringsketen. Batterijen hebben een aanzienlijke voetafdruk in de productiefase, al hebben ze natuurlijk geen uitlaatemissie. Maar daarom stellen we eisen aan onze leveranciers om bij de productie gebruik te maken van hernieuwbare energie.”
Tot slot: Volvo Cars heeft de hoogste score gekregen voor zijn duurzaamheidsprestaties van EcoVadis, een toonaangevende leverancier van duurzaamheidsbeoordelingen voor bedrijven. Vindt de consument dat wel boeiend? Zal ‘duurzaamheid’ een doorslaggevende factor worden voor consumenten om een auto aan te schaffen?
“We zien hierin nu al een grote verschuiving, waarbij veel consumenten vragen stellen over duurzaamheid. Sterker nog, ik zou zeggen dat het al een doorslaggevende factor ís! En dit zal alleen maar toenemen. Uit een recent onderzoek door de Sustainable Brand Index onder 23.000 Zweedse consumenten bleek dat 74% duurzaamheid meeweegt bij het nemen van een aankoopbeslissing. We waren overigens zeer verheugd dat uit dat rapport bleek dat Volvo Cars nu wordt gezien als het meest duurzame automerk onder Zweedse consumenten.
De Volvo-consument wil mobiliteit die ervoor zorgt dat hij zich vrij en tegelijkertijd duurzaam kan verplaatsen. Uiteindelijk zullen ze een merk willen kiezen dat het juiste doet. Onze rijders willen het gevoel hebben dat ze persoonlijk weloverwogen keuzes maken om de klimaatverandering aan te pakken.”
Lees ook:
Ook interessant
-
De Mazda CX-80 Plug-in Hybrid: zevenzitter met een zee van ruimte en volop luxe
-
Elektrisch rijden op Circuit Zandvoort? Dit is je kans!
-
Toe aan een elektrische auto? Dit event is de ultieme testlocatie
-
Wie straks in deze auto stapt, waant zich in een woonkamer
-
Dit is dé kans om voordelig een sportieve Alfa Romeo te scoren (en Alfa Romeo F1 Team poloshirt)
-
Dit is de ideale auto van cabrioliefhebbers
-
Oplaadstress? Dat is vanaf nu verleden tijd
-
Nu ook Air Miles sparen bij het opladen van je elektrische auto
-
Puur Japans vakmanschap: de Mazda CX-60 zorgt voor de ultieme rij-ervaring
-
Publieke laadpunten schieten als paddenstoelen uit de grond. En dat is wel zo makkelijk
-
Auto importeren of in Nederland kopen: de voordelen en tips op een rij
-
Bekijk hier de groeispurt van Toyota naar een schonere wereld