Uit de schaduw van de Golf: covermodel Volkswagen Polo II
De eerste Polo 1975 is nooit lekker uit de startblokken gekomen. Die uitgeklede variant van de weinig succesvolle Audi 50 blijkt niet in staat uit de schaduw van grote broer Golf te stappen. Hoe zat dat met de tweede generatie, die in 1981 op onze cover stond?
Hoewel we niet van een flop kunnen spreken, is de Polo I te duur en te weinig onderscheidend en dan is de keuze voor een groter model snel gemaakt. Bij de tweede generatie pakt Volkswagen de zaken serieuzer aan. De in het nieuw gestoken Polo hatchback heeft een onmiskenbare Volkswagen-vormgeving, maar valt meteen op door de kaarsrechte achterklep (in mooi Duits Steilheck), waardoor hij oogt als een kleine stationcar.
Derby
Voor de klant die meer heeft met de Polo oude stijl, volgt in 1983 de Coupé, eigenlijk een hatchback met een sportievere look en minder steile hoek van de achterklep. Daarnaast is de sedan weer van de partij, eerst nog op sommige markten onder de oude naam Derby, maar voor de herkenbaarheid vanaf 1984 als Polo Classic.
Alle carrosserievarianten hebben slechts twee portieren. Met het motorenaanbod, dat in eerste instantie bestaat uit viercilinders met 40, 50 en 60 pk, in combinatie met drie verschillende uitrustingsniveaus kan iedereen zijn ideale Polo samenstellen. Keuzestress ontstaat na toevoeging van een sportieve GT en de brandstofbesparende Formel E met zijn ellenlange overdrive en rudimentaire start-stopsysteem. Op sommige markten verschijnt een diesel, maar interessanter voor lief hebbers is de Polo G40, die door middel van een spiraalvormige supercharger 115 pk uit zijn 1.3-tje trekt.
Sjoerds Weetjes #64: Het clownspak van de Volkswagen Polo Harlekin
Pamplona
De Polo II blijkt mateloos populair. Na overname van Seat door Volkswagen in 1986 gaat de Polo behalve in Wolfsburg ook in het Spaanse Pamplona in productie. In dat jaar volgt onderhuids ook een milde update. Pas na negen jaar is het tijd voor een grondige facelift met compleet herzien in- en exterieur. De techniek blijft grotendeels bij het oude, maar katalysatoren en benzine-injectie doen hun intrede. Ook de G40 keert terug en dit keer niet in beperkte oplage. In 1994 valt na 13 jaar het doek voor de Polo II, die zijn plek in de Volkswagen-familie met recht verdiend heeft.
Aanbod en prijzen
Dankzij de eenvoudige techniek en bovengemiddeld goede bouwkwaliteit is de Polo II jarenlang niet weg te denken uit het straatbeeld. Inmiddels zijn de meeste exemplaren wel opgereden door startende chauffeurs of mensen die onderhoud als sluitpost beschouwen. Er staat online genoeg te koop. Voor een goed pre-faceliftmodel met lage kilometerstand betaal je tussen de 4000 en 7000 euro. Een unverbastelde G40 is andere koek; daarnaar kun je het beste in Duitsland op zoek, maar reken op prijzen vanaf net onder de 10 mille tot meer dan 25.000 euro voor een topexemplaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Deze gerestaureerde Aston Martin zie je niet snel over het hoofd
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
Unieke toekomstige klassieker als occasion te koop in Nederland
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Wintersporters opgelet: deze vintage pistenbully staat nu te koop
-
Te koop: de meest charmante camper aller tijden is een Alfa Romeo
-
Waarom deze spectaculaire Mercedes SLR van binnen huilt
-
Zou jij 67.000 euro neertellen voor deze hoop schroot?
-
Benz Patent-Motorwagen: eerste auto ooit nu te koop als occasion
-
Zweedse sportcoupé is betaalbare en wegenbelastingvrije occasion
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef