Walter van Sloten
Walter van Sloten Klassiekers 6 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Vreemd, maar wel een beetje lekker: de Glas 1004

In elk nummer van Autovisie duiken we in onze covergeschiedenis. Ditmaal kijken we naar de auto die op het vijfde nummer van 1962 prijkte: de Glas 1004/1204/1304.

Glas is een mooi voorbeeld hoe succes een autofabrikant naar het hoofd kan stijgen. Meegelift op het ‘wirtschaftswunder’ na WO II verdient de voormalig producent van landbouwmachines bakken met geld aan scooters en dwergautootjes (de Goggomobil). In een poging mee te spelen met de grote jongens brandt Glas zijn vingers aan een luxe coupé met V8 (de ‘Glaserati’).

BMW in Dingolfing

Dat blijkt de financiële doodssteek, waarna streekgenoot BMW in 1966 de boel overneemt en nu nog altijd auto’s bouwt op die locatie in Dingolfing. Maar vier jaar eerder verschijnt de opmerkelijke 1004: een compact modelletje dat aanvankelijk dezelfde naam draagt als zijn matig succesvolle voorganger Isar en gebruikmaakt van dezelfde onderstelcomponenten.

Het uiterlijk is echter totaal vernieuwd. Geen jaren ’50-barok meer, maar een strak, bijna Italiaans lijnenspel zonder opsmuk. De proporties lijken alleen niet geheel te kloppen, alsof een te grote carrosserie op een te klein onderstel is gezet. Inderdaad: een erfenis van de Isar. Als eerste in de reeks verschijnt de coupéversie met een minimaal achterbankje. Snel daarna volgen een (iets) ruimere tweedeurs sedan, een cabriolet en tot slot zelfs de driedeurs hatchback CL, een primeur voor een Duitse fabrikant.

Deze occasion wil je: Glas 1300 GT, het door BMW vergeten merk

Noviteit

De 1004 heeft nog een interessante noviteit in petto. Als eerste in serie geproduceerd model maakt hij gebruik van een distributieriem in plaats van de tot dan toe gebruikelijke ketting. Hoewel dit vooral vanwege kostenbesparing en geluiddemping gebeurt, krijgt de kleine Glas mede hierdoor een sportieve reputatie. De kleine 1-liter, en de latere 1.2- en 1.3-versies bieden uitstekende prestaties in de compacte klasse, wat de 85 pk sterke 1304 TS het predikaat ‘Poor Man’s Porsche’ oplevert.

De 04 laat zich goed sturen, maar het weggedrag is vanwege de korte wielbasis wat stoterig. De (trommel)remmen mogen krachtiger, wat op te lossen is met de optionele schijven. Een groot succes is de 04-reeks met 38.507 gebouwde exemplaren nooit geworden. Na de overname door BMW worden sedan, coupé en cabriolet snel uit productie genomen, de CL houdt het tot 1968 vol. Daarna worden de resterende Glas-modellen uitgesmeerd over het BMW-gamma en niet lang daarna uitgefaseerd.

Aanbod en prijzen

De keuze is niet bepaald reuze voor wat betreft de 04-serie. Een online zoektocht levert weinig resultaat op. We vinden een lichtblauwe 1004 Coupé die wel wat TLC kan gebruiken (prijs op aanvraag) en twee stuks 1304 CS bij dezelfde verkoper, voor net geen 4 mille. Beide ter restauratie en vooral geschikt als onderdelendonor. In Duitsland is nog minder keus dan in Nederland. Een particulier vraagt een goed bod van een medeliefhebber voor zijn 1304 TS. Informeren via het clubcircuit kan handig zijn, ook voor wat betreft technische ondersteuning en onderdelen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.