Covermodel: Standard Vanguard verdween ten gunste van Triumph
De merknaam Standard laat misschien nog een belletje rinkelen, maar het model Vanguard is grotendeels vergeten. In ons land zijn er niet veel verkocht en het merk wordt overschaduwd door populaire zus Triumph. Enigzins onterecht misschien, vanwege een aantal innovatieve ideeën en de uitstekende kwaliteit.
Moest Ford en Vauxhall klanten verleiden
Standard start in 1947 met de Vanguard ‘Phase I’, een van de eerste volledig nieuwe na-oorlogse modellen. Met een modern, maar vrij onopvallend uiterlijk, een zuinige tweeliter vierpitter onder de kap en een knus interieur moeten kopers bij Ford of Vauxhall vandaan verleid worden. Een estate en een bestelwagen volgen snel, evenals een pick-up. Deze ‘Ute’ word in Australië gebouwd, een van de elf landen waar Standards uit de fabriek rollen, naast India en zelfs België.
Vanguard Phase II
Een ‘Phase II’ met dezelfde basis volgt in 1953 en valt op door zijn stevig onder handen genomen pontoncarrosserie. Opmerkelijk: er is zelfs een diesel leverbaar. Deze optie verdwijnt weer als in 1956 de compleet nieuwe ‘Phase III’ Vanguard verschijnt. Het separate chassis is ingeruild voor een elegante zelfdragende carosserie. De betrouwbare tweeliter blijft behouden en komt nu ook als 91 pk sterke ‘Sportsman’ beschikbaar. Daarnaast volgt een lichter gemotoriseerde instapper met de naam Ensign.
Michelotti tekent, maar Vignale krijgt de eer
In 1958 zet Michelotti zijn handtekening onder een facelift van de Vanguard, maar de naam van zijn opdrachtgever Vignale komt op de auto te staan. Die vervalt kort daarop alweer vanwege de toevoeging ‘Six’ na de introductie van een gloednieuwe tweeliter zescilinder. Die motor en de facelift kunnen de stagnerende verkoop van de Vanguard helaas niet meer aanslingeren. Het concern verkeert in financiële moeilijkheden, mede door de dure ontwikkeling van de Triumph Herald die de compacte Standards moet opvolgen.
Triumph opvolger
Een overname door British Motor Corporation in 1960 volgt, waarna in 1963 de Vanguard word opgevolgd door de Triumph 2000 met dezelfde zescilinder onder de kap. Daarmee valt na 60 jaar het doek voor het merk Standard, al blijft het tot 1988 auto’s maken in India.
Aanbod en prijzen
In één woord: moeilijk. Op zich niet zo’n probleem, de animo voor Standard is in Nederland nihil, maar heb je er toch je zinnen op gezet, dan is er in het Verenigd Koninkrijk een levendige Standard-club. Auto’s, onderdelen en technische hulp vind je via die weg. Een rondje snuffelen op internationale occasionsites levert weinig op, in Nederland slechts één linksgestuurde Phase I Vanguard uit 1946 voor 10 mille. In België vinden we een aldaar geassembleerde Estate uit 1951, voor minstens 10.000 euro. Een gave autotransporter op basis van een Phase II staat in Duitsland te koop voor 37 mille.
Vanguard Six
bouwjaar1961
nieuwprijs (1961) fl. 10.825,– (€ 4912,–)
gemaakt van/tot 1960-1963
topsnelheid 145 km/h
acceler. 0-100 ca. 17 s
gem. verbruik 1 op 8
motor zes-in-lijn, 1998 cm3
max. vermogen 85 pk/4500 min-1
max. koppel 146 Nm/2500 min-1
transmissie 4-traps handgesch., achterwielaandr.
massa leeg 1143 kg
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Unieke toekomstige klassieker als occasion te koop in Nederland
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland