Bugatti Baby II: de gekrompen Type 35 met een elektromotor
Net als bij ‘grote’ normale auto’s is er eerst het nieuws, dan vaak de statische onthulling gevolgd door de eerste rij-indruk en later de tests. Zover zijn we nog niet met deze nieuwe Bugatti want het nieuws is dat hij nu uitgeleverd wordt aan klanten wereldwijd. Het gaat om de zogenaamde Bugatti Baby II, een samenwerking tussen Bugatti en The Little Car Company, en deze is gebaseerd op de Type 35.
Ettore Bugatti bouwde in 1926 een kleine replica van de Type 35 voor zijn zoon, en later ook voor klanten. Vorig jaar startte Bugatti met hetzelfde project als eerbetoon aan de oprichter van het Franse merk. Nu, om het jubileum van haar 110-jarige bestaan te vieren, heeft het officieel de eerste edities van deze Baby II geleverd aan klanten.
Het idee van een ‘baby’-auto is dat deze net groot genoeg is voor een volwassene, en de auto waarop deze gebaseerd is goed representeert. Deze auto is ongeveer 25% kleiner dan het origineel. Het grootste verschil in deze kleine auto’s zit ‘m echter onder de motorkap. Waar de Type 35 een felle 2.0 liter 8-cilinder-in-één-lijn-motor had, zit er in deze Baby II een elektromotor.
The Little Car Company heeft er 500 van gemaakt en de eerste modellen zijn nu onderweg naar de gelukkige eigenaren. De Bugatti Baby II kenmerkt zich door de moderne uitstraling, maar met een knipoogje naar de Type 35 uit 1924. Qua looks is deze dan ook lastig van het echt te onderscheiden.
Drie versies van de Baby II
Er zijn drie versies met maximaal 13,4 pk aan vermogen. Daarmee is een topsnelheid van 70 km/h mogelijk. Het rijbereik ligt tussen de 25 en 50 kilometer. Daarnaast biedt het bedrijf de mogelijkheid aan om een Baby II geheel naar eigen smaak te laten bouwen. Zo wacht een eigenaar in Dubai op zijn koolstofvezel-variant in de zogenaamde ‘Vitesse’-uitvoering. Die zal op een vliegveld te zien zijn als vervoersmiddel naar VIP-delen van dat vliegveld. Deze Baby II heeft ook nog een 2.8kWh batterij en een geüpgraded aandrijflijn, evenals een Speed Key die je in de Chiron terugvindt.
In België is er ook een eigenaar met een privécollectie die over een Baby II beschikt, maar dat is de zogenaamde ‘Pur Sang’-uitvoering. In het museum met allemaal klassieke Bugatti’s staat deze, met de handgemaakte, aluminiumvariant van de Baby II. Over het bouwen van de aluminium-body doen ze ruim 200 uur.
De Bugatti Baby II is een achterwielaangedreven auto met een elektrische aandrijving en hydraulische remmen. De standaardmodellen van deze baby-auto’s beschikken over twee modi: ‘novice’, welke gelimiteerd is tot 20 kilometer per uur, zodat de kinderen er veilig van kunnen genieten, en ‘expert’, zodat er een snelheid van 45 km/u bereikt kan worden.
De Vitesse en Pur Sang-modellen beschikken ook over die modi, maar krijgen daar nog een extra modus bij. Dankzij de betere aandrijflijn en de Speed Key kan er met de auto, die slechts 230 kilogram weegt, een topsnelheid van 70 km/u behaald worden. Van nul naar honderd gebeurt dan in slechts zes seconden.
Bugatti verkocht de modellen met een vanaf-prijs van 30.000 euro. Dat weerhield trouwe klanten overigens niet om er eentje te bestellen, want alle 500 exemplaren waren al snel verkocht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Verzekeraar in tranen: twee Bugatti’s Chirons crashen tegen elkaar
-
Deze extreem zeldzame Bugatti kan nu van jou zijn
-
EB110 Super Sport is de ultieme Bugatti | Sjoerds Weetjes 406
-
Bugatti Tourbillon met V16 in detail: sterker en luxueuzer dan ooit
-
Waarom Jos zijn Matra Jet 6 na 44 jaar nog steeds heeft
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen