Covermodel: de Autobianchi Bianchina kan vandaag de dag niet meer
De Autobianchi Bianchina Trasformabile is een Fiat 500 in cadeauverpakking. Het model prijkte precies zestig jaar geleden op de cover van Autovisie Magazine.
Enig gevoel van humor kan de coverfotograaf van Autovisie 15 in 1961 niet worden ontzegd, maar een beeld als dit zou in onze huidige samenleving vast niet meer kunnen. De auto in kwestie heeft toch al een aura van damesauto om zich heen hangen, en om dan de dame in kwestie in een dergelijke pose af te beelden… Het zou klachten regenen. Maar de marketingafdeling van Autobianchi van destijds maakt maar wat graag gebruik van vrouwen in hun fotografie.
Eindgebruiker
En dan eens niet als bevallig motorkapmodel, maar juist als eindgebruiker van het product, de piepkleine Bianchina. Feitelijk niets meer of minder dan een opgedirkte Fiat 500 en ook nog eens een stevige 15% duurder in de aanschaf. Toch weet Autobianchi met succes modebewuste, vooral Italiaanse vrouwen (en mannen) die een gewone 500 te nederig vinden, over de streep te trekken. Het aaibare autootje verkoopt in zijn (haar) eerste maanden zelfs beter dan de technische donor, hoewel dat ook vast iets met aantrekkelijke financieringsmogelijkheden te maken heeft.
Er hangt een sfeertje van luxe om het model heen, het lijkt wel een coachbuilt op kleine schaal. In 1957 komt als eerste de Trasformabile, een vierzitter met groot canvas dak en gefixeerde dakstijlen beschikbaar. Daarop volgen een echte cabriolet, een stationcar (Panoramica) met verlengde wielbasis en twee bestelwagenversies.
Vierzits sedan
In 1962 wordt de Trasformabile vervangen door een ‘volwaardige’ vierzits sedan met vast dak. Er worden kleine wijzigingen in vermogen en aankleding doorgevoerd, maar de Bianchina blijft tot 1969 vrijwel onveranderd in productie. Daarna loopt in de fabriek te Desio de Autobianchi Giardiniera van de band, wat niets meer is dan een gerebadgede Fiat 500 stationcar. De taak van de Bianchina als stijlvolle jaren-60-stadsauto zit erop, de dames (en heren) moeten op zoek naar een nieuw mode-accessoire.
Aanbod en prijzen
Er zijn ruim 300.000 Bianchina’s gebouwd, waarvan er nog steeds wel een paar goede zijn te vinden. In Nederland zien we een stuk of acht Panoramica’s met prijzen vanaf 2 mille voor een restauratieobject tot 15 mille voor concoursstaat. Dit geldt grofweg ook voor de sedans. En goede cabrio kost je minstens 25.000 euro. Trasformabiles zijn zeldzamer, maar niet duurder dan de cabrio. In Duitsland staat er een voor 27.000 euro te koop, in Italië voor 16.000. Een leuke Italiaanse besteller kost 12.000 euro. Technische onderdelen zijn goed verkrijgbaar, modelspecifieke onderdelen zijn lastiger te vinden.
Specificaties (Trasformabile)
- bouwjaar 1961
- nieuwprijs 565.000 lire (bij aanvang)
- gemaakt van/tot 1957-1969 (alle Bianchina’s)
- topsnelheid 95 km/h
- gem. verbruik ca. 1 op 18
- motor 2 cil.-in-lijn, 499 cm3
- max. vermogen 17,5 pk/4500 min-1
- max. koppel 35 Nm/3500 min-1
- transmissie 4-traps handgesch., achterwielaandr.
- massa leeg 515 kg
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Deze gerestaureerde Aston Martin zie je niet snel over het hoofd
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?