Covermodel: Auto Union 1000 SP Thunderbird op schaal
Er is een tijd geweest dat de Amerikanen een voorbeeldfunctie hadden in autodesign. Frisse nieuwe ontwerpen als de Ford Thunderbird of Chevrolet Corvair werden dankbaar gebruikt als inspiratiebron door ontwerpers over de hele wereld. Zo ook in het geval van de on-Duits vormgegeven Auto Union 1000 SP, het covermodel van Autovisie nummer 19 uit 1961.
Tweetaktwalm
De lijnen van het grote voorbeeld zijn overduidelijk aanwezig, maar dan op kleinere schaal. Wie onder de lange motorkap van de 1000 SP echter een moddervette V8 verwacht, komt bedrogen uit. Hier huist slechts een teleurstellend pruttelend driepittertje van nog geen liter groot, 55 pk sterk, dat de voorwielen aandrijft. De pers noemt hem al snel schertsend schmalspur– Thunderbird. Zie je het voor je, die vettige tweetaktwalm achter een fraai gelijnde sportwagen? Niet wenselijk, zeker als je net zo’n 1000 SP cabrio hebt aangeschaft en de dampen ook nog eens ruikt.
Flitsend uiterlijk
De prestaties zijn op zich niet verkeerd, maar het flitsende uiterlijk doet meer vermoeden. Een top van 140 km/h is weinig opzienbarend. Er is trouwens een aantal prototypes gebouwd met een 85 pk sterke, 1,3-liter tweetakt-V6(!). Dan praat je ineens over een heel ander prestatiepotentieel. Helaas heeft het niet zo mogen zijn. De gedachte achter de SP blijkt niet gek: compacte sportwagentjes op basis van serietechniek zijn destijds niet aan te slepen en Auto Union heeft ook wel interesse in een stuk van die markt.
Hoge prijs
De SP is technisch gebaseerd op de Auto Union 1000 sedan, de eerste na-oorlogse auto onder die merknaam. De productie vindt plaats bij Baur. De SP wordt helaas niet het gehoopte succes; een kleine facelift met lagere vinnen, schijfremmen voor en een mengsmeringsautomaat om de walm te reduceren veranderen daar niets aan. De hoge prijs heeft uiteraard ook niet geholpen. Een oplage van slechts 6644 stuks in zeven jaar maakt dat pijnlijk duidelijk. Toch probeert het eigenwijze Saab na het verscheiden van de 1000 SP een vergelijkbaar recept met de tweetakt Saab Sonett, eveneens met weinig succes.
Aanbod en prijzen
Na een rondje zoeken in Nederland vinden we slechts één vroege 1000 SP Coupé uit 1958 in topstaat. De vraagprijs is op aanvraag. Een kijkje bij de oosterburen geeft iets meer resultaat. Drie coupés duiken op, een vroege uit ’58 met een oudere restauratie voor 20 mille, een ’62-er voor 28 mille en een faceliftmodel met ronde vinnen uit ’65 voor hetzelfde bedrag. Voor een zeldzame cabrio wordt in België 49.500 euro gevraagd. Witte raven zijn de in Italië en Argentinië gebouwde 1000 SE Coupé en Spyder van Fissore, collector’s items die slechts zelden op de markt verschijnen.
Specificaties Auto Union 1000 SP
- Bouwjaar 1961
- nieuwprijs (1961) fl. 14.100,– (€ 6398,–)
- gemaakt van/tot 1958-1965
- topsnelheid 140 km/h
- acceler. 0-100 ca. 18 s
- gem. verbruik 1 op 10
- motor 2-takt 3-in-lijn, 981 cm3max.
- vermogen 55 pk/4500 min-1max.
- koppel 88 Nm/3000 min-1
- transmissie 4-traps handgesch., voorwielaandr.
- massa leeg 925 kg
Fabrieksgegevens
Ook interessant
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Deze gerestaureerde Aston Martin zie je niet snel over het hoofd
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
Unieke toekomstige klassieker als occasion te koop in Nederland
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Wintersporters opgelet: deze vintage pistenbully staat nu te koop
-
Te koop: de meest charmante camper aller tijden is een Alfa Romeo
-
Waarom deze spectaculaire Mercedes SLR van binnen huilt
-
Zou jij 67.000 euro neertellen voor deze hoop schroot?
-
Benz Patent-Motorwagen: eerste auto ooit nu te koop als occasion
-
Zweedse sportcoupé is betaalbare en wegenbelastingvrije occasion
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef