Doorbraak: Volvo wil auto’s maken met fossielvrij staal
Volvo Cars geeft gas op het verduurzamen van de autovloot en neemt een opmerkelijke volgende stap. De Zweedse autofabrikant gaat als eerste onderzoeken hoe het auto’s kan maken van fossielvrij staal.
Het concern bundelt hiervoor de krachten met de Zweedse staalproducent SSAB. Onderzocht gaat worden hoe er fossielvrij, hoogwaardig staal kan worden ontwikkeld dat kan worden gebruikt in de auto-industrie. Dit kan een revolutie voor de gehele branche betekenen.
Verduurzaming van het wagenpark is een speerpunt van Volvo en daartoe zijn al diverse ontwikkelingen in gang gezet. Zo zal rond 2040 de fabrikant een CO2-neutrale en volledig circulaire onderneming te zijn. En voor 2025 staat op de planning dat al een reductie van 40% uitstoot per auto is gerealiseerd. In 2030 moet uiteindelijk de gehele vloot volledig elektrisch zijn. De samenwerking met SSAB is het nieuwste initiatief ter ondersteuning van het algemene klimaatactieplan van Volvo, een van de meest ambitieuze in de auto-industrie.
Belangrijke doorbraak
Fossielvrij staal kan een belangrijke doorbraak betekenen in het verduurzamen van onze planeet. De wereldwijde staalindustrie is namelijk verantwoordelijk voor ongeveer 7 procent van de wereldwijde directe koolstofemissie. Dit komt doordat de industrie momenteel wordt gedomineerd door op ijzererts gebaseerde staalproductietechnologie, waarbij hoogovens worden gebruikt die afhankelijk zijn van cokeskolen.
Het plan is nu om die cokeskolen te gaan vervangen door milieuvriendelijke fossielvrije elektriciteit en waterstof. Het resultaat zal naar verwachting de eerste fossielvrije staalproductietechnologie ter wereld zijn, vrijwel zonder ecologische voetafdruk.
Fossielvrij staal is dus staal dat gefabriceerd is tijdens een geheel fossielvrij proces. Volvo is de eerste autofabrikant die hiervoor samenwerkt met SSAB en het HYBRIT-initiatief, een van de meest ambitieuze en geavanceerde projecten van de staalindustrie op het gebied van de ontwikkeling van fossielvrij staal. HYBRIT is opgericht door staalproducent SSAB, ijzerertsproducent LKAB en energiebedrijf Vattenfall.
Voetafdruk verkleinen
SSAB is voornemens om in 2026 de markt op commerciële schaal te voorzien van fossielvrij staal. Volvo wil de eerste autofabrikant zijn die dergelijk staal gebruikt voor zijn eigen productieauto’s. “Omdat we onze totale ecologische voetafdruk voortdurend verkleinen, weten we dat op staalgebied verdere vooruitgang is te boeken”, zegt Håkan Samuelsson, CEO van Volvo Cars. “De samenwerking met SSAB op het gebied van fossielvrije staalontwikkeling kan aanzienlijke emissiereducties in onze toeleveringsketen opleveren.”
Als onderdeel van de samenwerking is Volvo de eerste autofabrikant die de beschikking krijgt over SSAB-staal, dat gemaakt is van ijzer met verlaagd waterstofgehalte. Dit staal wordt gebruikt voor testdoeleinden en mogelijk voor een conceptauto.
Fossielvrije keten
“We bouwen aan een volledig fossielvrije waardeketen, helemaal tot aan de uiteindelijke klant”, aldus Martin Lindqvist, President en CEO van SSAB. “Onze baanbrekende technologie heeft vrijwel geen ecologische voetafdruk en zal het concurrentievermogen van onze klanten helpen versterken. Samen met Volvo Cars willen we fossielvrije staalproducten ontwikkelen voor de auto’s van de toekomst.”
Voor Volvo komt de CO2-uitstoot – gerelateerd aan de staal- en ijzerproductie voor zijn auto’s – nu nog uit op ongeveer 20 procent (in volledig elektrische auto’s) en 35 procent (in traditioneel aangedreven auto’s) van de totale CO2-uitstoot van het materiaal en de productie van de componenten die in auto’s worden gebruikt.