Covermodel: Nissan Skyline (C110)- Japanse jeudheld
Nee, dat is niet Mary die bij die molen poseert, en ook Ken is nergens te bekennen. Wie dat zijn? Ken en Mary zijn begin jaren 70 personages in een Japanse reclamecampagne, die het Amerikaanse vrijheidsgevoel aanprijzen dat de Nissan Skyline hun geeft. Dit doen ze zo overtuigend, dat dit model (alias Datsun 240K) in het thuisland liefkozend bekendstaat als de Kenmeri.
Hun namen zijn niet toevallig gekozen, in Japanse straattaal betekent Meriken Amerikaans. En dat is waar de ontwerpers inspiratie hebben opgedaan.
Nissan Skyline en Datsun 240K hebben Amerikaanse trekjes
De vierde generatie Skyline (C110) oogt als een compacte Amerikaanse muscle-car. De Hardtop is omgetoverd in een fastback coupé en de opmerkelijk gestileerde stationcar lijkt door het ontbreken van achterste zijruiten haast een bedrijfswagen. De elegante looks van de derde generatie Skyline (C10) zijn vervangen door de heersende cokebottle-trend, die wordt aangezet met opvallende lijnen rond de achterwielen.
Die C10 is een blauwe maandag ook in Nederland verkocht, als Nissan 2400 GT. Autovisie test hem in 1972 en prijst de techniek en het weggedrag. Kritiek is er op het ouderwetse uiterlijk. De C10 stamt dan ook al uit 1968. Tot die reeks behoort de legendarische Hakosuka GT-R, een directe voorouder van de huidige GT-R.
River maakt zijn Nissan Skyline zoals hij ‘m zelf mooi vindt
Slechts een jaar later hebben we de C110 al onder handen, die bij ons als Datsun wordt verkocht. De enig beschikbare motor is de 2.4 zes-in-lijn die we uit zijn voorganger en de 240Z kennen. Op andere markten zijn ook viercilinders leverbaar, herkenbaar aan een kortere wielbasis. Ook van de C110 verschijnt een GT-R, maar die verdwijnt vanwege de oliecrisis al na een halfjaar. Met 197 stuks is dat een witte raaf. Na slechts twee jaar en een handvol verkochte auto’s verdwijnt de 240K bij ons geruisloos uit het programma.
De rijeigenschappen blijken toch minder fijn dan van zijn voorganger, en voor hetzelfde geld is er genoeg ander lekkers te koop. De eenvoudigere 200L (Laurel) neemt zijn plaats in. In Japan blijft de Sukairain C110 dankzij Ken en Mary populair en groeit uit tot een cultauto, net als vele volgende generaties. Pas 33 jaar later komt de Skyline weer naar Europa, nu onder Infiniti-vlag. De GT-R is dan inmiddels losgeweekt uit de Nissan Skyline-reeks en uitgegroeid tot zelfstandige supercar.
Aanbod en prijzen
Ben je in de markt voor een Nissan Skyline Kenmeri, zorg dan dat je een flinke zak met geld meeneemt. De gewone versies zijn bijna allemaal verdwenen, maar in Japan en Australië zijn nog genoeg gekoesterde exemplaren te vinden, meestal voorzien van smakelijke period tuning. Reken wel op bedragen vanaf 60.000 euro tot het dubbele daarvan. Dichter bij huis, in Portugal, staat een fraai gerestaureerde, linksgestuurde Datsun 240K GT Sedan te koop. De prijs is op aanvraag. Let wel op met GT-R’s, het aanbod is nihil en een echte is onbetaalbaar, daardoor zijn er veel replica’s in omloop.
Lees ook:
Ook interessant
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend
-
Covermodel: de Glas 1300/1700 GT is een vergeten parel uit de jaren 60
-
Covermodel: Panther Kallista – geen neo-klassieker meer
-
Covermodel: Ford Shelby GR-1 met 6,0-liter V10
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef
-
Covermodel: TE 2800 – lekkerste Opel Manta komt uit Vlaanderen
-
Covermodel: Honda Jazz (AA) – liep te ver voor de muziek uit.
-
Covermodel: Mercedes-Benz SLK Concept 1: te mooi voor werkelijkheid
-
Covermodel Noble M14 – Smakelijk, maar nog niet helemaal uitgerijpt
-
Renault 16 TX: Een treetje hoger op de maatschappelijke ladder
-
Waarom Autovisie nu een Nissan Skyline in de garage heeft