Volvo verlengt actieradius hybride modellen: tanken een zeldzaamheid
In de wereld van hybride auto’s was volledig elektrisch rijden over het algemeen van korte duur. Daar komt verandering in. Volvo Cars maakt meters met het hybride wagenpark en geeft de actieradius een boost, waardoor je wel 70 tot 90 kilometer puur elektrisch aangedreven rond kunt toeren.
Volvo nummer 1
De Zweedse autofabrikant heeft heel goed begrepen wat de behoeftes van de autorijdende consument zijn. Niet voor niets is Volvo het nummer 1 merk in ‘stekkerland’. Een op de vijf verkochte plug-in hybrides is een Volvo. En met de nieuwe recharge plug-in hybride aandrijflijn komt de autoleverancier opnieuw tegemoet aan de wens van de klanten. Hiermee verlengen de Scandinaviërs namelijk de actieradius van de modellen uit de 60- en 90-serie.
Nog even een opfriscursus: hybride auto’s hebben zowel een elektromotor als verbrandingsmotor. Het verschil tussen een gewone hybride en de plug-in variant is dat de laatste een accu heeft die je met een stekker kunt opladen. En met de plug-in modellen van Volvo uit de eerdergenoemde series, zullen er vele dagen zijn dat die verbrandingsmotor niet eens aan het werk wordt gezet.
Een oplaadbeurt genoeg
Ga maar na. De gemiddelde afstand die een forens dagelijks aflegt voor woon-werkverkeer ligt tussen de 30 en 70 kilometer. Dus op één oplaadbeurt komen de meesten wel heen en weer door de langere actieradius van de Volvo’s. En zeker voor degenen die ook bij hun werk kunnen opladen, is fossiele brandstof nauwelijks nog nodig. De grotere accucapaciteit betekent simpelweg dat meer Volvorijders in staat zullen zijn om hoofdzakelijk volledig elektrisch te rijden.
En dat is exact wat Volvo Cars nastreeft. “Het is 2021 en mensen zouden voor hun woon-werkverkeer niet langer op benzine of diesel moeten vertrouwen,” zegt Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. “Onze nieuwste plug-in hybrides leveren al het elektrische rijbereik dat nodig is in het dagelijks leven van de meeste mensen.”
Green schat dat de nieuwe aandrijflijn het potentieel heeft om de CO2-uitstoot in de WLTP-rijcyclus – de test waarmee de uitlaatgasemissies van een auto worden gemeten – met ongeveer de helft te verminderen.
Klanten Volvo nu al in elektrische modus
Onderzoek onder klanten van Volvo heeft uitgewezen dat hun plug-in hybrides nu al ongeveer de helft van de tijd in volledig elektrische modus rijden. De upgrade van de aandrijflijn zal dat percentage alleen maar verhogen. “Rijden met een plug-in hybride is vaak een opstapje naar volledig elektrisch rijden,” zegt Green. “Wij geloven dat deze upgrade aan velen zal laten zien dat elektrisch rijden de toekomst is. Het zal ons dichter bij onze ambitie brengen om in 2030 een volledig elektrisch merk te zijn.”
Om deze doelstelling te bereiken is Volvo Cars vastbesloten een leider te worden in de snelgroeiende markt van elektrische premium auto’s. Halverwege dit decennium wil het merk wereldwijd 1,2 miljoen auto’s verkopen, waarvan minstens de helft volledig elektrisch.
Stukje technisch vernuft
Voor de fijnproevers onder ons: de belangrijkste verbeteringen van Volvo zijn een nieuwe long-range batterij met een derde laag cellen om de capaciteit te verhogen van 11,6 kWh tot 18,8 kWh en een krachtigere elektrische motor op de achteras die nu 107 kW / 145 pk levert. Het extra elektrische vermogen resulteert in een totaal gecombineerd vermogen van 257 kW / 350 pk voor de Recharge T6 en 335 kW / 455 pk voor de Recharge T8-modellen.
Krachtigste Volvo’s
Hierdoor zijn deze auto’s de krachtigste Volvo’s die ooit zijn geproduceerd. Naast de nieuwe aandrijflijn wordt one-pedal-drive ook standaard voor de Volvo XC60, S90 en V90 Recharge plug-in hybrides. Deze techniek kennen we al uit de volledig elektrische C40 en XC40 Recharge Pure electric modellen.
En om toch maar even een Nederlands tintje aan dit Zweedse succes te geven, is het natuurlijk belangrijk om te benoemen dat je het om de prijs niet hoeft te laten. Ondanks de verbeterde specificaties wijzigen de consumentenadviesprijzen namelijk nauwelijks. De Volvo S60 en V60 Recharge stijgen slechts licht in prijs met 200 euro.