Stijn Kuster
Stijn Kuster Klassiekers 27 dec 2021
Leestijd: 2 minuten

Deze 3 auto’s zijn in 2022 wegenbelastingvrije oldtimers (1/2)

Als een motorrijtuig minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomenm wordt het door de belastingdienst gezien als een oldtimer. Voor oldtimers hoef je geen wegenbelasting te betalen, en daarbij zijn verzekeraars coulant met hun premies. Een oltimer rijden is dus niet alleen leuk, maar ook fiscaal interessant.

Een nieuw jaar betekent nieuwe oldtimers. Wij vonden drie leuke klassiekers die in 2022 voor het eerst binnen de oldtimerregeling kunnen vallen. Je moet dan wel opzoek naar een exemplaar van een van de eerste productiereeksen.

Deze 3 auto’s worden in 2022 oldtimers:

1. Renault 9

De Renault 9 kwam in de herfst van 1981 op de markt. Modellen van dat jaartal zijn zowel in Nederland als in het buitenland nauwelijks te vinden. In 1982 werd de 9 Auto van het Jaar en zijn er ook veel meer exemplaren verkocht.

Oldtimer. Oldtimers, klassiekers
(Afbeelding: Wheelsage)

Het was misschien wel de meest normale Renault ooit. Het was destijds een keurige sedan die in een sportieve uitvoering als de GTS een vlot design kreeg. Daarbij is de wegligging van de oldtimer voldoende stevig én comfortabel en blijken de motoren relatief zuinig.

2. BMW 3-Serie E30

De E30-generatie van de BMW 3-serie is met name bekend door de sportieve variant die in 1986 uitkwam: de allereerste BMW M3. Maar ook zijn burgerlijke broertje – de normale 3-Serie – is een leuke klassieker.

(Afbeelding: Wheelsage)

Bij de Duitse fabrikant was er 40 jaar geleden keuze uit onder andere een 316, 318i, 320i en een 323i. De laatste twee varianten hadden beide een zescilinder aan boord met een slagvolume van 2,0 en 2,3 liter. Het topmodel leverde 137 pk.

https://www.autovisie.nl/nieuws/deze-occasion-wil-je-een-betaalbare-ferrari-mondial-8-quattrovalvo/

De zoektocht naar een E30 van het allereerste bouwjaar is een opgave, maar – met name in Duitsland – niet onmogelijk. Zo vonden wij een 323i van maart 1982 met 105.000 kilometer op de teller voor nog geen 10 mille. De auto staat in Berlijn en moet ingevoerd worden in Nederland. Ga je de oldtimer bekijken in de Duitse hoofdstad, breng dan direct een bezoekje aan een van de vele kerstmarkten in Berlijn.

3. Porsche 944

Porsche kwam in 1982 met een nieuw model op de proppen: de 944. Ook deze oldtimer, van het eerste bouwjaar, is in Nederland lastig te vinden. Er zijn er 40 jaar geleden nog geen 4000 stuks geproduceerd. Echter staan er wel wat exemplaren bij onze Zuiderburen met bouwjaar 1982.

Oldtimer. Oldtimers, klassiekers
(Afbeelding: Wheelsage)

De 2,5-liter viercilinder is heel simpel gezegd de helft van de V8 uit de 928. Het motorblok is goed voor 163 pk en hiermee niet te opgefokt, maar wel gretig genoeg om sportief mee te rijden. Daarbij is de gewichtsverdeling van de oldtimer nagenoeg perfect.

Het tweede schot is wel raak: covermodel Porsche 944

Het onderstel en de remmen vragen om een vermogensupgrade. Die komt in 1985 dan ook in de vorm van een 944 Turbo. Drie jaar later komt er zelfs een 250 pk-sterke Turbo S op de markt. Een echt snelle 944 als oldtimer kopen kan dus pas in 1985. Wel is het mogelijk om zelf je Porsche te upgraden – met bijvoorbeeld een turbokit – en te laten herkeuren bij de RDW. Wellicht een leuk winterproject voor de handige hobbyist!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.